Güncelleme Tarihi:
SON günlerde turizm sektöründe tartışılan en önemli gündem maddesi ne düşen Avrupalı turist sayısı ne de eriyen turizm gelirleri. Turizm sektörünün gündeminde ilk sırada, Türkiye Seyahat Acenteler Birliği (TÜRSAB) tarafından online rezervasyon servisi booking.com’a açılan dava sonucunda booking.com’a Türkiye’den erişilemiyor olması var. Booking.com sonrasında sırada expedia, trivago.com ve tripadvisor.com’un olduğu da ifade ediliyor.
Anadolu Ajansına konuşan TÜRSAB Genel Sekreteri Çetin Gürcün’e göre “Expedia, trivago.com, tripadvisor.com gibi siteler de Booking.com’a benzer faaliyette bulunuyor. Bu kararı emsal göstererek bu tür sitelerin hepsine yazı yazıyoruz. Kendilerinin buna göre davranmalarını istiyoruz. Kendilerini buna göre uyarladıkları takdirde sıkıntı yok ama buna ısrar edenlerse ilgili hukuki süreci başlatacağız” dedi. TÜRSAB’ın açtığı davaların gerekçesi olarak Çetin Gürcün, Booking.com’un Türkiye’de herhangi bir vergi ödemediğine dikkati çekerek, acentaların yaptığı her iş için vergi ödediğini, bu portalın ise bir kuruş dahi vergi vermediğini söyledi. Gürcün, haksız rekabetin temelini de bunun oluşturduğunu belirtti.
KÜÇÜKLERİN HAKKI KORUNUYOR
Bir başka sektör temsilcisi de booking.com’un sistemini şöyle anlattı: “Booking.com Türkiye’de ofis açıyor. Eleman çalıştırıyor. Ancak bir seyahat acentesi gibi 30 bin lira verip ‘seyahat acentesi’ belgesi almıyor. Böyle olunca da Türkiye’ye kurumlar ve gelir vergisi ödemiyor. Faturayı Hollanda üzerinden kesiyor. Oluşan vergiyi de otelcilerin üzerine yıkmış oluyor. Ayrıca Türkiye gibi turizmde zor dönemden geçen ülkelerin otellerinden daha fazla komisyon istiyorlar. Bazı otellerin daha üstte çıkması için yüzde 50’ye varan komisyon alıyorlar. Küçük oteller de itiraz edemediği için bunu kabul etmek zorunda kalıyor. Ancak yabancı büyük zincirler buna itiraz ettiler. Çünkü kendi satış kanalları da var. Booking.com’a sistemden çıkarız dediler. Onlarda büyük zincirlerin isteklerini kabul etmek zorunda kaldılar. Türkiye’nin böyle güçlü olması lazım. Bu yasak sayesinde aslında küçük otellerin de hakları korunmuş oluyor. Ayrıca yabancı ülkelerden satışa engel yok. Sadece Türkiye içindeki satışlara engele getirildi.”
OTELCİLER ŞİKAYETÇİ
Yukarıda anlatılan sistemin doğru olduğunu ancak küçük otelcilerin booking.com’a muhtaç olduğunu belirten eski milletvekili ve Ankara Best Otellerinin sahibi İrfan Köksalan, “Oteller TÜRSAB’ın da ekmek teknesi. Ancak TÜRSAB otelleri düşünmüyor. Sadece seyahat acentelerini düşünüyor. Oteller zaten ekonomik kriz içinde yaşam savaşı veriyor. TÜRSAB turizmi değil seyahat acentelerini temsil ediyor. Booking.com iletişim hattımız kesilmemeli. Otellere daha fazla zarar verilmemeli. Şu anda hiç bir rezervasyon alamıyoruz. Türk otelciliğine büyük zarar verildi bu kararla. Booking.com kimseye dayatma yapıyor. Herkesin orada sayfası var. Fiyatlar günlük belirleniyor. Rezervasyon yapan kişi ödeme yaptıktan sonra komisyon gönderiliyor. Bu işten en çok bizim gibi şehir otelleri zarar gördü. Booking’ten çok fazla rezervasyon geliyordu. Komisyonlar fazla olabilir ancak yapacak bir şey yok” ifadelerini kullandı.