Vodafone: Türkiye’deki yatırımda bir ara yavaş kalmakla hata yaptık

Güncelleme Tarihi:

Vodafone: Türkiye’deki yatırımda bir ara yavaş kalmakla hata yaptık
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 09, 2009 00:00

İngiltere merkezli GSM devi Vodafone’un CEO’su Vittorio Colao, "Telsim’i almak doğru bir karardı. Vodafone’a ilk anda önemli katkısı oldu. Ancak, daha sonra yatırımları zamanında gerçekleştirmemek gibi bir hata yapıldı. Şimdi yeni dönemdeyiz, buradaki gelirimizin yarısı yatırıma yönelecek" dedi.

TELSİM’i alarak Türkiye’ye yerleşen İngiltere merkezli uluslararası GSM devi Vodafone’un CEO’su Vittorio Colao, "Türkiye pazarına girişimizden buyana geçen dönemi, üç bölüme ayırıyorum. Bu dönemlerden ikinci aşamada müşteriye daha iyi hizmet vermemizi sağlayacak alt yapı yatırımlarını yapmadık. Teknolojide zamanında gerekli adımları atmadık. Bu bizim için hataydı" dedi. Colao, Türkiye’den çıkmayı düşünmenin Vodafone için "saçmalık" olacağını vurguladı.

İyi giriş yaptık ama

CEO’luk görevi öncesinde Vodafone’deki çalışma dönemine ara verip, bir medya grubunda yöneticilik yaptığını ifade eden Vittorio Colao, grubun Türkiye’ye girişi ve sonrasını şöyle değerlendirdi: "Vodafone, Türkiye’ye gelip Telsim’i aldığında, ben grupta değildim. Ancak, doğru bir iş yapıldığına inanıyorum. Ben, Vodafone’un Türkiye’deki şimdiye kadar geçen günlerini üç döneme ayırıyorum. Birinci dönem, Telsim’in ilk alındığı günlerdi. Telsim’i almak, Vodafone Grubu’na hemen olumlu yansıdı. Çok başarılı sonuçlar alındı. Hem müşteri sayımız, hem de gelirlerimiz arttı."

Yatırımda yavaşlama hatası

Vittorio Colao, "hata yaptık" dediği dönemi de şöyle değerlendirdi: "Türkiye pazarındaki ikinci dönemimizde hata yaptık. Çünkü, gerekli teknoloji, şebeke, altyapı yatırımlarını yapmadık. Oysa Telsim döneminde müşterilerimize hedeflenen hizmeti vermemizi sağlayacak yatırımlar yeterince yapılmamıştı. Aynı altyapıyla devam edemezdik. Müşterilerimize daha iyi hizmet vermek için gerekli altyapı yatırımlarını zamanında yapmalıydık. Bunu yapmamak büyük hataydı. Müşterilerimize hak ettiği hizmeti sunacak altyapı olmayınca, durum şirketimizin sonuçlarına da yansıdı. Bizi memnun etmeyen sonuçlar almaya başladık."

Şimdi durum değişti

Vittorio Colao, eylül-ekim 2008’den itibaren Vodafone Türkiye’de durumun değişmeye başladığını vurgulayarak, şöyle devam etti: "Yatırım eksikliklerimizi görerek harekete geçtik. Bir yandan da bayi ağımızın genişlemesine dönük adımlar da arkasından geldi. Yani, Vodafone Türkiye için yeni bir dönem başladı. Öncelikle Türkiye’deki gelirlerimizin yarısı, burada yatırıma dönüşecek. Bu bizim açımızdan yeni döneme iyi bir başlangıç. Vodafone, Türkiye’de uzun vadeli yürüyecek."

Gitmek saçmalık olur

Colao, "Vodafone’un Türkiye’de mutlu olmadığı, çıkmayı planladığı gibi söylentiler var. Bunu duyan Telsim’in eski sahibi aileden Cem Uzan, ’Ben almaya hazırım’ açıklamaları da yapıyor. Gerçekten bu pazardan çıkmak gibi bir planınız var mı?" sorusunu şöyle yanıtladı: "Türkiye, 72 milyon nüfuslu, bunun yarısı da genç olan, GSM şirketleri için cazip bir pazar. Hem bireysel, hem de küçük ölçekli çok sayıda potansiyel müşteri var. Böyle bir pazardan çıkmaya kalkmak, Vodafone için ’saçmalık’ olur."

3G’de otobanın genişliği değil hızlılık önemli

Vodafone Türkiye CEO’su Serpil Timuray gibi siz de 3G’le (üçüncü nesil) çok güveniyorsunuz. Burada farkınızı ortaya koyacağınızı belirtiyorsunuz. Madem öyle, neden (A) lisansını değil de (B) lisansını aldınız? (A) lisansı için neden yüklenmediniz?

- 3G’yi açıklamanın en kolay yöntemlerinden biri otoban örneğidir. Turkcell’in abone sayısı yüksek. Dolayısıyla onların daha büyük bir otobana, yani 3G’de (A) lisansına ihtiyacı olabilir. Biz zaten (B) lisansıyla yetinecektik. O lisans bize fazlasıyla yeter. Çünkü, bizim o kadar geniş bir otobana ihtiyacımız yok. Biz (B) lisansının açacağı yolda, müşterilerimize en hızlı hizmeti sunacağız. Hızlılıkta üç lisansın da birbirinden farkı yok. Örneğin bugün Milano’da bir İtalyan gazetesinin tamamını cep telefonumdan okumak istediğimde, tüm gazete 3G sayesinde 15 saniyede iniyor. Benzeri hızda hizmet Türkiye’deki müşterilerimize de yansıyacak.

Cep telefonunun sağlığa zararı henüz ispatlanmadı

Cep telefonlarının sağlağa zararları konusunda çeşitli iddialar, araştırmalar gündeme geliyor. Vodafone olarak cep telefonu üreticileriyle birlikte, ’sağlığa zarar vermeyen cihazlar’ geliştirilmesi konusunda çaba harcıyor musunuz?

- Şu ana kadarki araştırmalar, henüz cep telefonlarının sağlığa zarar verdiğini ortaya koymuş, ispatlamış değil. Ancak, cep telefonu kullanıcılarında bu yönde tedirginlik olduğu da bir gerçek. Bu yüzden, müşterileri rahatlatacak formüller üzerinde duruluyor. Örneğin, cep telefonuyla konuşurken kulaklık kullanmak bunlardan biri.

Siz kulaklık kullanıyor musunuz?

- Ben çift kulaklık takıyorum. Eşim tek kullanıyor. Bu bir alışkanlık meselesi.

Günde kaç saat cep telefonu konuşmanız oluyor?

- 2-3 saatten aşağı düşmüyor. 1.5 saat kadar da maillerime bakıyorum ve yanıt veriyorum. Ortalama 50’den fazla da SMS gönderiyorum.

Turkcell çok açık ara önde, biz ’yenilik’ lideri oluruz

 Türkiye pazarında Turkcell’den bir gün liderliği almak gibi planınız var mı?

- Turkcell, pazarda çok açık ara önde bulunuyor. Bizim için önemli olan müşterilerimize en yeniyi sunabilmek. Vodafone, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ’yenilikçilik’ (inovasyon) lideri olacak. Bu pazarda iyi oyuncular var. Güzel bir rekabet yaşanıyor. Biz de bu rekabetçi ortamın gereğini yapacağız.

Baz istasyonu kulelerini ortak kullanmayı düşünelim

VİTTORİO Colao, GSM şirketlerinin rekabetin yanısıra, bazı yatırımlarda birlikte hareket edebileceklerini, bunu başka ülkelerde yaptıklarını ifade ederek, şunları söyledi: "Örneğin, baz istasyonlarının yerleştirildiği kuleleri ortak kullanabiliriz. Bunun için her operatörün ayrı yatırım yapmasına gerek yok. Bu adımlar tasarruf sağlar. Rekabeti müşteriye hizmette yine kıyasıya sürdürürüz. Özellikle kırsal alanlara ulaşma konusunda bu ortak adımlar çok daha anlamlı olur."

Belki de Türkiye’den bir kadın CEO çıkar

VİTTORİO Colao, Vodafone Türkiye CEO’su Serpil Timuray’la yeni bir dönem başladığını belirterek, "Serpil Hanım’la saat 16.00’da mülakat yaptım. Saat 20.00’de de kendisine teklifimizi ilettik ve anlaştık. Serpil Timuray, Vodafone dünyasında üç kadon CEO’dan biri oldu" dedi. Colao, başta Serpil Timuray olmak üzere, Türkiye’deki yöneticileri ve personeli övmesi üzerine, "Bir gün Vodafone’un merkezine Türkiye’den CEO çıkar mı?" sorusunu yöneltince de, "Belki de bir kadın CEO çıkabilir" yanıtı verdi.

GSM sektörü krizden çıkışta Türkiye’ye katkı yapabilir

Dünyayı saran krizde ne zaman sona gelinebilir? 2010 ortalarında çıkışın başlayacağı tezlerine katılıyor musunuz? Kriz, GSM sektörünü nasıl etkiledi?

- Aslında şu anda bazı iyileşmeler görülüyor. Ancak, ben de 2010’un ikinci yarısından itibaren dünya ekonomisinde toparlanma başlayacağını düşünüyorum. GSM sektörü aslında kriz ortamında yardıma gereksinim duyan sektörler arasında değil. Ancak, yine de hükümetler GSM sektörünü hep ön planda tutmalı. GSM sektörünün örneğin Türkiye’de krizden çıkış konusunda yardımcı olabileceğini düşünüyorum. Türkiye’de çok sayıda KOBİ (küçük ve orta ölçekli işletme) var. GSM hizmetleri, KOBİ’lerin iletişimine, hızlı ve etkin iş yapmalarına yardımcı olur. KOBİ’lerde ortaya çıkacak hareketlilik, Türkiye’nin de ivme kazanmasını sağlar.

3G’yle sıfırdan başlayacak yeni bir yarışa giriyoruz

VODAFONE CEO’su Vittorio Colao, 3G (üçüncü nesil) lisanslarının devralınmasıyla birlikte Türkiye’de GSM operatörleri arasında sıfırdan başlayacak yeni bir yarışın başlayacağını ifade ederek, "Fiyatta, kalitede, hızda yeni bir dönem başlayacak. Türkiye’deki müşterilerimiz, Vodafone’un farkını 3G teknolojisiyle daha da iyi görecek" dedi.

Bizim için sayı değil konuşan abone önemli

VODAFONE Türkiye CEO’su Serpil Timuray, cep telefonunda numara taşınabilirliğinin de devreye girmesinin ardından sektörde abone sayısı konusunda ’yanıltıcı’ olabilecek yarışın ortaya çıktığını savunarak, şunları söyledi: "Ben açıkçası, konuşan, bizim şebekemizi kullanan müşteriden yanayım. Hiç konuşmayan müşterinin sayı olarak benim için önemi yok. Ben, müşterilerimizin telefonunu olabildiğince yoğun kullanmasını, hizmetlerimizden yararlanmasını hedefliyorum. Çalışmalarımız da bu yönde olacak."

Yapı hantaldı 260 kişiyle o yüzden vedalaşmayı seçtik

SERPİL Timuray, büyüme planlarını açıkladıktan hemen sonra Vodafone Türkiye’den 260 kişinin işten çıkarılmasını da bir soru üzerine şöyle değerlendirdi: "Ben göreve geldikten sonra organizasyonda önemli değişikliklere gittik. Pozisyon tekrarları, aynı görevleri farklı noktalarda yapanlar vardı. Yani, yapı çevik değil, hantaldı. Bu yüzden başladığımız operasyon çerçevesinde vedalaştığımız arkadaşlarımız oldu. Bunlar olurken, yeni işe aldığımız 60 kişi de oldu. Ayrıca, yeni bayilerimizin devreye girmesi de 500 kişilik istihdama fırsat veriyor. Doğrudan bize bağlı olmasa da istihdama katkı açısından bu durumu önemsiyorum."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!