Güncelleme Tarihi:
BOSCH ve Siemens başta olmak üzere, özel markası Gaggenau ve Türkiye’deki yerel markası Profilo gibi toplamda 12 marka altında dünyanın 3’üncü büyük beyaz eşya üreticisi olarak faaliyet gösteren Bosch Siemens Home Appliances’ın (BSH) Türkiye CEO’su Norbert Klein, geçen yıl yaptığı KDV ve ÖTV indirimi ile sektöre canlılık getiren hükümetten bu kez enerji tasarruflu ürünler için teşvik istediklerini söyledi. Klein, kısa süre önce Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu ile biraraya geldiklerini belirterek, “2009 zor bir yıldı. KDV ve ÖTV indirimi sektörümüze ciddi canlanma getirdi. Hatta mayısta fabrikalarımız 24 saat bile çalıştı. Bu yıl da çok kolay olmayacak. Ama biz KDV indirimi değil başka teşvikler istiyoruz. KDV indirimi pazarı büyütmüyor, sadece ertelenen ihtiyaçların karşılanmasını destekliyor. Enerji tasarruflu ürün alanlara devlet bazı indirimler yapabilir. Bu konuda Avrupa’da bazı uygulamalar mevcut. Bu, kişilere de ülkeye de katkı sağlar. Enerji tasarruflu bir ürün yüzde 70 tasarruf sağlıyor. Çevre Bakanı’na anlattık, bize katıldığını söyledi” dedi.
Krizde yüzde 10 büyüdük
Klein, enerji tasarruflu ürünlerin fiyatlarının daha pahalı olması nedeni ile devletin toplamda elde edeceği vergi gelirinde çok fazla bir değişiklik olmayacağını da yaptıkları hesaplarla ortaya koyduklarını kaydetti. Kriz sürecinde BSH Grubunun yüzde 3 büyüdüğünü, BSH Türkiye’nin ise yüzde 10 büyümeyi başardığını belirten Klein, şöyle konuştu: “Kriz yılı olmasına rağmen ihracatımızı bir önceki yıla göre yüzde 20 artırdık. İç pazardaki büyümemiz yüzde 7 olarak gerçekleşti. Toplamda ise yüzde 10 büyüyerek 1.1 milyar Euro ciro elde ettik. 2010’da da aynı performansa yaklaşırsak seviniriz. 2010’da ise ilk göstergeler iyi. İnşaat sektörünün bizim büyümemizde önemli bir yeri var. Bu yıl inşaat sektöründe iyileşme olacağı belirtiliyor. Buna bağlı olarak da bir büyüme bekliyoruz.”
Yüzde 60’ını ihraç ediyor
Türkiye’de Çerkeköy’de bulunan buzdolabı, fırın, çamaşır ve bulaşık makinesi ürettikleri 4 fabrikalarında yıllık 3.5 milyon adet üretim kapasitelerinin olduğunu söyleyen Klein, şunları dile getirdi: “Üretimimizin 60’ını ihraç ediyoruz. Ağırlıklı olarak Avupa ve ABD’ye ihracat yapıyoruz. Avrupa’da yaşanan talep darlığı nedeniyle ABD ve Asya’ya yoğunlaştık. Geçen yıl Türkiye’de 600’den fazla kişiyi işe alarak 3 bin 300 çalışan sayısını 4 binin üzerine çıkardı. Son 10 yılda Türkiye’de 600 milyon Euro yatırım yaptık. Önümüzdeki 3-4 yılda yeni yatırımlarla 3.5 milyon olan yıllık üretim kapasitemizi 5 milyona çıkaracağız. 2010’da 45 milyon Euro yatırım planlıyoruz.”
Türkler karpuzu bütün Avrupalı dilimle alıyor
TÜRK tüketicisiyle ilgili Norbert Klein şu değerlendirmeyi yaptı:
Avrupa’dan farklılık gösteriyor. Örneğin Türk kadınları karpuzu bütün, Avrupalı ise tek tek dilimle alıyor. O nedenle Türkiye’de buzdolapları hâlâ büyük.
Ocaklar ise Türkiye’de daha çok gazlı, Avrupa’da ise elektrikli yaygın.
Bulaşık makinesinde çok fark yok. Türkiye’de bulaşık makinesi segmenti çok hızlı büyüyor.
Bulaşık makinesinde balık pişirip ıspanak yıkadılar
BSH’nın 13 ülkede 42 fabrikada üretimi bulunuyor. Almanya’nın Münih kentinde bulunan fabrikasında geliştirdiği Zeolite teknolojisi ile şirket bulaşık makinelerinde su ve elektrik tasarrufu konusunda avantaj sağlayan makineler üretiyor. Zeloilte Teknolojisi ile ilgili bilgi veren Dilingen Fabrikası Ar-Ge Başkanı Michael Rosenbauer başından geçen ilginç bir olayı şöyle anlattı: “Dünyanın dört bir yanına farklı iklim ve kültürde tüketiciye üretim yapıyoruz. Onları yakından tanımak bizim için önemli. Bu amaçla yaptığımız araştırmalarda bulaşık makinesinin farklı amaçlarla kullanıldığını da gördük. Bulaşık makinesinde alimünyum folyoya sararak somon balığı pişirenler olduğunu gördük. Bazı spor kulüplerinde ise tesislerde bulaşık makinesi bulundurulduğunu ve spor ayakkabıları en iyi bu makinelerin yıkadığı belirtiliyor. Türkiye gibi başka ülkelerde de ıspanak gibi sebzeleri yıkayan tüketicilerimiz de var.”
190 milyon ev aletini değiştirmek 3 nükleer santrala denk gelir
BSH Enerji Verimliliği İnsiyatifi Başkanı Peter Böhm, BSH’nın Münih’te Feng Shui prensiplerine göre tasarlanmış genel merkezinde enerji tasarruflu ürün kullanılmasının yararlarını şöyle anlattı: “Enerji tasarrufu sağlayan A Plus bir ürün ile yılda 70-80 Euro tasarruf elde edebilir. Ev aletlerinde enerji tüketiminin yüzde 8’i ürünün üretilmesi için geri kalanı ise ürünün kullanımında gereken su ve elektrikten kaynaklanıyor. O nedenle enerji tasarrufu çok önemli. Örneğin yaptığımız bir araştırmada Avrupa’da 630 milyon birim elektrikli ev aleti tespit ettik. Bunun 190 milyonu 10 yaşından daha fazla. Eğer bu 10 yıldan daha eski olanlar yeni A plus ürünlerle değiştirilse Polonya ve Hollanda’nın tüm elektrik ihtiyacı kadar tasarruf sağlanır.