Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE 2016’da turizmde son yılların en büyük krizlerinden birini yaşadı. Özellikle çevre ülkelerde yaşanan savaş durumu, Türkiye’de düzenlenen hain terör saldırıları turizm sektörünü bir hayli etkiledi. Geçtiğimiz günlerde turizm sektörü hakkında değerlendirmelerde bulunan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da turizmde yaşanan daralmaların önlenmesi gerektiğine dikkat çekti.
PAZARLAR KAYBEDİLDİ
Erdoğan, “Turizmde tekleme mi var, hemen yeni destinasyonlar, yeni pazarlar, yeni yöntemlerle turizm gelirlerimizi 100 milyar dolara taşımanın çarelerini aramalıyız. Uluslararası operatörlerle değil, gelin kendi operatörlerimizi kendimiz oluşturalım. Bazı firmalar bir araya gelin, bu operatör çalışmasını yapacak şirketleri siz kurun. Bakın ondan sonra nasıl daha farklı çalışmaya başlayacaklar” dedi.
Biz de geçtiğimiz günlerde bir araya geldiğimiz ve yurtdışından Türkiye’ye turist getiren en büyük tur operatörlerinden OTI Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Bektaş’a, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın bu açıklamalarını sorduk. Bektaş şunları söyledi: “1995-2005 arasında Türkiye’ye gelen turistlerin yüzde 40’ını yurtdışında faaliyet gösteren Türk tur operatörleri taşırdı. Ancak bu yıllar içinde azaldı ve yüzde 30’lara hatta 20’lere kadar geriledi. Türk tur operatörlerinin çıktığı yurtdışı pazarlarda kayıplar yaşandı. Şu anda Rusya’da faaliyet gösteren bizim gibi tur operatörleri kaldı. Bu anlamda bakıldığında yurtdışında faaliyet gösteren Türk tur operatörlerinin olması ülkenin yararına olacaktır.”
DEĞERİ ANLAŞILDI
Bektaş, Almanya veya İngiltere’de dünyanın en büyük tur operatörlerinin Türkiye operasyonlarını 2016’da daralttığına dikkat çekerek, “Yabancı seyahat endüstrisi bu yüzden para kaybetti. Bizi tercih edenler, başka ülkelere gidemedi. Yabancı acenteler satış yapamadı. Yabancı tur operatörü, ‘1.5 milyon turist götürdüğüm Türkiye’yi 1 milyona düşürdüm. Türkiye ceza çekti’ dediler. Ancak kendileri de para kaybetti. Bu ilk kez yaşandı. Türkiye’nin değeri çok net bir şekilde artık anlaşıldı” dedi.
Rusya ve Türkiye’nin ticarette TL-Ruble kullanma yönündeki kararı sonrasında Türkiye’ye 451 milyon ruble para transferi gerçekleştirdiklerini belirten Ayhan Bektaş, rakamı 1 milyar rubleye çıkarmayı hedeflediklerini söyledi.
OPERATÖR DEĞİL BASIN YAPIYOR
YABANCI basında Türkiye aleyhine algı yönetimi yürütüldüğünü ve bunun etkilerinin ne olduğunu sorduğumuz Bektaş, şöyle konuştu: “Orta ve orta üst segment turistler için Türkiye olmazsa olmaz. Bu ortaya çıktı. Avrupa’da algı yönetimini basın ve siyasiler yapıyor. Basın çok güçlü. Bazı acentelere bu yüzden vitrinlerine Türkiye tatili bile koymadı. Türkiye aleyhine basın çok çalıştı. Bu kez Türkiye tüketiciler gözünde riskli ülke konumuna geldi. Yabancı tur operatörleri algı yönetimi yapamaz. Çünkü para kaybetmek istemez. Örneğin İngiltere’de Türkiye’ye yönelik satışlar 2017 için iyi gidiyor. Ancak diğer Avrupa ülkelerinde durum çok iyi değil. Çünkü İngiltere’de Türkiye aleyhine yayın yapılmıyor.”
SADECE TÜRKLER YAPARDI
RUSYA ile yaşanan kriz sonrasında ilişkilerin düzelmesiyle birlikte yurtdışında faaliyet gösteren Türk tur operatörlerinin ne kadar önemli olduğunun ortaya çıktığını kaydeden Bektaş, “Rusya’daki yasaklar kalktı. 1 hafta içinde hazırlıklar tamamlandı. Son çeyrekte, yaklaşık 600 bin kişi Rusya’da Antalya’ya geldi. Bunu Türk tur operatörleri yaptı. Dünyanın hiç bir yerinde başka bir tur operatörü bunu yapamazdı” dedi.
AVRUPA’DA YAPILANIYORUZ
TURİZM endüstrisinde yurtdışında faaliyet gösteren bir firma olarak 25 yılı geride bıraktıklarını belirten Bektaş, “Geçen yıl özellikle Yunanistan ve İspanya büyürken, Türkiye, Mısır gibi ülkelerde daralma yaşandı. İspanya ve Yunanistan ise kazandırdı” dedi. Avrupa’da yapılanma planlamalarını ve hazırlıkları hızlandırdıklarını belirten Bektaş, “Sektörden çok tecrübeli ve önemli uluslararası profesyonellerin de içinde olduğu bir yapılanma içindeyiz. 2023 hedeflerine odaklanacağız” dedi.