Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 29, 2006 00:00
Yılda ortalama yüzde 2 büyüyen Türk bira pazarının 2006’da şu ana kadar yüzde 2 küçüldüğünü belirten Efes Bira Grubu Pazarlama Direktörü Dilek Dölek Başarır, "Bu toplamda yüzde 4’lük bir kayıp demek. Vergi yüzünden Türkiye bira fiyatının en yüksek olduğu 4-5 Avrupa ülkesinden biri. Ayrıca turizm de iyi gitmedi. Turizm bölgelerinde pazar yüzde 5-6 geriledi" dedi.
TÜRKİYE’de bira pazarının yılda ortalama yüzde 2 büyüdüğünü belirten Efes Bira Grubu Pazarlama Direktörü Dilek Dölek Başarır, 2006 yılında şu ana kadar pazarın yüzde 2 küçüldüğünü, sektörün toplam kaybının yüzde 4 olduğunu söyledi. Başarır, Türkiye’nin, bira fiyatının en yüksek olduğu 4-5 Avrupa ülkesinden biri olduğunu dile getirerek, turizmin iyi gitmemesi ve havaların geç ısınmasının da gerilemede etkili olduğunu söyledi.
FİYAT YÜKSEK:
Başarır, birada ödenen verginin yüzde 51 olduğunu hatırlatarak şunları söyledi: "Fiyatı 1.75 YTL olan biranın yüzde 51’i vergi. Yüzde 33 ÖTV ve yüzde 18 KDV ödeniyor. Böylece Avrupa’da bira fiyatının en pahalı olduğu 4 ya da 5’inci ülke Türkiye oluyor. Bir de Türkiye’de satın alma gücü düşük. Böyle bakınca Avrupalı’yla aradaki fark daha da açılıyor."
GÜNEY HIZLI GERİLEDİ: Türk bira pazarının büyüklüğünün 800 milyon litre ve 1.6 milyar
dolar olduğunu kaydeden Başarır, pazardaki gerilemenin diğer nedenlerini şöyle açıkladı: "Yaz aylarında kışa kıyasla 1’e 3 oranında satışlarda artış yaşanır. Turizmdeki gerileme satışları azalttı. Turizm bölgelerindeki gerileme yüzde 5-6’yı buluyor. Havaların geç ısınması da belirleyici oldu. Turizmi etkileyen
Dünya Kupası, Ortadoğu’daki savaş, Karadeniz’de papazın öldürülmesi gibi olaylar bira satışlarını da etkiledi."
KAYIT DIŞI ARTTI:
Başarır, yüksek vergilerle fiyatların yükselmesinin alkollü içkiler pazarında kayıt dışılığı artırdığı uyarısında bulunarak, "Kayıt dışıyla mücadele ediliyor ama yine de var. Özellikle şarapta. Bir şişe şarabın sadece vergisi 4 YTL ama 2 YTL’ye şarap satılıyor" diye konuştu. Başarır, daha zor bir ürün olduğu için birada kaçak olmadığını da vurguladı.
PAZAR BÜYÜMEYİ SÜRDÜRÜR:
2006’da yaşanan olumsuzluklara rağmen pazarın geleceğini iyi gördüklerini söyleyen Başarır, "Bu yılki kadar aksilik gelecek senelerde yaşanmaz. Bir yılda çok fazla şey oldu. Piyasalarda dalgalanma da yaşandı. Bundan sonra pazar her yıl yüzde 2-3 büyümesini sürdürür. Türkiye genç nüfuslu bir ülke" dedi.
PREMIUM SEGMENT: Foster’s, Miler ve Becks markalarıyla premium segmentinde faaliyet gösterdiklerini ve lider olduklarını vurgulayan Dilek Dölek Başarır, bu alanda hedeflerin üzerinde büyüdüklerini vurguladı. Yeni ürünlerle pazara hareket getirdiklerini anlatan Başarır, "Tüketici markalardan çabuk sıkılıyor. Marka bağımlılığı çok düşük. Sık sık marka değiştiriliyor. Foster’s ile hareketlilik getirdik. Yüzde 75’le bu segmentte Miller lider. Hiçbir zaman yeter demiyoruz. Yeni markalar hep olacak. 24 milyon litre büyüklüğündeki segment toplam pazarın yüzde 3’ünü oluşturuyor. Çok yeni olduğu için yüzde 20 büyüdü" diye konuşu.
3 günlük F1, bir aylık satışa denkFOSTERS’ın 20 yıldır Formula 1’ir resmi içeceğ olduğunu anlatan Dilek Dölek Başarır, "Fosters’ı getirme nedenlerimizden biri de F1’in İstanbul’da da yapılacak olmasıydı. Üç günlük F1 süreci bir aylık satışa denk geliyor. 80 bin adet, 40 bin litre bira satılıyor" dedi.
Yurtdışında marka yatırımları sürecek
TÜRKİYE’deki tesislerin talebi karşıladığını anlatan Dilek Dölek Başarır, "Türkiye’de 5 bira, 2 malt ve bir şerbetotu fabrikası var. Bunlar talebi karşılıyor. Yurtdışında Sırbistan, Rusya, Moldova, Romanya ve Kazakistan’da fabrikalar var. Yurtdışında marka yatırımları sürecek" dedi.
Biranın yüzde 90’ını erkekler içiyor
TÜRKİYE’de bira tüketiminin yüzde 90’ını erkeklerin gerçekleştirdiğini belirten Başarır, kadın tüketiminin yüzde 10’u oluşturduğunu söyledi. Başarır, en çok tüketimi yapan bölgelerin Marmara, Akdeniz ve Ege olarak sıralandığını kaydetti.