Güncelleme Tarihi:
Bankaların çek-senet ve kredi talebini değerlendirmek için kullandıkları bu bilgiler isteyen müşterilere de 5 TL karşılığı rapor olarak sunulacak.
Merkez Bankası, kredi ve çek-senet kullanımı gibi konularda bankalara verdiği kredi limit ve risk bilgileri hizmetlerini dün itibariyle Türkiye Bankalar Birliği’ne (TBB) bünyesinde kurulan Risk Merkezi’ne devretti. Merkez Bankası bugüne kadar elinde tuttuğu kayıtları, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nda yapılan değişiklikle hayata geçirilen TBB Risk Merkezi’ne aktardı. Böylelilke kamuoyunda ‘kara liste’ olarak bilinen bankaların özellikle kredi vermede başvurduğu veriler bundan sonra TBB tarafından toplanıp, bankalarla paylaşılacak. İsteyen tüketici ve şirketler de kendisiyle ilgili risk raporu talep ederek, bankalar açısından kredibilitesini görebilecek. Risk Merkezi’nin bankalara verdiği bilgileri görmek isteyen tüketiciler de 5 TL karşılığında kişisel rayting’lerini öğrenebilecekler. Uygulamanın hızlı ve efektif veri akışı açısından bankalara ve finansal planlama açısından da tüketicilere faydalı olması hedefleniyor.
TEKNOLOJİ VE EKİP KBB’DEN
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na (BDDK) bağlı olarak faaliyet yürüten bankalar ve diğer finansal kuruluşlar, bugüne kadar Merkez Bankası ile paylaştıkları müşteri mahremiyetini bozmayan ve rekabet kuralları çerçevesindeki müşteri bilgilerini TBB’nin Risk Merkezi ile paylaşacaklar. Risk Merkezi de, finansal kuruluşlar ile bu bilgileri paylaşarak kurumların müşterileriyle ilgili karar vermelerine katkı sağlayacak. Risk Merkezi’nin oluşturulması ve yönetimi konusunda TBB, Kredi Kayıt Bürosu’ndan (KBB) hizmet alıyor. KBB’nin teknolojik altyapı hizmeti de verdiği Risk Merkezi, KBB’nin Ataşehir’deki binasında kuruldu.
10 YIL GERİYİ KAPSIYOR
TBB Risk Merkezi, banka ve finansal kuruluşların müşterilerine ait; kredi limit, kredi risk ve tasfiye olunacak alacaklar, protestolu senet, karşılıksız çek, ibrazında ödenen çek ve negatif nitelikli bireysel kredi bilgilerini toplayarak banka ve finansal kuruluşlarla paylaşacak. Gerçek ve tüzel kişiler ise başvuru yapmaları halinde, 10 yıl geriyi kapsayan risk bilgilerini 4 farklı türde Risk Merkezi Raporu olarak temin edebilecek. Finansal müşterinin yanlışlık olduğunu düşündüğü rapor bilgilerinin değiştirilmesi için ilgili bankaya başvuruda bulunup düzeltme talep etmesi gerekiyor.
4 farklı türde ‘risk’ raporu
RİSK Merkezi Raporu 4 farklı bilgi içeriğinde sunulacak.
·Kredi Limit, Kredi Risk, Tasfiye Olunacak Alacaklar Raporu,
·Çek Raporu,
·Protestolu Senet Raporu,
·Negatif Nitelikli Bireysel Krediler Raporu.
Uygulamanın yararları
Dünyada pek çok ülkede Risk Merkezi faaliyetleri Merkez Bankası dışında bir kurum tarafından yürütülüyor. Bu yolla bankaların özellikle ihtiyaç duydukları verilerin toplanması sağlanıyor hem de müşteriler kendi raytinglerini bilerek ona göre planlama yapabiliyor. Bu anlamda Türkiye’de de bankaların bundan sonraki süreçte risk yönetimi açısından ihtiyaç duydukları bilgilerden oluşan bir müşteri veri seti oluşturmaları mümkün olabilecek. Bu veriler uzun vadede finansal kuruluşların ve tüketicilerin planlama yapmasına katkı sağlayacak. Ayrıca bugüne kadar Merkez Bankası tarafından yürütülen ve zaman zaman bürokrasi nedeniyle gecikmelerden şikayet edilen Risk Merkezi faaliyetleri özel sektör eliyle daha hızlı ve efektif yürütülmüş olacak.
E-posta ile rapor teslimi
Gerçek ve tüzel kişiler TBB Risk Merkezi adresine ve banka şube adreslerine şahsen, posta yoluyla ya da e-posta yoluyla başvuru yaparak Risk Raporu alabilecekler. Risk Merkezi yönetim binasının yanı sıra Alternatif Bank, Denizbank, Halkbank, Şekerbank ve Ziraat Bankası şubelerinden de şahsen risk raporu başvurusu yapılabiliyor. Gerçek kişilerin her yıl için bir kez ücretsiz rapor alma hakkı var. Bu hakkını kullanan gerçek kişiler ve tüzel kişiler için raporu teslim alma şekline göre ücreti şöyle:
·Posta ile teslim: 17.25 TL
·E-posta ile gönderim: 5.18 TL
·Şahsen teslim alma: 5.00 TL