Güncelleme Tarihi:
EMAAR Türkiye’nin CEO’su Ozan Balaban, İstanbul’un gayrimenkulde yabancı yatırımcıları çekebilmesi için uzun dönemde kendisini kanıtlayan nitelikli projelere ihtiyacı olduğunu belirterek, “Gayrimenkulde henüz dünya metropolleri seviyesinde değiliz. İstanbul tartışmasız dünyanın en güzel şehri. Ancak yaptığımız ürünlerin nitelikli olmasının yanında bu projelerin 10-15 yıllık sürede getirisini kanıtlaması gerekiyor” dedi.
VARSAYIMLAR ÜZERİNE
Yabancı yatırımcıların Türkiye’yi henüz Londra, Paris, Milano seviyelerinde görmediklerini söyleyen Ozan Balaban, şu değerlendirmeyi yaptı: “Londra’da yıllık 10 milyon dolar getiri deniliyorsa, o getiriyi her yıl sağlar. Türkiye’de henüz bu stabil dengeyi göremiyorlar. Türkiye’de uzun dönemde kendisini kanıtlamış yatırımların sayısı az. Örneğin bugün ticari gayrimenkulde en başarılı yatırım İstinyepark. O bile daha çok genç. Türkiye’nin ‘Biz Londra, Milano, Paris seviyesindeyiz, uzun dönemli getiri için gelin’ diyebilmesi için birçok projede en az 15 yıllık gelirleri kanıtlamış olmanız lazım. Türkiye’de bu yok. Henüz varsayımların üzerindeyiz. Nüfusun genç olması, ekonominin gelişmesi, büyümenin devam edeceği doğru varsayımlar ancak fonlar varsayımlarla iş yapmak istemiyorlar.”
Türkiye’de yeni yeni nitelikli projelerin yapılmaya başlandığını kaydeden Balaban, şunları söyledi: “Piyasaların Londra, Paris, Milano seviyesine gelmesi zaman alacaktır. Yabancı da nitelikli projeler arıyor. Nitelikli projeleri ne zaman artırırız, iş ona bakıyor. Türkiye’ye talep çok var ama bizim istediğimiz fiyatlarla, yabancıların ödemek istediği fiyatlar arasında yüzde 25-30 gibi ciddi bir uçurum var. Kimse de projesini bu fiyatlarla satmak istemiyor.”
400 DAİRE SATILDI
Emaar Square projesinden de söz eden Ozan Balaban, projede toplam 1060 konut bulunduğunu ve lansmandan bu yana 400 konutun satışını yaptıklarını belirtti. Projedeki 304 tane rezidansı henüz satışa çıkarmadıklarını ifade eden Balaban, şu bilgileri verdi: “Onların dışında 750 tane konutumuz var. Bu yıl 270 adet satış planlarken ilk 3 ayda 400 rakamına dokunduk bu önemli bir gösterge. Yatırımcı gözüyle alanlar çok az, yüzde 90’ı yaşamak için alıyor. Ayrıca 400 adet satışın 380’i Türklere yapıldı. 73 daireli küçük bir bloğumuzu yabancılara satışa açtık. Yabancılarla birlikte projenin satışı çok hızlı gider. Yabancılara esas lansmanımız Foster Kulesi için Dubai ve İstanbul’da aynı anda yapılacak. Bunu da yılsonuna kadar planlıyoruz.”
8 BİN DOLARI GÖRÜR
Projedeki fiyatların arttığını da dile getiren Balaban, “Lansmandan bu yana yüzde 15-20 bandında artış var. Biz burada 8 bin dolar rakamlarını göreceğimizi düşünüyoruz” dedi.
İzmir’i radara aldı
OZAN Balaban, Emaar Türkiye’nin 3 yılda bir yeni proje planının olduğunu belirterek, “Emaar Square’de inşaatımız devam ediyor, lansmanlarımızı yaptık. Bununla birlikte yeni projelere de bakmaya başladık. İstanbul ve İstanbul’dan Antalya’ya kadar uzanan sahil şeridini inceliyoruz. İzmir’e de bakmaya başladık. İzmirli olarak daha önce İzmir’den çekinirdim ancak şu anda araştırıyoruz. İzmir yatırım açısından muhafazakar bir şehir ancak potansiyeli en yüksek şehirlerinden birisi” diye konuştu. Balaban, Emaar Türkiye’nin artık rüştünü ispat ettiğini vurguladı.
Dönüşümde gri alanlar var
EMAAR Türkiye’nin kentsel dönüşümü destekleyebileceğini kaydeden Ozan Balaban, “Belediyeler, eninde sonunda dönüşüm yapmak durumunda kalacak. Dönüşümü yapacak çok iyi müteahhit firmalar var. Emaar olarak, destek veririz ama şu anda ilgilenmiyoruz. Dönüşümde bazı gri alanlar, dava süreçleri olabiliyor. Sistem oturduğunda Emaar gibi firmalar da sürece girebilecektir” diye konuştu.
Markalarla masada
EMAAR Square’deki alışveriş merkezi için uluslararası markalarla masada olduklarını belirten Ozan Balaban, şunları söyledi: “Ciddi bir talep var, iyi gidiyor herşey. Kendi alanlarında Türkiye’nin ve dünyanın en iyisi olan markalar gelecek. Artık herkes alışveriş merkezi yapıyor ancak büyüklüğü ve lokasyonun yanında mağaza karması da çok önemli. Çocuklarla ilgili toplam 9 bin metrekare oyun, eğlence ve eğitim merkezi olacak. 100’ün üzerinde restoran olacak. Emaar’ın çok önemli bir perakende tecrübesi var. Biz bir malı üretmekte iddialıyız ama bu malı işletmekte de çok iddialıyız. Dubaimall’un yaptığı cirolar ortada. Her türlü mağazanın olacağı, gelenlerin vakit geçirebileceği, şehrin devamı olacak.”
Gazete reklamı satışta çok etkili
OZAN Balaban, gayrimenkul satışlarının iyi gitmesinde reklamın önemine de değinerek, “Önemi büyük kuşkusuz. Ama tek başına yeterli değil. Öncelikle doğru lokasyona sahip, doğru konseptte ve doğru bir karmadan projenizin olması da çok önemli. Böyle bir projenin doğru mecraları kullanarak nihai tüketiciyle buluşması noktasında reklamların büyük önem taşıdığını düşünüyorum. Ne yazık ki Türkiye’de gazete okur sayısı çok yüksek değil. Ancak var olan gazeteler, reklam konusunda büyük talep görüyor. Bu bazen, algı karmaşası da yaratabiliyor. Ama gazetelerin reklamlar konusunda önemli mecralar arasında görüldüğü de bir gerçek. Emaar Square projesi doğru lokasyonda, çok doğru bir proje olduğu için İstanbullar tarafından zaten büyük bir ilgi görüyor. Ama gazete reklamlarının da projelerin satışlarında etkili olduğu da bir gerçek” değerlendirmesini yaptı.