Güncelleme Tarihi:
İNGİLİZ petrol devi BP’nin Rafineri ve Pazarlamadan sorumlu üst düzey yöneticisi (Chief Operating Officer) Tufan Erginbilgiç, hedeflerinin 2012’de rafineri ve pazarlamada dünya liderliği olduğunu açıkladı. Erginbilgiç, Türkiye’nin büyüme hedefindeki dört pazardan birisi olduğunu belirtti. Ancak Türkiye’nin transit kartını iyi kullanamadığını savunan Erbilgiç, “Türkiye’nin transit konusunda bir enerji politikası var mı, emin değilim” dedi.
Kriz teğet gibi durmuyor
2007 krizine, 2005’te yaşanan bir rafineri kazası nedeniyle hazır girdiklerini anlatan Tufan Erginbilgiç, şunları söyledi: “Kriz Türkiye’de pek teğet geçmiş gibi durmuyor. Bakarsanız büyüme ve işsizlik rakamlarına Avrupa’da etkilenmeyen ülke yok, Türkiye de bence etkilendi. Türkiye’de milli gelir ve nüfus büyümeye devam ettiği sürece, araba satışları da artmak zorunda. Türkiye yüksek vergiye rağmen büyük bir potansiyeli olan bir pazar.”
Dört hedeften biri
Erginbilgiç, hedeflerini şöyle açıkladı: “Yeni dönemde Çin ve Hindistan’da büyümek isteriz. Şu an Hindistan’da pazar şartları buna çok elvermiyor, önceliğimiz Çin. Bunun dışında büyümek istediğimiz başlıca ülkeler Avustralya, Türkiye, Güney Afrika ve Polonya. Bu saydığım ülkelerin hepsinde ekonomik krizden önce milli gelir büyüyordu, bir kısmında hâlâ büyüyor.”
4 gözle pazara bakıyor
Erginbilgiç, Türkiye’ye ilişkin şu değerlendirmeleri yaptı: “Türkiye’de ekonomiye dönük geçmiş müdahaleler açısından tamamen belirsizliğe bakıyorsunuz. Türkiye’de uzun dönemde ekonomik istikrarı görmek lazım. Serbest piyasa ilkelerini her alanda görmek lazım. Herkesin dört gözle baktığı bir pazar. O şartları sağlarsak ki fazla bir şey değil bu şartlar, büyük potansiyeli olan bir pazar.”
Transiti daha iyi kullanabilir
“Türkiye transit mi, yoksa pazar olarak mı önemli” sorusuna Erginbilgiç’in yanıtı şöyle oldu: “Önemli olan Türkiye nasıl düşünüyor kendini. İkisi de yabancı yatırımı çekmek açısından çok önemli. Türkiye transit konusunda kartını daha iyi kullanabilir. Transit konusunda Türkiye’nin enerji politikası var mı? Bilmiyorum. Birçok ülkenin sağlam enerji politikası yok.”
1 veya 2 değilsek çıkarız
“Pazarda bir veya iki numara olmazsak, genelde o ülkede olmayı düşünmüyoruz” diyen Erginbilgiç, Türkiye’ye ilişkin planlarını da şöyle anlattı: “Genel stratejimiz bu. Türkiye’de üç numarayız. Ancak Türk pazarında büyüyen yerlerde ve büyük şehirlerde birinci olmak stratejimiz var. Oralarda da genelde birinciyiz. Doğuda fazla yokuz. Türkiye’nin üçte birinde olmadığınız zaman pazar payınız düşük olabilir, fakat bu demek değildir ki oynadığımız pazarlarda 1 veya 2 olmayacağız.”
BP’nin COO’sundan gençlere öneriler:
Kendinize güvenin: Türk arkadaşların bu tip görevlere gelmesi çok zor değil. Fakat benim gözlediğim, enternasyonal şirketlerdeki Türklerin handikabı, Türkiye’den çıktıkları an bir nedenle özgüvenlerini kaybediyorlar. Özgüveniniz yoksa bence hiçbir şey yapamazsınız. Bir şekilde kendilerine güvensinler. Her şeyde başarılı olacaksınız özgüven lazım.
Kültürleri inceleyin: Benim iş düşüncem uluslararası bir ortamda ülkelerin kültürlerini anlamaya çalışın. Bir Alman bir İngilize göre çok farklı. Biz biraz daha çok Amerikalılar gibiyiz. Gerçekten kültürü anlamanız lazım.
Önce prensip: En doğru olan ne ise kendi işinizde onu yapacaksınız. Birtakım prensipleriniz olacak, ama ondan sonra da şansınız olacak. Ben her zaman sorarım “Neden ben?”, aldığınız işi devam ettirecekseniz niye o işi yapıyorsunuz?
Sonra şans: Ben BP’den önce Mobil’deydim. Mobil’de benimle mülakat yaptıklarında “Eğer sen söylediğin kadar iyiysen ve şansın varsa gelecek 5 sene içinde sen bu şirkette buraya gelirsin” denildi. Hala hatırlarım o şans lafını. Hiçbir zaman tabii şansa da çok bırakmamak gerekiyor. Her şeyi çok iyi yapacaksınız, onun dışında şansınız yaver gidecek.
Kısa vadeli strateji: Bu işi 1 Nisan’da aldım. 2 Nisan’da telefonla konuştuğum herkese söyledim; hemen her ülkede bir strateji, bu işi nereyi götüreceksiniz üç yıl içinde diye. Niye üç yıl? 20 yıllık programlar güzel de, yapan adam için hiçbir realitesi yok.
Takım kurun: Onun ötesinde herkese verdiğim tavsiye çok kuvvetli takımlar oluşturmaları.
Marjlar son 20 yılın en düşüğü
PETROL sektörünün küresel krizden en fazla etkilenen sektörlerden biri olduğunu belirten Tufan Erginbilgiç, şu değerlendirmeyi yaptı: “Geçen sene talep 2 milyon varil düştü. Talebin düşüşüyle ham petrol, gaz fiyatları ve rafineri marjları düştü. Bütün sistem bundan çok etkilendi. Daha da geçmiş değil. Rafineri marjları son 20 yılın en düşük rakamlarında. Bütün bizim ortaya koyduğumuz uygulamalar hem bu krizde bizi sağlam yere koydu, hem de rakiplere göre karlılığımız daha iyi bir durumda. Krizden sonra BP’nin çok daha kuvvetli olacağını düşünüyorum. Birtakım ülkeler bu nedenden dolayı büyük probleme girdiler. Güney Afrika enerjisiz kaldı. Nedeni, enerji politikalarının olmaması ve neyin geldiğini görememeleri. Bir gün bir uyandılar ki enerji kısıntısı var. Fabrikalar filan kapanmaya başladı. Ülkeler bunu doğru yapmazsa büyük sonuçları var Türkiye için. ”
Mescit dahil, 27 farklı dini ibadet alanı var
BP’nin Londra’da medyaya tanıttığı Sunbury Business Park’ta bulunan Uluslarası Bilgi ve Teknoloji merkezinde yeni ürünler geliştiriliyor, son teknolojiler üzerinde çalışılıyor. Merkez son dönemde 1 milyar dolar Ar-Ge bütçesi ayırdığı biyoyakıtların kullanım alanları üzerine araştırma yürütüyor. Merkezin bazı özellikleri şöyle:
55 farklı bölümde 4 bin 500 personeli var.
Çalışanlar 31 farklı ülkeden geliyor.
Merkezde 15 Türk çalışan bulunuyor.
Personelin sosyal ihtiyaçlarını karşılamaları için her şey düşünülmüş. Çalışanlar günün her saatinde banyo yapabiliyor.
Ayrıca mescit, kilise, sinagog başta olmak üzere 27 farklı dini ibadet alanı bulunuyor.
Öğle yemekleri esnasında ‘lunch and learn’ programlarında çalışanlara sunumlar yapılıyor.
Merkezi yıllık 80 bin kişi ziyaret ediyor.
Hedef 2012’de dünya liderliği
TUFAN Erginbilgiç, “2005’te Teksas’ta yaşanan rafineri patlama sonucu bazı stratejilerimizi değiştirme kararı aldık. 2007’de bir strateji çıkardık ve 2008’in ikinci çeyreğinde uygulamaya koyduk. İki senede korkunç bir ilerleme kaydettik” derken, elde ettikleri sonuçları ve hedeflerini şöyle açıkladı: “2009’un üçüncü döneminde Exxon ve bizim 4.7 milyar dolarlık kârımız oldu. İki senede tüm şirketin kültürünü değiştirdik diyemeyeceğim ama büyük bir mesafe kaydettik. Bundan sonraki amacımız gerçekten endüstri lideri olmak. Bunun için de en büyük rakibimiz Exxon. Düşüncemiz rafineri ve pazarlamada 2012’de bütün var olduğumuz pazarlarda kazanmak ve ona göre de bir programımız var. Hedefimiz 2012’de rafineri ve pazarlamada dünya liderliği.