Güncelleme Tarihi:
Teknolojiyi kullanarak verimli finansal hizmetler geliştiren fintech şirketleri 1 trilyon dolara yaklaşan işlem hacmi ile bugün artık bankacılık sektörü kadar, iş dünyasında da kendinden söz ettiriyor. İngilizce ‘financial’ ve ‘technology’ kelimelerinin kısaltılması ile oluşturulan ‘fintech’ şirketleri özellikle bankacılık sektöründe trendleri değiştirecek bir etkiye sahip. Global piyasalarda sağlam finansal yapısı ve inovatif ürün ve hizmetleri ile öne çıkan Türk bankacılık sektörü de dünya ile eşzamanlı olarak fintech şirketlerinin geliştirdiği çözümleri müşterileriyle buluşturuyor. Son 5 yıldır teknolojiye 500 milyon dolardan fazla yatırım yaparak, inovatif ürün ve hizmetleriyle dikkat çeken Akbank da, dünyadaki genel trende uyumlu olarak fintech şirketleri ile daha fazla işbirliği yapan kurumlar arasında yer alıyor. Böylelikle müşterilerin hayatını kolaylaştıracak en yeni uygulamalar gerçekleşmiş oluyor.
20 MİLYAR $ İŞLEM HACMİ
Banka yetkilileri sadece geçen yıl 600’ü aşkın fintech şirketinin projelerini incelediklerini söyledi. Bankada Akbank Direkt çatısı altında inovasyon ve fintechlerle ilişkilerden sorumlu başlı başına bir yapı da kurulmuş Türkiye’de fintech şirketlerinin geliştirdiği çözümler üzerinden gerçekleşen işlem hacminin 2016’te 20 milyar dolara ulaşması bekleniyor. İşlem hacminde her yıl yüzde 20 büyüme sağlanan fintech şirketlerinin Türkiye ekonomisi ve bankacılık sektörü içindeki yerini, Akbank’ın fintech politikalarını ve bu alandaki hedeflerini Akbank Direkt Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Orkun Oğuz ile konuştuk. Fintech şirketlerinin geliştirdiği çözümlerin özellikle KOBİ’lere sağladığı faydayı ise Akbank KOBİ Bankacılığından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Bülent Oğuz’dan dinlediğimiz buluşmamızda, hali hazırda Akbank ile çözüm ortağı olarak işbirliği yapan 2 fintech şirketi Paraşüt ve Compay’in kurucuları da bankayla yollarının nasıl kesiştiğini anlattı.
REKABET DEĞİL İŞBİRLİĞİ
İlk ortaya çıktıklarında fintech’ler konusunda dünyada ‘finansal kurumlara rakip olabilirler’ şeklinde bir kanının yaygın olduğunu hatırlatan Orkun Oğuz, “Ancak gelinen noktada büyük finansal kurumlarla fintech’ler arasında rekabetten çok, bir çözüm ortaklığı söz konusu. Biz de fintech’leri rakip olarak görmüyoruz. Bu ekosistemin Türkiye için de, Akbank için de büyümesini istiyoruz. Türkiye’nin fintech şirketlerinin geliştirdiği çözümlerden ciddi bir fayda sağlayacağına inanıyoruz. Dolayısıyla Akbank olarak ülkede fintech ekosisteminin büyümesine katkıda bulunmak istiyoruz. Sadece 2015 yılında 600’ü aşkın fintech şirketinin projelerini gözden geçirdik. Şu anda yerli yabancı 15 fintech şirketinin projesini detaylı olarak inceliyoruz. Hedefimiz her yıl onlarca fintech şirketiyle çözüm ortaklığı geliştirmek” dedi.
MÜŞTERİNİN OLDUĞU YERDEYİZ
Orkun Oğuz, bankacılık sektöründe müşteri ile bankanın ilişkisinin son yıllarda hızla değiştiğine işaret ederek şunları söyledi: “Biz bankalar eskiden müşterilerimize şubelerimize gelin diyorduk. Sonra çağrı merkezleri dönemi başladı. Daha sonra bilgisayardan internete bağlanarak işlemlerin yapılması mümkün oldu. Bunu cep telefonu takip etti. Şimdi “Nerede olursanız olun mobil cihazınızdan bankacılık işlemlerini yapabilirsiniz” diyoruz. Tüm bu hızlı değişime Türkiye’de öncülük eden bankalardan biri olarak Akbank şimdi de müşterilerine diyor ki; ‘siz neredeyseniz Akbank olarak biz de oradayız’.
YÜZDE 100’ÜNÜ ALMAK YERİNE ÇÖZÜM ORTAKLIĞI
Çalışma biçimi olarak her iki taraf için de zorlukların bulunduğunu, halen öğrenilmesi gereken çok şey olduğunu kaydeden Orkun Oğuz, şöyle konuştu: “Yeni bir finansal ürün ya da hizmet geliştirmenin teknik, hukuk ve pazarlama gibi birçok farklı boyutu var. Bütün bu alanlardaki gereklilikleri sağlamak için ağır süreçlerden geçiliyor. Biz de bu nedenle fintech’lere hızlı adapte olacak bir yapı oluşturduk.”
SİLİKON VADİSİ’NE ZİYARET
Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil liderliğinde bankanın üst yönetiminin oluşturduğu bir ekiple geçtiğimiz günlerde yeni teknolojilerin beşiği ABD’deki Silikon Vadisi’ne bir ziyaret yaptıklarını kaydeden Orkun Oğuz, “Dünyadaki teknolojik gelişmelere yön veren Silikon Vadisi’nde 25 fintech şirketi ile görüştük. Bu ziyaretimizden sonra hiç bilmediğimiz 15 fintech daha bizimle temasa geçti. Önümüzdeki dönemde bu ziyaretin çok önemli sonuçlarının ortaya çıkacağını düşünüyorum. Şimdilik bu konudaki planlarımızı bu kadar anlatmakla yetinmeliyim” dedi.
‘API’LERİMİZİ DÜNYAYA AÇTIK’
Akbank’ın sadece Türkiye’deki fintech’leri değil dünyadaki fintech şirketlerini de radarına aldığını kaydeden Orkun Oğuz şöyle devam etti: “Dünyanın farklı yerlerindeki fintech şirketlerinin geliştirdiği ürün ve hizmetler ilgimizi çekiyor. Her yerden fintech’le işbirliği yapmak istiyoruz. Bu amaçla geçen hafta fintech’lerin geliştirdiği uygulamalarda Akbank ile işbirliği yapmalarına imkan sağlayacak bir adım attık ve ‘API’ (Application Programming Interface-Uygulama Programlama Arayüzü) ) yapımızı dışarıdan kullanıcılara açtık. Açık bankacılık için hizmete sunduğumuz portalimizde şu an 7 tane API’miz var. Bunlar uluslararası pazara da açık. Fintechler Akbank API platformuna girip, geliştirdikleri hizmetlerde bağlantı kurulacak banka olarak bizi kullanabilecekler. Örneğin Brezilya’da bir fintech şirketi, turist olarak Avrupa’ya gidecek Brezilyalılar için bir aplikasyon geliştiriyor. Bu aplikasyonun içine de Türkiye’deki ATM’leri, restoranları ve benzin istasyonlarının yerlerini eklemek istiyor. Bu şirket artık Türkiye’de ATM yerlerini ararken Akbank’ın API’si üzerinden bizimle bağlantı kurup, ATM’lerin yerlerini görüp, aplikasyonuna ekleyebilecek. Böylece Akbank servisini kullanarak müşterilerine yönelik çözümler geliştirebilecekler. Akbank’ın hizmetlerini dünyaya açıyoruz. Bir haftadır açık ve daha hiç duyurmadan hem dünyadan hem Türkiye’den yoğun ilgi gelmeye başladı.”
DÜNYA ÇAPINDA 24 MİLYAR $ YATIRIM
Fintech şirketlerinin dünya çapında yaklaşık 24 milyar dolardan fazla yatırım aldığını kaydeden Orkun Oğuz, “Fintech’ler son 2 yıldır Türkiye’nin de gündeminde. Yani çok doğru zamanda bu şirketleri konuşmaya başladık. Fırsatları kaçırmamak lazım. Türkiye çok geç kalmış değil. Türk bankaları teknolojide zaten öncü, teknolojiye çok uygun bir ortam var. Bu durumu ne kadar fırsata çevirebileceğimiz önemli. Bunu zaman gösterecek. Özellikle İstanbul Finans Merkezi projesinde fintech’lere de önemli bir rol düşebilir. O nedenle bu alandaki girişimlerin desteklenmesi gerekiyor ve destekleniyor da” dedi.
Dijitalleşmede KOBİ’lere destek
Akbank Kobi Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Bülent Oğuz da, fintech şirketlerinin KOBİ’lere yönelik çözümleri ile Akbank’ın kapısını daha fazla çalmaya başladıklarına dikkat çekti. Fintech şirketlerinden gelen proje önerilerini özel olarak ele aldıklarını kaydeden Oğuz, şunları anlattı: “Teknolojiyle gelen müşteri ihtiyaçlarındaki değişimi de göz önüne alarak, geleneksel KOBİ bankacılığı anlayışımızı geliştirdik. Buna KOBİ bankacılığı yapımızı değiştirerek başladık. KOBİ bankacılığı genelde geleneksel bir yapının içinde. Ancak teknoloji günlük hayatın her alanında olduğu gibi KOBİ’lerin de ihtiyaç ve beklentilerini değiştirdi. Biz de bu değişime öncülük etmek amacıyla Akbank KOBİ Bankacılığı içinde İş Geliştirme Bölümü kurduk. Böylece özellikle fintech’lerden gelen önerileri daha sistemli bir şekilde dinlemek, değerlendirmek istiyoruz. Gelen öneri KOBİ’lere fayda sağlar mı sağlamaz mı bunu anlamak için sadece bu alana odaklanmış bir bölümümüz var artık.”
NAKİT YÖNETİMİ
Fintech’lerin KOBİ’lere yönelik önerileri arasından yaptıkları değerlendirme sonucunda önümüzdeki günlerde hayata geçecek birkaç proje üzerinde çalıştıklarını kaydeden Bülent Oğuz şöyle devam etti: “Günümüzde artık her şey dijitale taşınıyor. Buna en geleneksel şekilde üretim yapan şirketlerin de uyum sağlama çabası içinde olduklarını görüyoruz. İşte biz de Akbank olarak KOBİ’lere sunduğumuz çözümlerin gerçekten iş yapış süreçlerinde hem bir karşılığı olması hem de bu dijital çağa uyum sağlama çabasına destek olmak üzere, bazı ürün ve hizmet çözümlerine odaklandık. Bir fintech şirketi olan Paraşüt ile işbirliğimiz de bu amaçla başladı. Paraşüt’ün geliştirdiği bulut tabanlı muhasebe programı hem KOBİ’lerin günümüz ihtiyaçlarına uygun, hem de Akbank’ın KOBİ’ler için geliştirdiği ürünlerde olduğu gibi sadelik ve basitliği içinde barındırıyor. Bu çözümümüzden KOBİ müşterilerimiz olduğu kadar, onların muhasebecileri de çok memnun kalacak, ama şimdilik bu kadarını anlatabilirim. KOBİ müşterilerimize yönelik yeni ürünümüzün detaylarını önümüzdeki aylarda yapacağımız lansmanda paylaşacağız.
KOBİ’LERE, E-FATURA ÇÖZÜMLERİ SUNUYOR
Bankaların bugüne kadar kurumsal müşterilerine sunduğu hizmetleri KOBİ ve mikro işletmelerin de kullanabilmesini sağlayan bir uygulama geliştiren Paraşüt, 2013 yılında kurulmuş bir fintech şirketi. Paraşüt Kurucu Ortağı&CEO Sean Yu, ABD’nin finans merkezi Wall Street’te bankacılık deneyimi olan bir girişimci. 2013’te Fahri Özkaramanlı ve Andaç Türkmen ile birlikte kurduğu Paraşüt ile 2015 yılında KOBİ’lere yönelik ön muhasebe hizmeti sunmaya başladı. Bir SaaS girişimi olan Paraşüt, bulut tabanlı fatura ve tahsilat yönetim sistemi ile küçük ve orta ölçekli işletmelerin finansal operasyonlarını daha verimli yönetebilmesini sağlamak için elektronik devlet vizyonuna uyumlu bir iş yapıyor.
KOLAY VE GÜVENİLİR ÖDEME SAĞLIYOR
Akbank’ın gerçekleştirdiği diğer bir fintech işbirliği ise, ödeme sistemleri konusunda. İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde herhangi bir kart ya da hesap numarası bilgisi kullanılmadan ödeme yapılmasına imkan sağlayan Compay ile Akbank’ın işbirliğini, yine bankacılık sektöründe deneyimi olan Compay Yönetici Ortağı İrfan Aslan anlattı. Aslan, “Akbank müşterileri online bir bilet almak istediklerinde, kart kullanmak istemiyorlarsa Akbank’taki hesap bilgilerine Compay üzerinden ulaşıp, hiçbir kart bilgisi vermeden ya da IBAN numarası yazmadan ödemelerini yapabilecekler” dedi.