Doğan ERDOĞAN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 16, 2006 00:00
Tüketici elektroniği devi Vestel, insansız uçaklarla ormanları yangına karşı 24 saat izleyip, denize yağ bırakan gemileri havadan tespit etmeye talip oldu. Şirket, üreteceği 100 kumandalı uçağı saat başı ücretle kamu kuruluşlarına kiralamayı planlıyor.
VESTEL, bond çantaya sığabilen gözetleme amaçlı insansız uçaklarını (UAV), 2007’nin ikinci yarısında sahil koruma, orman yangınlarına müdahale, kaçak yapılaşma, deprem sonrası müdahale gibi amaçlarla kullanıma sunmaya hazırlanıyor. İstanbul Teknik Üniversitesi’nin (İTÜ) insansız uçak tasarlayan 20 kişilik ekibi ile projeyi gerçekleştiren Vestel’in ilk hedefi bu uçaklardan 100 tane üretip kamu kuruluşlarına kiralamak. Örneğin hava sıcaklığı 23 derecenin üzerine çıktığında, insansız uçaklar ormanların üzerinde 24 saat görev yaparak görüntüyü yere ulaştıracak.
YAĞ BIRAKAN GEMİYE SUÇÜSTÜ: 100 metrenin üzerinde yerden görülmeyen ve duyulmayan kumandalı uçaklar, sintine bırakan gemileri de anında suçüstü yakalayabilecek. Uçaklar şüphneli TIR’ları da izleyebilecek. Vestel İcra Kurulu Üyesi Cengiz Ultav, insansız uçaklarla ilgili olarak Orman Bakanlığı ve diğer ilgili kuruluşlara teklif götüreceklerini ve saat başına bir ücret talep edebileceklerini söyledi. Ultav, "İnsansız uçakları sivil dünyanın satın alacağı fiyatlara indireceğiz" dedi.
ELLE FIRLATILIYOR: Uçakların yerden elle fırlatılarak kolayca havalanacağını belirten Cengiz Ultav, "Görev sonunda yine özel bir piste ihtiyaç duymadan süzülerek gövde üzerine inebiliyorlar" dedi. Ultav uçaklara gece görüş kamerası monte edilebileceğini de belirtti. Ultav’ın verdiği bilgiye göre Vestel’in insansız uçakları birden fazla kişi tarafından 100 kilometreye kadar bir menzilde kontrol edilebiliyor. Yerden dijital harita ile kontrol edilen uçaklar, otomatik pilot konumunda uçabiliyor. Uçaklar görüntüyü yakınlaştırarak görüntülemeyi kolaylaştırıyor.
EN AZ 2 SAAT HAVADA KALIYOR: Ultav, insansız uçakların havada asılı kalma özelliği de bulunduğunu, bu sayede daha detaylı görüntüleme imkanı yarattığını söyledi. Gelişmiş kameralı uçaklar bir batarya ile çalışıyor. Bu batarya ile uçak en az iki saat havada kalabiliyor. Gelişmiş modellerde uçuş süresi çok daha uzun olacak. Cengiz Ultav, Vestel olarak mikro, mini ve taktik amaçlı insansız uçakların üretimiyle ilgileneceklerini vurguladı. Bu uçakların özellikleri, kapasiteleri ve kullanım amaçları birbirinden farklı.
SİLAHLI UÇAKLARDA YOKUZ: Cengiz Ultav, silah taşıyabilen modellerle ise ilgilenmeyeceklerini belirtti. Vestel, önümüzdeki hafta Emniyet Genel Müdürlüğü ve Genelkurmay için bir tanıtım uçuşu yapacak. İnsansız hava aracı, olası bir deprem durumunda da acil madahale ihtiyacı olan hasarlı yerlerin tespitinde kullanılabilecek.
Çinli ’10 binden az üretmem’ diyor, biz 100 adet de üretiriz
AVRUPA televizyon pazarında yüzde 28’lik paya ulaşan tüketici elektroniği devi Vestel, bazı özellikleri ’dünyada ilk’ olacak üç yeni teknolojiyi 2007 ve 2008’de ticarileştirmeyi planlıyor. Vestel İcra Kurulu Üyesi Cengiz Ultav, bunları "tıp, güvenlik ve alternatif enerji" olarak sıraladı. Ultav, Çinliler’in fiyata dayalı stratejilerine karşı, Vestel’in farklılık stratejisi ile önemli bir avantaj yakaladıklarını söyledi. Ultav, "Çinliler 10 bin adetten az üretim siparişi kabul etmiyorlar. Biz bir konteyner, yani 100 adet de, haftada 100 bin adet de olsa kabul edeceğiz diye yola çıktık" dedi.
Bizim yakıt pili laptopu en az 50 saat çalıştıracak
VESTEL Elektronik, bora dayalı yakıt pili ürünlerini 2007 Şubat’ta tanıtacağını da açıklamıştı. Cengiz Ultav, nükleer enerji, hidroelektrik santralleri gibi yatırımların Zorlu Enerji’nin konusu olabileceğini, Vestel olarak ise mikrojenerasyon enerjiye, yani enerjiyi bulunduğu yerde üretmeye odaklanacaklarını anlattı. Yakıt pili ürünlerinin ilki cep telefonu, laptop ve asker telsizi gibi bataryalı cihazları çalıştıracak. Sistem, kimyasal dolu kalem büyüklüğünde bir yakıt tankı ile fotoğraf makinesi büyüklüğünde şarj cihazından oluşuyor. Ultav, bu pille laptopların batarya süresinin 50 saatin üzerine çıkacağını söyledi.