Güncelleme Tarihi:
16 Şubat’ta Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu, şirketin dördüncü çeyrek sonuçlarını açıklamak için sahneye çıktığında şunları söyledi: “Türkiye’nin
60 MÜHENDİS ÇALIŞIYOR
Peki Yaani’nin Google veya Yandex gibi dünya devlerinden ne farkı olacak? Yaani’de en çok vurgulanan konuların başında yerli kaynaklar geliyor. Bunun için Turkcell, Yaani’yi Türkçe olarak, Türk mühendislerle geliştiriyor ve arama motoruyla toplanacak veriyi de Türkiye’de saklamak istiyor. Paylaşılan bilgilere göre 60 Turkcell mühendisi yerli arama motorunu geliştirmek için çalışmalarına aralıksız devam ediyor. Hatta şu anda Yaani, ‘kapalı beta’ olarak test sürecinde. Toplanacak veriler ise geçtiğimiz yıl haziran ayında açılan ve 3 yıl sonunda 275 milyon lira toplam yatırım yapılacak Gebze Veri Merkezi’nde saklanacak.
YAKIN ALAN ARAMASI YAPACAK
Yaani’nin rakiplerinden diğer bir farkı ise mobil konum ağırlıklı olarak çalışacak olması. Arama motorları genellikle ellerindeki veriyle tahminleme (probabilistic) yöntemi ve GPS bilgilerine göre arama sonuçlarını buluyor. Turkcell ise GPS ve tahminleme yöntemine ek olarak mobil konum bilgisini de arama sonuçlarına ekleyecek. Böylelikle, daha net konum hesaplaması yapabilecek. Bu da özellikle yakın alan aramaları veya bina içi konum servislerinin arama motoruna entegrasyonu sağlanmasında büyük avantaj sağlayacak.
ŞU anda kullanılan arama motorlarına ‘kebap’ yazıldığında kebap hakkındaki genel bilgiler, markalar ve bulunulan şehirdeki en popüler mekanlar arama sonuçlarına yansıtılıyor. Ancak Yaani’de kullanılacak mobil konum bilgisiyle kullanıcıların bulunduğu sokaktaki kebap restoranları arama sonuçlarına getirilecek. Bu da kullanıcıların yerel işletme ve esnaflara olan erişimini arttıracağı için yeni işbirliklerinin oluşmasını sağlayacak.
AKILLI TELEFONLARLA İŞBİRLİĞİ
TURKCELL’in, Yaani ile odaklandığı diğer bir konu ise yerli akıllı telefon markalarıyla yapacağı işbirliği olacak. Şirketin kendi akıllı telefon markası ‘T serisi’ başta olmak üzere diğer yerli cihaz üreticilerinin satışa sunduğu cihazların yüklenmiş (default) arama motoru Yaani gelecek. Bunun en önemli sebebi ise artık internet aramalarının yüzde 60’ından fazlasının artık mobil cihazlardan yapılması.
PAZARDAKİ ŞANSI NE?
TÜRKİYE’deki arama motoru pazarının açık ara lideri ABD’li teknoloji devi Google. Gemius’un IAB Türkiye üyelerini baz alan istatistiklerine göre hazırladığı raporda Google’ın pazar payının yüzde 94.8 civarında olduğu görülüyor. İkinci sırada ise yüzde 4.4 ile Rusya merkezli Yandex bulunuyor. Geriye kalan yüzde 0.8’lik payı ise Bing ve Yahoo paylaşıyor. Arama motorları aynı zamanda dijital reklam pazarından da en büyük payı alıyor. 2015 yılında 1.6 milyar TL’ye ulaşan Türkiye’deki dijital reklam yatırımlarının yüzde 53’üne denk gelen 892 milyon TL’si arama motorlarında harcandı. Turkcell’in hedefi de buradan pay almak.