Güncelleme Tarihi:
BİLİM, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, yerli otomobille ilgili, “Saab 9-3’ün isim hakkını değil, fikri mülkiyet haklarını satın aldık” dedi. TRT Haber’de katıldığı programda, yerli otomobil için iki yolun bulunduğuna işaret eden Işık, bunlardan birinin her şeyin Türkiye tarafından yapılıp, ortaya bir prototip çıkarmak olduğunu söyledi. Böyle bir çalışmanın 3-5 yıl zaman alacağını ve 1 milyar dolarlık da maliyet gerektirdiğine dikkati çeken Işık, şunları kaydetti:
“Bu, aslında Amerika’yı yeniden keşfetmek anlamına da gelir. İkinci yol nedir? Bu noktada çalışmış, bilinen, kendini ispat etmiş bazı firmalarla işbirliği yapmak ama her şeyden önce fikri mülkiyet hakları sizde olan bir platforma sahip olmak. Biz bu iki alternatif arasında karar vermek durumundaydık ve dedik ki, ‘5 yıllık zamanı ve 1 milyar doları boşa harcamayalım ve zaten varolan bir platformun fikri mülkiyet haklarını satın almaya karar verdik. Bunun üzerinden teknolojiyi geliştirmeye devam edersek, en az 3 yıl ve 1 milyar dolarlık avantajla başlamış oluruz ve o 1 milyar dolarla projeyi bitirebiliriz.’ Bu noktada ciddi bir araştırma yaptık ve Saab 9-3’ün platformunun bizim açımızdan çok uygun olduğunu tespit ettik.”
HEDEFİMİZ ELEKTRİKLİ
Türkiye’nin asıl ilerlemek istediği alanın menzili uzatılmış elektrikli araç olduğunu dile getiren Bakan Işık, “Bunun için bu bir platform olacak ve bu platformu biz geliştirmeye başladık. TÜBİTAK burada önemli bir liderlik üstlenecek ama bunu satın aldığımız Saab 9-3’ü geliştiren Nevs firmasıyla bu alanda işbirliğimizi sürdüreceğiz” dedi.
Kimden aldık?
İSVEÇ Milli Elektrikli Araç Şirketi (National Electric Vehicle Sweden-NEVS), 2012 yılında Saab kurtarma planının bir parçası olarak markayı bir konsorsiyum olarak satın aldı. Şirketin en büyük hissedarı olan Çinli NME Holding’in ileri teknoloji, enerji ve ulaşım sektöründe önemli yatırımları bulunuyor. NEVS, Saab’ın İsveç’te kurulu tüm fabrika, gayrimenkul ve diğer varlıklarını satın alırken, GM mülkiyetine sahip olduğu 9-5 platformunu satmayı reddetti. Ancak 1998-2010 yılları arasında üretilen 9-3 platformunun tüm fikri mülkiyet hakları NEVS’e geçti. Şirket bünyesinde Çinli, İsveçli ve Japon şirketlerin elektrikli araç, batarya teknolojileri konusunda da önemli çalışmaları bulunuyor. 9-3 modelinin tüm haklarının satın alınması aynı zamanda, üretim tesislerinin de kurulması, benzinli motorlar dışında elektrikli araç ve batarya sistemleri konusunda gene NEVS şirketiyle önemli işbirliklerinin yakın gelecekte gerçekleşeceğine dair önemli ipuçları taşıyor.