ABD merkezli Ford Motor Company (FMC) ile
Koç Holding, işbirliklerinin 82’nci, Ford Otosan’daki ortaklıklarının 50’nci yılını kutladı. Dün gerçekleştirilen bir dizi tören için İstanbul’a gelen Ford Motor Company Yönetim Kurulu Başkanı Bill Ford, “Gölcük’te üretilen Ford Connect’in Amerika’ya ihraç edilmesinden büyük gurur ve mutluluk duyduk. Bu ihracat, Gölcük’teki fabrikanın üretimdeki kalitesinin ulaştığı noktayı gösteriyor. Nitekim, dünyanın her tarafına ihraç ediliyor” dedi. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç da, geçen 50 yıldaki yatırım tutarının 2.5 milyar doları bulduğunu bildirdi.
82 yıl pek görülmezBill Ford ile Mustafa Koç, Ford Motor Company CFO’su Lewis Booth, Ford Avrupa Başkanı John Fleming, Koç Holding Bilgi ve İletişim Grubu Başkanı Ali Koç, Koç Holding CEO’su Turgay Durak, Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen ve Ford Otosan Genel Müdürü Nuri Otay’ın katıldığı sohbet toplantısı düzenledi. Bill Ford, şunları söyledi: “İş hayatında 82 yılı bulan işbirliğine çok az rastlanır. Büyük dedem Henry Ford’dan ve Vehbi Koç’tan beri ailelerimiz arasında dostluk ve işbirliği var. Ford Otosan, iki ülke arasındaki ortaklığın en önemli kazanımlarından biridir. Ford Otosan’a duyduğumuz güven ve inançla, işbirliğimizin uzun yıllar süreceğini biliyorum.”
Türkiye’den besleniyoruzBill Ford, Gölcük (Kocaeli) fabrikasında üretilen Transit ve Connect’in yakaladığı ihracat başarısını “gurur verici” diye niteleyerek, şöyle konuştu: “Ford Motor Company olarak, Türkiye’den büyük ölçüde besleniyoruz. Ford Otosan, dünya otomotiv tarihindeki en uzun süreli ve en başarılı iş ortaklıklarından biri. Dün buradaydık, yarın da burada olacağız. Ford Otosan, bizim büyüme planlarımızın önemli bir parçası.”
En büyük yatırımlardanKoç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç da, Ford Otosan’ın “iki büyük vizyoner, Henry Ford ve Vehbi Koç”un önderliğiyle kurulduğunu anımsatarak, şunları anlattı: “Ford Otosan, holdingimizin amiral gemilerinden biri olarak ülkemizin otomotiv sanayinin dönüşümü ve gelişiminde birçok ilklere imza attı. Bugüne kadar geçen sürede 2.5 milyar dolarla Türkiye’nin en büyük yatırımlarından biri oldu. Bu sürede 21 bin 500 kişiye istihdam olanağı sağladı. Toplam 18 milyar dolarlık ihracat gelirine ulaştı. 5 kıtaya birden ihracatla küresel oyuncu haline geldi.”
Yeni model haberi veremem, çok önemli planlarımız varFORD Motor Company Yönetim Kurulu Başkanı Bill Ford, Türkiye’nin Ford dünyasındaki yeriyle ilgili soruları şöyle yanıtladı:
Türkiye’de binek otomobil üretmeyi düşünüyor musunuz? Bize verebileceğiniz yeni model haberiniz var mı?- Şu anda Fiesta gayet iyi gidiyor. Türkiye’de binek otomobil üretimi gündemimizde yok. Ford Otosan’ın Ford dünyasındaki önemi giderek artıyor. Çok önemli planlarımız var. Ancak, size şu anda yeni modeller konusunda net bilgi veremem.
Connect’in New York taksi ihalesindeki şansı nedir?- New York taksi yönetimiyle bizim iyi ilişkilerimiz var. Hibrid araç konusunda önemli işbirliğimiz oldu. Connect ihalesine de girildi. Kararı bekliyoruz.
13 yılda 20 milyon dolardan 3.2 milyar dolara tırmandıALİ Koç, Ford Otosan’da Koç Holding ile Ford Motor Company’nin yüzde 50-50 ortaklığı 13 yıl önce, 1997’de benimsediğini anımsatarak, şunları dile getirdi:
1997’de Ford Otosan’da 2 bin 500 kişi çalışıyordu. Bugün 8 bin 500 kişi çalışıyor.
1997’de 16 bin araç üretiliyordu. Bugün yıllık üretim 235 bine yükseldi.
1997’de ihracatımız 16-20 milyon dolardı. Yıllık ihracat 3.2 milyar dolara kadar çıktı.
Kapasite düzenli olarak artmaya devam edecekFORD Avrupa Başkanı John Fleming, sorular üzerine, “Ford Otosan’da işbirliğimiz önümüzdeki yıllarda daha da güçlenecek. Ford Otosan, üretim portföyümüzde önemli rol oynuyor” mesajı verdi. Ford Motor Company CFO’su Lewis Booth da, “Ford Otosan, dünyadaki ‘tek Ford’ stratejimizin önemli bir parçası. Ford Otosan’ın geleceği çok parlak. Gölcük fabrikamızın kapasitesini düzenli olarak artırmayı planlıyoruz” dedi.
Politik nedenler bazen kalitenin önüne geçiyorBILL Ford, bir soru üzerine, dünyada üretimin ve büyümenin Çin, Hindistan, Brezilye ve Rusya’ya kaydığının tartışıldığına dikkat çekerek, “Ben bunlara Türkiye’yi de ekliyorum. Türk ekonomisi ve nüfus yapısı bu konumunu güçlendiriyor” dedi. Mustafa Koç da, bir başka soru üzerine, “Türkiye’deki otomotiv sanayinin kalitesi, İtalya’dan, Fransa’dan geri değil, hatta daha ileri olduğu noktalar var. Ancak, bazı kararlarda kalitenin yerini politik nedenler alabiliyor” diye konuştu.
Elektrikli araca yükleniyoruz altyapı ve kamu desteği gerek
BILL Ford, elektrikli araç geliştirilmesi ve üretimi konusunda şu değerlendirmeyi yaptı:
Elektrikli araç işi bizi heyecanlandırıyor. Bu konudaki çalışmalarımız sürüyor. Ancak, aracı üretmek tek başına yetmiyor.
Elektrikli aracın devreye girebilmesi için altyapının (şarj istasyonları) da oluşturulması gerekiyor.
Yine bu konuda hükümetlere de görev düşüyor. Hükümetlerin, elektrikli araç konusunda teşvik geliştirmesi gerekiyor.
Ali Koç da, “Elektrikli aracın aküsü, maliyeti çok yükseltiyor. Dolayısıyla hükümetlerin teşvik mekanizmasına ihtiyaç duyuluyor” mesajı verdi. Mustafa Koç ise, “Elektrikli araç denkleminde hesap edilemeyen birçok nokta var” dedi.
Gebze’deki Ar-Ge merkezi Ford’a global iş yapıyorFORD Otosan Genel Müdürü Nuri Otay, bir soru üzerine Gebze’deki Ar-Ge merkezleriyle ilgili şu bilgileri aktardı:
Şu anda 670 kişi çalışıyor. Yıl sonuna kadar 800 kişiye çıkacak. Önümüzdeki birkaç yılda çalışan sayısı 1000’i bulacak.
Ar-Ge merkezimiz, bir yandan Türkiye’deki üretimimizle ilgili geliştirmeler yapıyor, diğer taraftan da Ford’a global olarak iş geliştiriyor. Bunların kimi bölümler halinde, kimi de komple olabiliyor.
Lewis Booth da Gebze’deki Ar-Ge merkeziyle ilgili olarak, “Gebze’de çalışan Türk mühendislerinin çalışmalarından çok memnunuz” dedi.
Türkiye, yan sanayide önemli bir güce sahipNURİ Otay, bir soru üzerine, “Türk otomotiv yan sanayi, hem büyüklük, hem kalite olarak önemli bir güce sahip” dedi. Ford Avrupa Başkanı John Fleming de, “Transit ve Connect’te Türk yan sanayicilerinin başarılarını yakından gördük. Çalışmaları aynı şekilde sürüyor” diye konuştu.