Oluşturulma Tarihi: Ağustos 05, 2005 01:44
AB Komisyonu’nun hazırladığı rapor, AB’de vergisiz otomobil fiyatının en yüksek olduğu ülkenin Almanya olduğunu ortaya koydu. Türkiye ise vergi öncesi fiyatlarda bile Almanya’yı geride bırakıyor.
Örneğin, Renault Megane II 1.6’nın Türkiye’deki vergisiz fiyatı 14 bin 160
Euro düzeyindeyken, AB’nin en pahalısı Almanya’da bu rakam 13 bin 677 Euro’da kalıyor.
AVRUPA Birliği (AB) ülkeleri içinde vergi öncesi otomobil fiyatlarının en yüksek olduğu ülkenin Almanya olduğu açıklandı. Almanların, aynı otomobil için (vergi hariç) Finlandiyalılar’dan yüzde 30 kadar daha çok para ödediği ortaya çıktı. Avrupa Komisyonu tarafından yayınlanan bir raporda; üretim maliyeti, üretici firma ve bayi kár marjlarının eklenmesiyle oluşan otomobil fiyatlarının AB üyeleri arasında en yüksek olduğu ülkenin Almanya olduğu belirtiliyor. Vergilerin dahil edilmediği fiyat karşılaştırmasına göre, 89 modelden 34’ünü AB içinde en pahalı satan ülke olan Almanya’da, 20 model ise en ucuz satılan ülkeden yüzde 20 daha pahalıya satılıyor. Almanlar aynı otomobile Finlandiyalılar’a göre vergi hariç yüzde 30’a kadar daha çok para ödüyor.
VERGİSİZ FİYATTA EN UCUZU: Avrupa Komisyonu raporunda, Euro kullanan ülkeler içinde en ucuz otomobillerin (vergi öncesi fiyatta) Finlandiya’da, tüm AB üyesi ülkeler içinde ise en ucuz otomobillerin Danimarka’da satıldığı belirtildi. Vergilerin dahil edilmesiyle oluşan son kullanıcı fiyatlarında Finlandiya, birçok modelin anahtar teslim satış fiyatında en pahalı ülke konumuna geliyor. Örneğin, Renault Megane II 1.6 modelinin vergi öncesi fiyatının en düşük olduğu ülke 12 bin 266 Euro ile Finlandiya iken, vergiler eklendiğinde aracın fiyatı Euro bölgesinin en ucuz ülkesinden yüzde 32 daha yüksek bir rakama ulaşıyor.
ALMANYA’YI GEÇTİ:
Otomotivde yüksek oranda vergilerin bulunduğu Türkiye ise birçok modelin vergi öncesi fiyatlarında bile Almanya’yı geride bırakıyor. Örneğin, Renault Megane II 1.6 moodelinin Türkiye’deki vergisiz fiyatı 14 bin 160 Euro (22 bin 940 YTL) iken, AB’nin en pahalısı Almanya’da sadece 13 bin 677 Euro. Almanya’da vergisiz fiyatı 9 bin 948 Euro olan Fiat Punto 1.2 modeli için Türkiye’de 10 bin 370 Euro (16 bin 800 YTL) ödenmesi gerekiyor.
TÜRKİYE PAHALILIKTA LİDER:
Öte yandan Türkiye, uygulanan yüksek vergi oranları nedeniyle anahtar teslim satış fiyatlarında da liderliği kimseye kaptırmıyor. Türkiye’de üretilen Renault Megane II Sedan 1.6’nın anahtar teslim satış fiyatı 23 bin 453 Euro (37 bin 994 YTL) iken, bu rakam Almanya’da 15 bin 865 Euro. Buna göre, 20 bin 975 Euro ile Renault Megan II’nin en pahalı satıldığı ülke olan Finlandiya bile Türkiye’nin gerisinde kalıyor.
İTHAL OTODA DURUM:
İthal edilen otomobillerde de durum değişmiyor. Türkiye’de en düşük versiyonu 15 bin 141 Euro’ya (24 bin 530 YTL) satılan Fiat Punto, Finlandiya’da 12 bin 600, Almanya’da 11 bin 540 ve komşumuz Yunanistan’da ise 10 bin 580 Euro’ya satın alınabiliyor. Aynı şekilde, ithal edilen Skoda Fabia’nın baz modelinin liste fiyatı Türkiye’de 14 bin 346 Euro (23 bin 242 YTL) iken, bu rakam Finlandiya’da 13 bin 204, Almanya’da 10 bin 674 ve Yunanistan’da 9 bin 324 Euro’yu geçmiyor.
Hangi otomobil, nerede kaça satılıyorSkoda FabiaÜlke Vergi dahil fiyat Vergi öncesi fiyat
Türkiye 14.346 7.810
Finlandiya 13.204 8.008
Almanya 10.674 9.202
Fransa 9.644 8.064
İtalya 9.486 7.905
Yunanistan 9.324 7.209
Fiat PuntoÜlke Vergi dahil fiyat Vergi öncesi fiyat
Türkiye 15.141 10.370
Finlandiya 12.600 7.675
Almanya 11.540 9.948
Yunanistan 10.580 8.265
Çek Cumhuriyeti 9.936 8.349
Letonya 9.065 7.682
Renault Megane IIÜlke Vergi dahil fiyat Vergi öncesi fiyat
Türkiye 23.453 14.160
Finlandiya 20.975 12.266
Fransa 17.550 14.674
İspanya 16.340 13.285
İtalya 16.158 13.465
Almanya 15.865 13.677
Ford’un ihracatı patladı yine de kárı geriledi
KOÇ Holding ile ABD’li Ford Motor’un yüzde 41.04 ile eşit ortaklığı olan ticari araç üreticisi Ford Otosan’ın net kárı, ilk altı ayda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 40.2 azalışla 164.91 milyon YTL’ye geriledi. Mali tablolara göre Ford Otosan’ın Ocak-Haziran net satış gelirleri yüzde 12.4 artışla 2.93 milyar YTL’ye yükselirken, satış maliyetleri yüzde 16.9 artışla 2.58 milyar YTL oldu. Şirketin ilk yarıda net esas faaliyet kárı ise yüzde 18 azalışla 235.15 milyon YTL’ye indi. Ford Otosan’ın net karındaki azalmanın düşük kár marjlı olan ihracatın ağırlığının artması ve diğer faaliyet gelirlerindeki azalışların etkisi olduğu belirtiliyor.
PAZAR LİDERİYİZ:
Ford Otosan’dan 2005 yılı ilk 6 aylık mali sonuçlara ilişkin yapılan açıklamada, şirketin vergi öncesi kárının 132 milyon Euro olarak gerçekleştiği bildirildi. Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, iç pazarda hurda otomobil ÖTV indirimi uygulamasının kaldırılması gibi nedenlerle yüzde 13 oranında daralma yaşandığına işaret ederek, ‘Bu daralmaya rağmen Ford Otosan olarak yüzde 15.5 olan pazar payımızı yüzde 16.5’e çıkardık ve pazar liderliğimizi sürdürdük’ dedi. 2005 yılı ilk 6 ayı itibariyle toplam gelirin geçen yılın aynı dönemine göre 442 milyon Euro artarak 1 milyar 815 milyon Euro’ya ulaştığını belirten Durak, bunun yüzde 55’inin ihracat gelirlerinden oluştuğunu bildirdi.
291 BİNLİK HEDEF:
Turgay Durak, toplam ciroda ihracat geliri payının geçen yılın aynı döneminde yüzde 42 olduğunu hatırlatarak, şirketin ihracat gelirini 2005 yılının ilk yarısında geçen yıla göre yüzde 69 oranında artırarak 986 milyon Euro’ya ulaştırdığını kaydetti. Durak, ‘Yıl sonu itibariyle 132 bin adetlik yurt içi satışla iç pazarda liderliğimizi devam ettirmeyi, ayrıca 159 bini ihracat olmak üzere toplamda 291 bin adetle, geçen seneden 36 bin adet fazla araç satmayı ve yüzde 100 kapasite kullanımı ile 240 bin araç üretimi yapmayı hedefliyoruz’ dedi.