Güncelleme Tarihi:
HÜRRİYET Gazetesi’nin İzmir Ticaret Odası (İZTO), EKOL Sağlık Grubu, Has Ajans, Tınaztepe Galen Bayraklı, Özel İzmir Ege Laboratuvarı, The Health Store Turkey işbirliğiyle İzmir’de düzenlediği ‘Sağlık Zirvesi’ yoğun katılıma sahne oldu. Zirvede sektörün sorunları masaya yatırılırken, hedefler hakkında değerlendirmeler yapıldı. Zirvenin açılış konuşmaları İzmir Valisi Yavuz Selim Köşger, Ticaret Bakanlığı Genel Müdür Yardımcısı Ali Alperen Kaçar, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer ve İZTO Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Özgener tarafından yapıldı. Demirören Medya Grup Başkanı Orçun Çevikoğulları ve Hürriyet Gazetesi Ege Bölge Temsilcisi Deniz Sipahi’nin de katıldığı zirvede, İzmir Valisi Yavuz Selim Köşger, İzmir’in çok büyük bir potansiyeli olduğunu söyledi. Köşger, “Bu zirveyi oluşturan basın sektörünün duayeni, amiral gemisi Hürriyet Gazetesi ve Demirören Medya Grubu’na teşekkür ediyorum. Sanayide yeni bir veri açıklandı. Buna göre İstanbul’dan sonra İzmir en çok üretim yapabilme kapasitesini barındırıyor. İzmir’in çok büyük bir potansiyeli var. İzmir’in sağlık sektöründen alacağı çok ciddi bir pay olduğuna inanıyorum. Bütün sektörleri birbiriyle uyum içerisinde, çelişmeden çalıştırabilirsek gidilebilecek çok mesafe, alınabilecek çok yol var. Sektörün buna istekli ve hazır olması lazım. Yaz turizmi biraz hareketli. Üç dört ay turist gelsin, sonra kış geldiğinde kapıya kilit vuralım. Bu şekilde bir turizm anlayışı ile İzmir’de sezonu geçiremeyiz. İnciraltı’nın bir an önce sağlık turizmine açılmasıyla ilgili konunun takip edilmesi lazım. Balçova’da biz yeni bir hazırlığın içindeyiz ve onu gerçekleştirdiğimizde İzmir bu sektörün lokomotifi olacak. Norveçlilerin tekrar Balçova’ya gelmeye başladığının müjdesini buradan verebilirim. Küçük bir grup da olsa Türkiye’ye tekrar gelmeye başlıyorlar” dedi.
‘SAĞLIĞI TURİZMLE BULUŞTURMALIYIZ’
İzmir Ticaret Odası’nda düzenlenen zirvede konuşan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, İzmir olarak bir iade-i itibar peşinde olduklarını belirtti. Soyer, “Bu kente çok yakışan bu kimliğin, uluslararası rekabette, şehirlerarası rekabette daha çok bilinir, daha çok anlaşılır bir kimlik haline gelmesini istiyoruz. Neden turizm? Çünkü dünya bir yandan küreselleşirken, mesafeler ve süreler o kadar kısaldı ki artık bir kentte sağlık için ürettiğiniz hizmet, dünyanın her yerinde erişilebilir hale geliyor. Aslında sağlığın turizmle bir arada olması yine bu küresel gelişmenin kaçınılmaz sonucu” dedi. “Sağlık aslında iyi olma halidir” diyen Başkan Soyer, “İzmir tam da iyi olma halinin yaşandığı bir şehir. Çünkü bereketli toprakları, iklimi, tarımı, coğrafi konumu o kadar özeldir ki... Bunun üzerinden ancak bütün dünyaya kendinizi anlatabilirsiniz. Bunu en güzel anlatacağınız başlıklardan biri de sağlıktır. Yani iyi olma hali. O nedenle Türkiye’nin her yerinden herkes bir gün İzmir’e en azından tatil yapmak için gelmek istiyor. Herkesin aklının köşesinde İzmir var. Biz İzmir’i sağlık turizmi konusunda dünyanın en güzel markalarından biri yapabiliriz. Neden bugüne kadar yapamadık? Öncelikle mutlaka bunun farkındalığını herkese anlatmamız gerekiyor. Herkesin şunu anlaması gerekiyor ki bu kent geleceğini sağlık turizmi üzerinde kurgulayabilir” diye konuştu.
‘UYUM İÇİNDE ÇALIŞMALIYIZ’
Sektörün ileri gitmesi için birlik ve beraberlik içerisinde uyumlu bir çalışma sergilemesi gerektiğini belirten Başkan Soyer, “Herkes el ele vermek mecburiyetinde. Başka çaremiz yok. Bu kadar büyük ve bu kadar güçlü bir başlığın altında eğer biz el ele vermeyi başaramıyorsak bizde bir eksiklik var. Çünkü her şey olağanüstü güzel, güçlü. Şikayet etmeyi bırakıp, ‘Ben nerde hata yapıyorum’ diye düşünmemiz lazım. Ben bunu yapabileceğimize inanıyorum. Bu ülkenin, bu güzel coğrafyanın, bu güzel insanların bunu aşabileceğine bütün kalbimle inanıyorum. Gelecek bizi bekliyor. Olağanüstü parlak, aydınlık bir gelecek bizi bekliyor” dedi.
YENİ DÖNEM BAŞLATTIK
Ticaret Bakanlığı Genel Müdür Yardımcısı Ali Alperen Kaçar ise bakanlık olarak sağlık turizmine, sağlık ihracatı olarak baktıklarını belirterek “Sağlık turizmi ihracatında yeni bir dönem başlattık. Sağlık turizmi dahil olmak üzere bütün hizmet sektörlerine daha önce görülmemiş çok önemli teşvik mekanizmasını ortaya koyduk. Sektörün ihtiyaçlarını, sorunlarını belirleyip bunları çözecek uygulamaları ortaya koyuyoruz. İzmir çok önemli bir destinasyon. Sektörde elde edilen gelirin 1 milyar doların çok üzerinde olduğuna inanıyoruz. Bunun net bir şekilde ölçülmesi için çalışma başlatıldı. Kayıtdışılık konusunda da yapılanlar var. Sağlık turistinin şikayeti olduğu anda yetkililere ulaşabileceği bir mekanizma oluşturuluyor. Bir yandan haksız rekabeti önlemek için çalışırken, bir yandan da yurtdışındaki faaliyetleri desteklemeye çalışıyoruz” dedi.
5 TRİLYON DOLARLIK BÜYÜKLÜĞE SAHİP
Sağlık turizminin bireylerin, koruyucu, tedavi edici, rehabilite edici ve sağlığı geliştirici hizmetler almak amacıyla başka bir ülkeyi ziyaret etmeleri olarak ifade edilebileceğini ifade eden Mahmut Özgener, “Sağlık turizminin, yüksek miktarda döviz kazancı yanında, sağlık kuruluşlarının gelişmesi, sağlık hizmetlerinden yararlanan yerli tüketicilerin daha sağlıklı bir hayat sürmeleri vesilesiyle işgücü veriminin yükselmesi, şehrin sosyal ekonomisine kazandıracağı katkı gibi birçok önemli yönü var. Küresel sağlık turizmi yaklaşık 5 trilyon dolarlık büyüklüğe sahip. Özel bir segment olan sağlıklı yaşam turizmi ise 732 milyar dolarlık bir hacimde seyrediyor. Yıllık yüzde 10 büyümekte olan sağlıklı yaşam turizmine estetik, spor, fitness, sağlıklı beslenme, detoks gibi uygulamalar da eşlik ederek pastayı daha da büyütüyor. Bu segmentlerden ülkemizin daha fazla pay alması ve sağlık turizmi alanında cazibe merkezi haline gelmesi için çalışmalar yapılması amacıyla, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bünyesinde “Uluslararası Sağlık Sektörü Meclisi” kuruldu. TOBB Yönetim Kurulu Üyesi olarak Başkanlığını yürütmekte olduğum “Uluslararası Sağlık Sektörü Meclisi”nde oluşturduğumuz alt komisyonlar ve düzenli olarak yaptığımız toplantılarda ana gündemimiz bu sektörü geliştirmek, ilgili Bakanlık ve kurumlara sektörün gelişimine katkı koyacak sorun ve taleplerimizi iletmek. İzmir Ticaret Odası özelinde de konuya büyük önem veriyoruz. Yönetim Kurulu Üyemiz Oğuz Özkardeş koordinasyonunda bir Sağlık Turizmi Çalışma Grubu oluşturuyoruz” diye konuştu.
DÜNYADA İLK 10 ÜLKEDEN BİRİYİZ
İZMİR’in, sağlık turizmi alanında yapılacak yatırımlar konusunda bakir bir kent olduğunu kaydeden Mahmut Özgener, sözlerini şöyle sürdürdü: “İzmir, lojistik imkânları, iklimi, doğası ile yatırımcılara sunacağı büyük avantajlara sahip. Kurduğumuz çalışma grubunun, yatırımcıları İzmir’e çekme konusunda da çalışma yapmasını planlıyoruz. Geçen yılın aynı çeyreğine göre ülkemizde yabancılar tarafından yapılan sağlık harcamaları yüzde 68.9 artış gösterdi. Ülkemizi ziyaret eden yabancıların yüzde 5’i sağlık amaçlı olarak seyahat etti. Sağlık hizmeti ihracatında dünyada ilk on ülkeden bir tanesiyiz. İzmir’de Sağlık Bakanlığı tarafından akredite edilmiş 122 adet tesis ve 21 adet aracı kuruluş var ve sektörün gelişimi ile birlikte bu alandaki yatırımların artacağını öngörüyoruz. Harcamalarda artış olsa da; sağlık amaçlı ülkemize gelen ziyaretçi sayısının artırılması, bu hastaların konaklama sürelerinin uzatılması, ülkemizin sağlık ve konaklama tesislerinin iyi tanıtılması, potansiyelimizin anlaşılması için yurtdışında sağlık turizmi alanında çalışan seyahat acentelerinin, sigorta şirketlerinin Türkiye’de ağırlanması ve ilgili paydaşlar ile bir araya getirilmesi gerekir. Ayrıca ileri yaş turizmi, engelli ve mobilitesi kısıtlı olan seyahat severlerin kentimizde geçirdikleri sürenin kalitesi, kentimizde kaldıkları süre boyunca konaklamasından hizmete ulaşımına kadar kesintisiz ve erişilebilir hizmet sunulması, sağlıklı yaşam ve iyi yaşamı destekleyen türde hastane – otel konseptli ‘Hospotel’ yapılarının geliştirilmesi, kozmetoloji, detoks, fitoterapi, homeopati olanaklarının da sağlık turizmi ile birlikte kombine kullanılması, giyilebilir sağlık teknolojilerinde ihracatın artırılması ve bu konularda start uplara ve istihdama teşvik verilmesi önem taşıyor.”
‘YURTDIŞINDA YAŞAYAN TÜRKLER ÖNEMLİ HEDEF’
SAĞLIK turizminde önemli bir hedef kitlenin de yurtdışında ikamet eden Türk vatandaşları olduğunu belirten Mahmut Özgener, şunları söyledi: “Ülkemize gelen Türk vatandaşlarımızın sadece yüzde 2.7’si sağlık amacıyla geliyor. Bu potansiyeli de daha iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Sağlık Turizmi, Ticaret Bakanlığımızın da ayrı önem atfettiği bir alan. Hizmet ihracatının desteklenmesi kapsamında sağlık turizmi birkaç başlıkla birlikte yer alıyor. Bakanlığımız, sağlık turizmi hizmeti veren firmalara çok kapsamlı destekler sunuyor. Katma değeri yüksek bu turizm modelinin kentimizde sürdürülebilir olması için kamu/kurum ve özel sektör işbirliği büyük önem taşıyor. Hastalıkları telkin ile iyileştirmeyi geliştiren kadim coğrafyanın emanetçileri olan biz İzmirliler, teknolojinin ve modern tıbbın birleşimi ile uzayan yaşam süresinin çok daha kaliteli ve sağlıklı geçirilmesini de gündemimizin ilk sıralarına almak zorundayız. Tüm bu farkındalık ile genel durumu hızlı değişebilen ve kırılgan bu yaş grubuna özel planlama ile tedavi uygulayacak, yakınları ile doğru iletişimi kurabilecek, kaliteli ve sağlıklı bir yaşam sunabilecek modern bir Geriatri Merkezi’nin kentimize büyük değer katacağını düşünüyoruz. Mevcut Üniversite kampüsümüzün Güzelbahçe’deki yeni yerleşke alanına taşınması ile birlikte Balçova Kampüsümüzü, Geriatri Merkezi’ne dönüştürme konusunda proje çalışmamız devam ediyor.”