Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 01, 2008 00:00
Peri Yachts’ın Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Çambol, mortgage krizi sonrasında yat siparişlerinin daha çok batılılardan değil doğulu zenginlerden geldiğini söyledi. Çambol, 15 metreye kadar olan küçük teknelerde ciddi gerileme olduğunu söylerken, lüks tekne alıcılarının ise bu gelişmelerden etkilenmediğini kaydetti.
BUGÜNE kadar daha çok Avrupalı ve Amerikalılara butik yat üretimi yapan Tür yatçıları, bugünlerde daha çok Orta Doğulu ülkelerinden sipariş alıyor. Antalya Serbest Bölgesi’nde ürettiği kompozit lüks yatlarıyla tanınan Peri Yachts’ın Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Çambol, eskiden ’alıcılar daha çok hangi ülkelerden’ diye sorduğumuzda İngiltere, Fransa, Amerika gibi batı ülkelerini sayan, şimdi ise bunların yerine Kuveyt, Dubai, Rusya, Ukrayna, Mısır gibi ülkeleri sıralıyor. Çambol, mortgage krizi sonrasında alıcı tiplerinde değişiklik gözlendiğine dikkat çekti.
Kriz korkusu
Kemal Çambol, eskiden Avrupa merkezli private equity (özel sermaye fonları) yöneticilerinin, Türk yat sektörünün en iyi müşterileri arasında yer aldığını, ancak mortgage krizi sonrasında bu kesimden gelen tekne talebilinin azaldığını söyledi. Çambol, batılı finansçıların yaşadığı, ’acaba işimde bir problem çıkar mı, işsiz kalır mıyım, primlerimi alabilir miyim’ gibi endişelerle siparişlerini durdurduklarını söyledi. Çambol, bunun sonucunda özellikle 15 metreye kadar olan küçük teknelerde ciddi bir gerileme olduğunu aktardı.
İşler azalmadıÖzellikle Amerika’dan gelen taleplerde büyük bir düşüş gözlendiğini aktaran Çambol, ancak bunun Türkiye’deki yat üreticilerinin işlerinde bir düşüşe yol açmadığını söyledi. Çambol, bu durumu şöyle açıkladı: "Bu kesim yerine Ortadoğlu zenginler zsipariş veriyor artık. Global ekonominin eğilimleri çerçevesinde oyuncular değişiyor. Bu nedenle toplamda yaptığımız tekne ebadında, adedinde bir gerileme yok. Hatta pazar genişlemesi devam ediyor. Peri Yatch olarak şu anda 6 tane tekne üretiyoruz, bunların hepsinin sahibi belli. Aldığımız taleplerin tamamı yurtdışından."
İtalyanlarla rekabetTürkiye’de yatçılık konusunda bir patlama yaşandığoldu. Biz özel zevklere hitap eden tasarım tekneler üretiyoruz. Türkiye, İtalyanlarla bu alanda rekabet edebilir düzeye gelecek" dedi. Türkiye’de 4 milyon dolara satılan bir tekneye yurtdışında 5 ile 6.5 milyon
dolar arasında bir fiyat biçildğini söyleyen Çambol, "Onlar daha iyi tekneler mi? Buna inanmıyorum. Hatta biz butik üretim yaptığımız için çok daha farklı, daha özel bir üretim yapıyoruz" dedi.
Hedef ilk 5’e girmek2007’de 3 tekne teslim ettiklerini, 2008’de 6, 2009’da 8 ve 2010’da 10-12 tekne teslim edeceklerini söyleyen Çambol, Peri Yatch olarak, Monaco ve Cannes’da katıldıkları fuarlar sayesinde, Selçuk Koçak ve ekibi tarafından dizayn edilen Peri serisi ile tanındıklarını belirtti. Çambol, hedeflerini ise "Sunseeker, Ferretti, Azimut ve Princess’ten sonra Avrupa’da üretim yapan en büyük 5’inci yat firması olmak" diye açıkladı.
Bu iş eğitimsiz yapılmaz
SON zamanlarda üretimi ile değilde kaza ve ölüm haberleniyle gündeme gelen Tuzla’dan 10 yıl kadar önce vazgeçen Kemal Çambol, Antalya Serbest Bölgesi’nde üretim yapmaktan oldukça memnun olduklarını açıkladı. Tuzla için "şehrin göbeğine sıkışmış bir yer" diyen Çambol, insan kaynaklarının da buranın en ciddi problemlerinden biri olduğunu söyledi. Altalya’da üretime geçerken de böyle bir sıkıntı ile bulunduğunu ancak bunu 18 ay eğitim veren okul ile aştıklarını belirten Çambol, Antalya’da üretimin hem işveren hem de çalışan açısından çok da iyi koşullarda
yapıldığını anlattı.
Müşterileri arasında Avusturya Kraliyet Ailesi de bulunuyorGEÇTİĞİMİZ günlerde 41 metrelik bir yatı Mısırlı bir işadamı için denize indiren Peri Yatch, halen 4 tane 29, bir 37, bir tane de 41 metre yat üretiyor. Bu yatlardan bir tanesi de Avusturya Kraliyet Ailesi’nin bir ferdi için. Ancak Kemal Çambol, sadece Kraliyet Ailesi’nden olan bu kişinin adını değil, hiçbir müşterisinin adını açıklamıyor. Çambol, bunun nedeni de aralarındaki anlaşma olarak gösteriyor.