Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Eylül 26, 2005 01:41
Bugün tekliflerin toplanacağı Erdemir’de, Yarımca Limanı’nın Dubai Ports’a satılması pek hoş karşılanmadı. Hem limanlar hem de Erdemir konusunda danışmanlık yapan Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Metin Ar, ihaleye çıkmadan yapılan bu satışın özelleştirilecek limanları olduğu kadar, Erdemir’e verilecek teklifleri de etkileyeceğine dikkat çekti.
ERDEMİR için tekliflerin alınmasına birkaç gün kala Yarımca Porselen’in bulunduğu arazinin 105 milyon dolara uluslararası liman işletmecisi DubaiPorts’a satılması hem Erdemir’in taliplerini hem de diğer limanlara ilgi duyan şirketleri şaşırttı. Limanlar konusunda PSA’ya danışmanlık yapan Garanti Yatırım’ın İcra Kurulu Başkanı Metin Ar, ‘Bu işte birkaç tane yanlış var’ derken, bu satışın hem özelleştirilecek limanların, hem de Erdemir’in fiyatını etkileyebileceğini savundu.
DİĞERLERİ DE İLGİLENİRDİ: Kapatılması gündemde olan Haydarpaşa’dan çok daha büyük bir liman olacağı belirtilen Yarımca Limanı’nın satışının ihalesiz yapılmasının doğru olmadını vurgulayan Metin Ar, ‘Bu limanı Dubai Port aldığına göre, Türkiye’deki limanlara ilgi duyan uluslararası liman işletmeciler Hutchison (Hong Kong merkezli) ve PSA da (Singapur merkezli) ilgilenebilirdi. Hatta Türkiye’deki başka yatırımcılar da bu limana ilgi gösterebilirdi. Madem böyle bir satış düşünülüyordu diğer liman işletmecilerinden de teklif alınabilirdi’ dedi. Bu açıdanYarımcaLimanı’nın 105milyon
dolar olan satış fiyatının da değişebileceğini belirten Ar, ‘İhalesiz bir satış yapılması da normal olabilir ama ihale ortamında fiyatların nasıl yükseldiği artık biliniyor. Tek bir alıcı ile görüşmek yerine bu satışın anonsu yapılsa, diğerlerinden de teklif alınsaydı bu limanın fiyatı da farklı olabilirdi’ dedi.
LİMANLARIN FİYATI DÜŞER: Bu arada Özelleştirme İdaresi tarafından Devlet Demir Yollarına ait limanların da özelleştirmesinin devam ettiğini hatırlatan Ar, ‘Bu satış bundan sonraki liman özelleştirmelerinde etkili olacaktır. Öncelikle uluslararası liman operatörlerinin iştahını engelleyecektir’ dedi. Marmara bölgesindeki diğer limanların yanı sıra İzmir Limanı’nın da bu satıştan etkilenmesinin mümkün olacağını kaydeden Ar, bu açıdan Yarımca Limanı’nın satışının liman özelleştirmelerinin devam ettiği bir dönemde yapılmış olmasının hatalı olduğunu vurguladı.
TALİPLER TEDİRGİN OLUR: Aynı zamanda Erdemir Ortak Girişim Grubu’na da danışmanlık yapan Ar, Yarımca Limanı’nın satışının tam tekliflerin verileceği günlerde olmasının Erdemir’in talipleri açısından rahatsız edici bir durum olduğunu vurguladı. Ar, bu konuda şunları söyledi: ‘Milyar dolarlık bir malın satışı söz konusuyken milyon dolarlık bir işlemin yapılması satış sonrasına bırakılması doğru olurdu. Tam ihale prosesinin işlediği bir dönemde böyle bir satış yapılması, Erdemir’in taliplerini tedirgin edecektir. Bugün bu liman satıldıysa ihale tamamlanana kadar başka yerlerin satışı da gündeme gelebilir mi diye soru işareti yaratacaktır. Bu tür tedirginlikler ihale ortamında fiyatları etkileyebilir. Belki Yarımca Limanı’nı Erdemir’in talipleri de konteyner limanı olarak kullanmayı düşünüyordu. Ya da burası ayrıca satılacaksa, ihalesi yapılsaydı Erdemir’in talipleri de burayı almayı düşünebilirdi. Bu açılardan bakınca Yarımca Limanı’nın satışı, hem zamanlama hem de yöntemi açısından doğru olmamıştır.’