Güncelleme Tarihi:
VERGİLER
Akaryakıt ve LPG sektörünün dolaylı vergiler açısından önemli büyüklükte vergilerin sağlandığı sektörlerin başında geldiği aktarılan rapora göre, 2008 yılında bir litre benzinin 1,97 TL'si, bir litre motorinin 1,44 TL'si, bir litre otogaz LPG'nin 0,83 TL'si dolaylı vergilerden oluştu.
2008 yılında akaryakıtlardan sağlanan (benzinler, motorinler, fuel oiller) KDV ve ÖTV'den oluşan dolaylı vergiler, 2007 yılına göre yüzde 11 oranında artarak 28,5 milyar TL'ye ulaştı. Aynı dönemde toplam LPG tüketiminden elde edilen dolaylı vergiler toplamı ise 5,1 milyar TL olarak hesaplandı.
Böylece 2008 yılında akaryakıtlar ve LPG olarak toplam dolaylı vergi gelirlerinde 2007 yılına göre yüzde 11,6'lık bir artış sağlandı. 2008 yılında akaryakıt ve LPG'de geçtiğimiz yıllara göre en yüksek artışın sağlandığı dolaylı vergi gelirlerinin son beş yılda oluşturduğu toplam, 130 milyar TL'nin üzerine çıktı.
2008 yılında toplam tüketim miktarı yaklaşık olarak aynı kalmasına rağmen; akaryakıt pazarının (siyah ve beyaz ürünler) oluşturduğu toplam işlem hacmi; petrol fiyatlarındaki büyük artış ve 2007 yılı sonunda artırılan ÖTV oranlarının etkisi ile yüzde 20 oranında artarak yaklaşık 57 milyar TL'ye ulaştığı hesaplandı.
Akaryakıt pazarının oluşturduğu toplam büyüklük 2007 yılında yaklaşık 48 milyar TL olarak gerçekleşmişti.
MARKER UYGULAMASI
Raporda, sektörel sorunlara değinilirken, Ulusal Marker uygulaması ve teknik sorunlara de yer verildi. Ulusal Marker'in birçok anlamda kayıt dışı faaliyetlerin azalmasına olumlu bir katkı sağladığı belirtilen raporda, diğer taraftan Petrol Piyasası Kanunu'nda kaçak akaryakıtın kurumca belirlenen seviyede ulusal marker içermeyen akaryakıt olarak tanımlandığı, bu tanım uyarınca, tamamen yasalara uygun ve teknik özellikleri itibari ile düzenlemelere uygun olan bir akaryakıtın dahi çeşitli teknik nedenler, ölçüm hataları veya cihazlar arası uyumsuzluk gibi nedenlerle kaçak akaryakıt tanımlaması altına girebildiğine dikkat çekildi.
Bu tanımlama nedeni ile çok sayıda akaryakıt bayi, dağıtım şirketi ve depolama işletmelerinin tamamen teknik nedenlerden dolayı kaçakçılık soruşturması ile karşı karşıya kaldıkları belirtilen raporda, yeterli dayanak olmaksızın kimsenin ticari itibarına daha fazla zarar vermemek amacıyla Kanun'daki “kaçak petrol” tanımının yeniden düzenlenmesi gerektiği vurgulandı.