OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 20, 2003 00:00
Otomotiv dünyasına yön veren Türklerin sayısı giderek artıyor. Dev otomotiv firmalarında üretim ve pazarlama gibi bölümlerde önemli görevlerde bulunan Türk yöneticilere son yıllarda tasarımcılar da eklendi.GeleceÄŸin otomobillerine yön veren isimlerden biri de 1971 doÄŸumlu Selçuk Öztürk... Volkswagen'in dört ülkede bulunan tasarım merkezinden biri olan Meksika'da bilgisayar destekli endüstriyel tasarımcı olarak görev yapan Öztürk, buraya Nissan Amerika'dan transfer olmuÅŸ. Öztürk'le Ä°stanbul'dan baÅŸlayan ve Meksika'ya kadar uzanan hayat öyküsünü konuÅŸtuk:Otomobil tasarımına merakın nasıl baÅŸladı?- BeÅŸ yaşından beri otomobil resmi çiziyorum. Okulda kitabım, defterimde boÅŸ bulduÄŸum her yere otomobil çizerdim. Lisede kalıp, kontrüksiyon bölümünde okudum. Bu bölümde okumamım faydalarını ileriki yıllarda gördüm. Daha sonra ise Mimar Sinan Ãœniversitesi Endüstri Ãœrünleri Tasarım Bölümü'nü bitirdim. Ãœniversite devam ederken standart araçların içlerini ÅŸekillendiren bir ÅŸirkette çalışmaya baÅŸladım. Burada özellikle minivan araçların içlerini müşterilerin ihtiyaçlarına göre yeniden tasarlıyorduk. ÖrneÄŸin, minivanları ofis haline getiriyorduk.Daha sonra ise tesadüfler beni Ford Otosan'a götürdü. BirÅŸey danışmak için gittiÄŸim Ford Otosan'da Transit Connect projesi içinde çalışmaya baÅŸladım. ABD'li, Ä°talyan, Ä°ngiliz ve Türk tasarımcıların birlikte görev aldığı bu projede, kısa bir süre bulundum. Buradan ayrıldıktan sonra otomobil tasarımında kullanılan bir bilgisayar yazılım ve donanım firmasının Türkiye temsilcisinde çalışmaya baÅŸladım. Bu süre içinde bilgisayarla tasarım konusunda çok ÅŸey öğrendim. Ardından, bu firmanın merkezinde çalışmak için Amerika'ya gittim. Bu firma aynı zamanda otomotiv firmalarına tasarım desteÄŸi de veriyor. 9 ay bu firmanın bünyesinde Nissan Amerika'nın tasarım bölümünde kiralık olarak çalıştım. Nissan, daha sonra beni kadrosuna almak istedi. Ama aynı dönemde Volkswagen Meksika'dan teklif aldım. Yaklaşık 6 aydır burada çalışıyorum. Tasarım bölümünde bilgisayar destekli endüstriyel tasarımcı olarak görev yapıyorum.Ãœnlü tasarımcı Murat Günak'ta, Volkswagen'e transfer oldu. Bu konuda ne düşünüyorsun?- VW'nin Brezilya, Meksika, ABD, Ä°spanya ve Almanya'da tasarım bölümleri var. BildiÄŸim kadarıyla düne kadar tasarım bölümünde çalışan tek Türk'tüm. Ancak ÅŸimdi yalnız deÄŸilim. Murat Günak'ın DaimlerChrysler'den Volkswagen'e geçmesiyle yalnızlığım bitti. Günak, tasarım bölümlerinin başına geçtiÄŸi için benim de patronum oldu. Onun VW'ne gelmesine çok sevindim. Ä°nÅŸaallah yakın bir zamanda buraya gelir, ben de onunla el sıkışırım.Otomobil tasarımıcısı olmak isteyen gençlere önerin var mı?- Öncelikle endüstriyel tasarım konusunda eÄŸitim alsınlar. Bu konuda Türkiye'de eÄŸitim veren üniversiteler var. Ancak en önemlisi, çevrelerini ve ailelerini eÄŸitmeleri; tasarımın bir meslek dalı olduÄŸuna ikna etmeleri. Bıkmadan usanmadan otomobil çizsinler. Türkiye'deki otomotiv firmaları ve yan sanayi firmalarıyla temasa geçsinler. Tasarımcılara sadece otomotiv firmalarında deÄŸil, otomotive parça üreten yan sanayi firmalarının da ihtiyacı var. Bu konuda eÄŸitim veren yurtdışında da okullar var. Bu okullarda okumanın maliyeti yüksek ama, buradan mezun olanların otomotiv firmalarında tasarımcı olma ÅŸansı yüzde 100. Ayrıca, internette tasarım siteleri var. Bu sitelerle kontak kursunlar ve takip etsinler. Çalışmalarının örneklerini göndersinler.Türklerin tasarımda ÅŸansı var mı?Bence çok önemli bir ÅŸansa sahibiz. Türkiye hem doÄŸu hem de batının kültürlerini içinde bulunduruyor. Bu nedenle, çizimlerimiz her iki kültürün batı-doÄŸu özelliklerini yansıtıyor. Bunu kullanmalıyız. Ancak, diÄŸer tasarımcılar arasından sıyrılabilmek için, bilgisayarlı tasarım konusunda kendilerini geliÅŸtirmeliler.Mini 35 yıl aradan sonra Amerika’daMini, 35 yıl aradan sonra 2002'de Amerika pazarına geri döndü. Mini, Amerika pazarına mart ayında 115 beygir güce sahip Mini Cooper ve 163 beygirlik Mini Cooper S modelleriyle girdi. Bu modeller, klasik Mini'nin 1967'de Amerika pazarından çekilmesinin ardından sunulan ilk Mini modelleri oldu. Mini, boyutları ve tasarımıyla klasik Mini'nin 60'lı yıllarda 8 yılda ulaÅŸtığı satış rakamlarını 8 ayda aÅŸtı. Dünyanın her yerinde büyük talep gören Mini'nin 2002 yılı sonundaki üretimi 140 bin adeti geçti.Borusan’dan lastik saklama hizmetiBorusan Oto Ä°stinye, müşterilerine ‘‘Tavan ve Lastik Saklama Servisi’’ adında yeni bir hizmet vermeye baÅŸladı. Kış lastiÄŸi, jant ve yaz aylarından üstü açılabilen aracın tavanı gibi bütün bir yıl boyunca kullanılamayan ekipmanlar Borusan Ä°stinye'de korunabiliyor. Müşterinin arzusuna göre yaz başında, kış lastikleri serviste her türlü güvenlik testinden geçiriliyor, kış mevsiminde kullanılmaya hazır ÅŸekilde, uygun koÅŸullarda saklanıyor. SOL ÅžERÄ°T PETROL Ofisi, ticari taşıt sektörü ve binek araçlar için yeni bir motorin katığı Attack D-777'i piyasaya sundu. 250 mililitrelik kutularda satışa sunulan Attack D-777; soÄŸuk havalarda motorinin donmasına engel oluyor. Yakıt filtresinde ve hatlarda motorinin kristallenmesini önleyen yeni motorin katığı, yakıt sistemini temizliyor, yanmayı iyileÅŸtiriyor ve egzoz dumanını azaltıyor.PIRELLI ile Ferrari-Maserati Grubu'nun imzaladığı anlaÅŸmaya göre, 2003 yılından itibaren Maserati'nin bütün yarış programlarında Pirelli lastikleri kullanılacak ve Ferrari Challenge ile olan iÅŸbirliÄŸi yenilenecek. 2004 yılına kadar sürecek olan bu anlaÅŸma yeni Ferrari modellerinin geliÅŸtirilmesindeki teknolojik ortaklığı da kapsıyor.HYUNDAI Assan tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Hyundai Servis Teknisyenleri Olimpiyatı'nın ÅŸampiyonları belli oldu. Yapılan sınavda EskiÅŸehir Otosar Otomotiv'den Selim Akgül Türkiye birinciliÄŸini elde etti. Olimpiyatta birinci olan Selim Akgül, 2003 yılında Kore'de düzenlenecek olan Uluslararası Servis Teknisyenleri Olimpiyatı'nda Türkiye'yi temsil edecek.BORUSAN Oto Avcılar personei Tolga Ä°zmirlioÄŸlu, Land Rover'ın dünya çapındaki teknisyen yarışmasında ikinci oldu. Geçen yıl düzenlenen ilk yarışmada da birinciliÄŸi kazanan Borusan Oto, iki yıl üst üste kazandığı baÅŸarılarla Türkiye'yi en baÅŸarılı ülke konumuna getirdi.TEMSA Otomotiv Pazarlama tarafından Türkiye pazarına sunulan Mitsubishi marka binek ve hafif ticari araçların garanti süresi, 2003 model yılından itibaren üç yıl-100 bin kilometreye çıktı. Temsa Otomotiv, 365 gün 24 saat hizmet veren Mitsubishi Dost Hattı'na ek olarak, üç yıl-100 bin kilometre garanti desteÄŸi ile ‘‘Temsa Güvencesi’’ kavramına yeni bir boyut kazandırıyor.TOTALFINAELF Avrupa araÅŸtırma merkezinde yapılan çalışmalar sonucunda geliÅŸtirilen Total Performa Dizel, satışa sunuldu. Yüzde 4-8 oranında daha az yakıt tüketimi saÄŸlayan Performa Dizel, motorun ömrünü uzatıyor ve bakım masraflarını azaltıyor. Yakıtın akışkanlığını artırarak motorda düzenli yanma saÄŸlıyor. Performa dizelin bir baÅŸka özelliÄŸi de dizel motorlardaki ses seviyesini 2 desibel ölçüsünde azaltması.BP'nin Global Bilgi ile oluÅŸturduÄŸu çaÄŸrı merkezi, müşterilere 7 gün 24 saat kesintisiz hizmet verecek. Bu hizmet sayesinde BP müşterileri her türlü soru, görüş ve ÅŸikayetlerini haftanın 7 günü 24 saat BP'ye iletebilecekler. Tüm müşterilere en geç 3 gün içinde cevap verilecek.CMS Satış ve Pazarlama A.Åž., Koni amortisörlerinin satışında da jantdaki iddiasını sürdürüyor. Normal, spor ve klasik otomobiller için üç deÄŸiÅŸik tipte satışa sunulan amortisörler, baÅŸta Ä°zmir, Ä°stanbul ve Ankara olmak üzere 80 civarındaki yetkili satıcıda bulunuyor.ROM Madeni yaÄŸ, 2003'e yeni imajı ile girdi. 2002 yılını yüzde 50 artış ile tamamlayan Rom Madeni YaÄŸ A.Åž., Opet madeni yaÄŸ ambalajlarında deÄŸiÅŸiklik yaparak, piyasaya yeni yüzleri ile çıktı.Â
button