Oluşturulma Tarihi: Haziran 20, 2005 00:00
ZORLU Holding Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, ‘Pamuktan başlayarak kullanılan bütün kimyasallara kadar anti-alerjik yapıya sahip çevre dostu organik ev tekstili ürünlerini kasım ayında Türkiye’de de piyasaya çıkartacağız. Bu ürünlerimiz şu anda Avrupa pazarında satılıyor’ dedi.AVRUPA’nın ve Ortadoğu’nun en büyük ev tekstili üretim tesislerine sahip olan Zorlu Tekstil Grubu, yatak odalarına ‘farklı’ ürünlerle de girmeye hazırlanıyor. Nautica markasının ABD’den sonra Avrupa’daki dağıtım ve pazarlama haklarını satın alan Zorlu Tekstil Grubu, Sisley’i de dünya çapında ev tekstili markası yapacak. Grup, her iki marka için de değişik ülkelerde ev tekstili mağazaları açacak. Sisley için ilk mağazaların açılmasına Londra, Paris, Milano ve Moskova’da ağustos ayında başlanacak. Nautica mağazaları ise eylül ayından itibaren açılacak. Bunların ardından da, Benetton gibi diğer ünlü markaların ev tekstili mağazaları gelecek.Zorlu Holding Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, 2006 yılı içinde Sisley markalı ev tekstil ürünlerinin satılacağı 50 mağaza açılmasının planlandığını söyledi. Aydın, Zorlu’nun Avrupa’da satışa sunduğu çevre dostu ‘organik ev tekstili’ ürünlerini kasımdan itibaren Türkiye’de de pazara sunacağını bildirdi. Vedat Aydın ile Zorlu’nun tekstil yatırımlarını ve perakendedeki planlarının, yeni ürünlerinin yanı sıra Türk tekstil sektörünü konuştuk.* Sisley markası için Benetton ile anlaştınız. Sisley ev tekstili mağazalarını ne zaman açmaya başlayacaksınız?- Benetton Grubu’na ait Sisley markasıyla anlaştık. Bu markanın ev tekstil koleksiyonunu sıfırdan hazırladık. Ağustos ayında kısmet olursa Paris’te, Londra’da, Milano’da, Moskova’da 50 ile 250 metrekare arası mağazalarımız açılıyor. Koleksiyonu biz yaptık, mağazaları biz açıyoruz, pazarlamasını biz yapacağız. Mağaza sayısını birden bire 20’ye 30’a çıkaracağız. 2006 yılında muhtemelen en aşağı 50 Sisley mağazası açacağız. Nautica ile de anlaşma yaptık, onun da ilk mağazaları eylülde açılacak. * Türkiye’de kaç mağaza olacak?- Sanırım fazla olmaz. Daha çok yurtdışında Avrupa’da ve Amerika’da ve Uzakdoğu’da olacak. Dünyada gelişmiş 140 mağazası var. Arkadan takip eden markalar var mesela Benetton. Bu markalarla da ön anlaşmalarımız tamam. Bunların da Avrupa’da ve diğer ülkelerde pazarlama hakkını aldık. * Neden mağazacılığa girdiniz, şu anda hangi noktadasınız?- 2000 yılında başladığımız bu işte Türkiye’de 100 mağazaya yaklaştık. Yurtdışındaki mağazalarımızla birlikte 115’i bulduk. Ukrayna, Bulgaristan, Romanya, Makedonya ve Kazakistan gibi çevre ülkelerde ev tekstil mağazalarımız var. Böyle dev üretim tesislerine sahip olduktan sonra perakende sistemine de girmeniz gerekiyor. Bizim kapasitemizin ancak dörtte biri şu anda Türkiye’de satılabilir durumda. Kalanını bir şekilde dünyaya pazarlamak zorundayız. İhracata ağırlık vermeye çalışıyoruz.* Satışlarınızın ne kadarı ihracata yönelik?- Toplam satışlarımızın yüzde 50’si ihracat. İplik bölümü daha çok iç piyasaya çalışıyor, dış piyasaya da mal veriyor. Ama perde ve çarşaf bölümleri daha çok ihracata çalışıyor. * Gelecekte ev tekstilinde farklı ürünleriniz olacak mı?- Halen 3 bin noktada Taç ürünleri satılıyor. 600 noktayı Taç ürünlerinin farklılığını anlatabilecek şekle soktuk. Bin noktaya ulaşırsak farklı ve özellikli ürünlerimizi sunacağız. Tüketici, reklamını yaptığımız farklı ürünlere kolay ulaşabilsin istiyoruz. Bu alanda ilk çıkaracağımız ürünler çevre dostu ‘organik ürünler’. Pamuktan başlayarak kullanılan bütün kimyasallara kadar anti-alerjik yapıya sahip çevre dostu organik ev tekstili ürünlerini kasım ayında Türkiye’de de piyasaya çıkartacağız. Bu ürünleri zaten üretiyoruz ve Avrupa ülkelerine satıyoruz. Şimdi iç pazara da vereceğiz.Taç markasına 35 yılda 100 milyon
dolar yatırdıkTürk tekstil sektöründe markalaşmayı nasıl görüyorsunuz?- Kendi koleksiyonunuz, kendi deseniniz, kendi Ar-Ge’niz ve kendi markanız varsa ayakta kalmanız daha kolay. Ama
KOBİ’lere marka ve tasarım desteği verilmeye başlanmış. Bunu yanlış buluyorum. Marka geliştirmek bu kadar kolay değil. Bu destekleri denize atılmış birer taş gibi görüyorum. Örneğin bizim 35 yıllık Taç markamız var. Bugüne kadar 100 milyon dolar marka yatırımı yapılmıştır. Türkiye’de tanınıyoruz. Ama dışarıda kim tanıyor? Markalaşmak her ülke için büyük yatırımlar gerektirir. Tekstile ortalama ne kadar yatırım yapıyorsunuz?- Yurtiçinde ortalama 40 milyon dolar yenileme yatırımı mutlaka yapılıyor. Diğer ülkelerde de yine yenileme yatırım olarak yaklaşık 20 milyon dolar harcıyoruz. Moskova’da eylül ayında ‘Taç’ adıyla üç mağaza birden açıyoruz. Bu da 15-20 milyon dolara kadar yatırım gerektiriyor. Tekstilde 8 bin çalışan 850 milyon dolar ciroTekstil Grubu olarak yıl sonunda hedeflediğiniz ciro nedir?- Sadece tekstil grubu şirketlerinde 8 bin çalışanımız var. Üç yıldır bu yapıyı koruyoruz, küçülme politikamız yok şu ana kadar. Ev tekstilinde üretim süresi sekiz hafta, bunu beş haftaya kadar indirmek ve farklı ürünler yapma peşindeyiz. Tekstil Grubu olarak 2004’de yüzde 25 büyüyerek, 720 milyon dolar ciro yapmıştık. Bu yıl 850 milyon dolar ciro bekliyoruz.Dışarda yerel üretim yerel pazarlama formülüYurt dışı yatırımlarınız nasıl gidiyor?- Güney Afrika Cumhuriyeti’nde yüzde 60 hissedarı olduğumuz Korteks Afrika, hem üretim hem pazarlama yapıyor. Korteks markasıyla Güney Afrika’da perdede lider. 1998’de Fransa’da satın aldığımız 250 yıllık Fransız şirketi Belair de ülkenin yüzde 50’sini elinde tutuyor. Belair adıyla Fransa’da üç mağaza açtık. Yerel üretim ve yerel pazarlama stratejisi uyguluyoruz. Amerika’da konfeksiyon tesisi ve dağıtım merkezi kurduk. İngiltere Londra’da pazarlama yapan şirketimiz var. Moskova’da 13 bin metrekarelik üretim yerimiz, depomuz ve dağıtım merkezimiz var. Çin’de, Hindistan’da, Pakistan’da satın alma ofislerimiz, Türkmenistan’da ve İran’da fabrikalarımız var.400 bin metrekare perde 600 bin metrekare çarşafZorlu Tekstil Grubu hangi ürünlere odaklanıyor?- Grubumuzun dört ana iş kolu var. Biri günde 600 ton üretim yapan iplik tesisimiz. Avrupa, Ortadoğu ve Amerika’da benzeri yok, daha büyükleri Kore’de ve Tayvan’da. İkinci ana iş kolumuz perde. Günde 400 bin metrekare üretim yapıyoruz. Üçüncü iş kolumuz yatak odasıyla ilgili çarşaftan yatak örtüsüne her türlü tekstil ihtiyacı. Burada da 600 bin metrekareye yakın üretimimiz var. Perde ve çarşaf tesislerimizin Avrupa ve Ortadoğu’da benzeri yok. Çarşaf tesislerimiz dünyada üçüncü. Dördüncü iş kolumuz ise perakendecilik. 2000’den beri mağazacılık sistemine geçtik.VEDAT AYDINZorlu Holding Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, 1951 Konya doğumlu. Robert Kolej’den sonra Boğaziçi Üniversitesi İşletme Fakültesi’nden 1973 yılında mezun oldu. Shirley Institute’de MBA yaptı. 197476 arasında Akfil Sanayi’de İnsan Kaynakları Müdürü, 1976-1990 arasında Mensucat Santral’de İç Satış Müdürü ve ardından Genel Müdür Yardımcısı olarak görev aldı. 1990-93 yılları arasında kendi kurduğu Aydın Export şirketiyle danışmanlık hizmeti verdi. 1993’de Spectrum Büro Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nü üstlendi. 1997’den bu yana Zorlu Holding’de çalışıyor.
button