Yatırımda Koç, satışta Doğuş

Güncelleme Tarihi:

Yatırımda Koç, satışta Doğuş
Oluşturulma Tarihi: Haziran 05, 2014 01:27

Hükümetin Türkiye’de yatırım yapması için bastırdığı ancak istediğini elde edemediği Volkswagen, satışlarda açık ara liderliğini devam ettiriyor.

Haberin Devamı

VW, ilk 5 ayda Ford’a 17 bin, Fiat’a ise 12 bin adetten fazla fark atmış durumda.

2014 yılının ilk 5 ayında beklendiği gibi otomotiv pazarı yüzde 26’nın üzerinde daraldı. Beklendiği gibi diyorum çünkü yılbaşında kur ve ÖTV artışı ardından kredi sınırlamasıyla sektörün beklentisi aşağı yönlü bir hareketti. Yıl toplamında da yüzde 30’luk bir daralma öngörüsü oluştu. Seçim sonrası biraz hareket yaşansa da bu pazarın geçtiğimiz yılla karşılaştırıldığında hâlâ zayıf olduğu bir gerçek. Dün yayınlanan mayıs rakamları da bu gidişatı ortaya koyuyor.

FARK GİDEREK AÇILIYOR

İlk 5 aylık satışlara baktığımız zaman pazarın daralmasını olağan kabul edersek bana göre en ilginç gelişme markalar arasındaki rekabette yaşanıyor. Şöyle bir toplama yani otomobil+hafif ticari araç satışlarına baktığımızda 2013 yılının lideri Volkswagen’in arayı oldukça açtığı gözden kaçmıyor. 2013 yılında toplam 112 bin adetlik satışla en yakın rakibine yaklaşık 3 bin adetlik fark atan Volkswagen, ilk 5 ayda bu farkı en yakın rakibiyle 7 bin adede çıkartmış durumda. Yani 5 ayda Volkswagen 37 bin 183 adet araç satarken, Renault’un satışı 30 bin adette kalmış. Fiat’ın 25 bin 740 adetle 3’üncü sırada yer aldığı listede Ford ise 20 bin adetle 4’üncü sırada yer alıyor. Listenin 5’inci sırasında ise 14 bin 501 adetle Hyundai yer alıyor.
Şimde şöyle bir detay daha vereyim. Volkswagen dışında en çok araç satan 5 marka arasında 4’ünün Türkiye’de fabrikası bulunuyor. Bunu zaten biliyorsunuz. Ama bu 4 markanın satışlarındaki yerlilik oranına bakıldığında durum daha net anlaşılabilir. Fiat’ın yani Tofaş’ın sattığı araçların yüzde 81’i yerli yani Türkiye’de ürettiği araçlardan oluşurken, Renault da ise bu oran yüzde 60’ı aşıyor. Ford ve Hyundai’deki satışlarındaki yerlilik oranı ise yüzde 50-55 civarında.

BİZ KARAR VEREMEYİZ

İşte bu noktada hükümetin Volkswagen’e Türkiye’de üretim diye bastırmasının nedenini bir kez daha net olarak görüyoruz. Çünkü Volkswagen’in satışları pazar daralmasına rağmen artarak devam ediyor ve ilk 5 ayda çok net bir şekilde listenin 2 ve 3’üncü sırasında yer alan Koç Holding şirketleri Ford ve Fiat’ın toplamı kadar araç satmış durumda. Şimdi Koç’un otomotive son dönemde milyar dolarlık yatırımlar yaptığı düşünülürse artık Doğuş Grubu’nun da ‘Buna biz karar veremeyiz. VW AG’nin işi’ demeyi bir tarafa bırakıp bu işe odaklanması şart. Aksi takdirde daha çok yatırım konusunda baskı görürler.

5 aylık kayıp yüzde 27 oldu

Haberin Devamı

OTOMOTİV Distribütörleri Derneği’nin (ODD) raporuna göre Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 2014 yılı Ocak-Mayıs döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 26.31 azalarak 226 bin 698 adet olarak gerçekleşti. 2013 yılı ilk beş ayında 307 bin 647 adet toplam pazar gerçekleşmişti. Otomobil satışları 2014 yılı Ocak-Mayıs döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 23.66 azalarak 178 bin 495 adete geriledi. 2013 yılı ilk beş ayında 233 bin 816 adet satışa ulaşılmıştı. Hafif ticari araç pazarı 2014 yılı ilk beş ayında geçen yıla göre yüzde 34.71 oranında azalarak 48 bin 203 adete geriledi. Geçen yıl 73 bin 831 adet satış gerçekleşmişti.2014 yılı Mayıs ayında ise otomobil ve hafif ticari araç pazarı 58 bin 121 adete geriledi. 81 bin 468 adet olan 2013 yılı Mayıs ayı otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 28.66 oranında azaldı.

En çok satan 5 marka

Haberin Devamı

Marka Otomobil H.Ticari Toplam
Volkswagen 29.787 7.396 37.183
Renault 27.796 2.649 30.445
Fiat 12.065 13.675 25.740
Ford 9.523 10.811 20.334
Hyundai 13.982 519 14.501


5 ayda satılan toplam araç

226.698

2013’e göre değişim

-%26.31

Mayıs ayında satılan otomobil sayısı

46.379

Mayıs ayında satılan hafif ticari sayısı

11.742


15 milyon litre hibrit tasarrufu

TOYOTA, 5 Haziran ‘Dünya Çevre Günü’nde, doğayı koruyan çevreci otomobil teknolojisindeki gelinen son noktayı ortaya koydu. 40 yılı aşkın bir süredir çevreci otomobil teknolojileri geliştiren Toyota, hibrit teknolojisi ile üretilen ilk seri üretim Prius’u piyasaya sunduğu 1997 yılından bu yana 6 milyon 200 bin adet hibrit otomobil satışı gerçekleştirdi. Bugüne kadar az yakıt tüketimi ile anılan Toyota’nın hibrit teknolojisini kullanılan otomobilleri sayesinde bugüne kadar, Türkiye’nin son 7 yıllık benzin tüketimine eşdeğer 15 milyon litre yakıt tasarrufu sağlandı. Böylece dünyada 41 milyon ton daha az CO2 salımı gerçekleşmesinde başrol oynandı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!