Güncelleme Tarihi:
Diyarbakır'ın ünlü kuyumcu ustası ‘Berç Yamacıyan’ın oğlu Arto, mesleğin geleneksel yöntemlerini kullanarak çok özel ‘Osmanlı’ koleksiyonu üretiyor. Ortadoğu ve Rusya’da 1.5 milyon dolarlık sipariş alan Arto Yamacıyan, New York’ta mağaza açmak için de görüşmelere başladı.
TÜRKİYE’nin en iddialı olduğu sektörlerden ‘kuyumculuk ve mücevherat’ta geleneksel tasarımlar yurt dışından da büyük ilgi görüyor. Diyarbakırlı Berç Yamacıyan’ın oğlu Arto Yamacıyan, Osmanlı çizgilerini taşıyan ve geleneksel yöntemlerle üretilen koleksiyonlar üretiyor. Rusya ve Orta Doğu’dan 1.5 milyon dolarlık sipariş alan Arto Yamaçyan, New York’ta mağaza açmak için de görüşmelere başladı. Arto Yamacıyan şöyle konuşuyor:
DİYARBAKIRLI USTA
· Diyarbakırlıyız. Kuyumculuğa babam 7 yaşında çırak başlamış. Babam askerliğini yapana kadar Diyarbakır’da yaşamış. Askerlikten sonra İstanbul’a gelmiş. 1968’de Çuhacı Han’da 3-4 kişilik bir atölye açmış. Hem atölye hem mağaza olarak yürümüş. Çocukluğumdan itibaren babamın yanına gidip mesleği öğrenmeye başladım. 1995’te Nişantaşı’nda bir mağaza açtık. Babam 1996’da vefat etti. Babam rahmetli beni okuttu. İnşaat mühendisi de oldum ama hiç bu mesleği yapmadım. Baba mesleğinde karar kıldım. Babam vefat edince mağazayı kız kardeşim Anita’ya bıraktım, ben imalatın başına geçip devam ettim. Markayı da Yamachi yaptım. Bir mağaza da Nuruosmaniye’ye açtık.
GELENEĞİ YAŞATIYORUZ
· Babamlar ayrı bir nesildi ve tabii ki kuyumculuk da kabuk değiştirdii. Onlar ‘fantazi’ dediğimiz tarzda kuyumculuğa pek yaklaşmadılar. Yani, mücevher kavramı biraz daha bizim nesille geldi. Bizler modern ürünler yapmaya başladık. Yeni tasarımlarla pazarı büyüttük. Ben babamla çalışırken ‘sadekâr’ olarak çalıştım. Atölyemizde mesleğin her işi yapılıyordu. Kakma, kalemkârlık, sadekârlık bizim için geleneksel yöntemleriyle hâlâ çok önemli. Böyle ustaları destekliyoruz ve modern takıların yanında geleneksel işler de çıkarıyoruz.
New York’ta yer bakıyoruz
? ARTO Yamacıyan, Yamachi markalı ürünlerinin Türkiye genelinde 300’den fazla korner’da satıldığını belirterek şunları söylüyor: “Kendimize ait Nişantaşı ve nuruosmaniye’de 2 tane de mağazamız var. Yurt içinde mağazalaşmayı düşünmüyoruz çünkü çok yatırım çok ürün gerekiyor. Bize güzel bir bölüm ayıran kuyumculara ürün vermek daha akıllıca. İhracata yeni başlıyoruz. 2002’de New York’ta bir mağaza açmıştık 3 yıl devam etti. 180 metrekarelik büyük bir mağazaydı. Kapanınca elbette hayal kırıklığı oldu ama yılmadık. Şu anda tekrar New York’ta daha küçük birmağaza açmak için görüşmelerimiz sürüyor.”
Osmanlı koleksiyonu
? SON dönemde Osmanlı çizgilerine büyük ilgi olduğunu söyleyen Arto Yamacıyan, “Rusya ve Orta Doğu’dan 1.5 milyon dolarlık sipariş aldık. İç pazar ciromuz çok yüksek değil, dış taleple yeniden büyüme yakaladık. Şu anda çok özel bir Osmanlı koleksiyonu yapıyoruz. Bu koleksiyon için kaybolmaya yüz tutan zanaatları kullanıyoruz. 50 parçalık bir koleksiyon oluyor” diyor.