Güncelleme Tarihi:
Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın (DTM), İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliği, Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi. Tebliğe göre, Bento Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Bento) tarafından yapılan ve diğer yerli üretici Bando Koçkaya Kayış Sanayi ve Ticaret (Türkiye) A.Ş (Bando) tarafından desteklenen başvuru üzerine, Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC), Hindistan ve Vietnam menşeli “v-kayışları” için geçen yıl Mayıs ayında başlatılan damping soruşturması sonuçlandı.
Soruşturmalar sonucunda, gümrük tarife istatistik pozisyon (GTİP) numaraları ”4010.32.00.00.00, 4010.34.00.00.00 ve 4010.39.00.00.00” olan “kesiti trapez şeklinde (V kolonlar) olan (V-yivli olanlar hariç) sonsuz transmisyon kolonlarının”, Çin, Vietnam ve Hindistan'dan dampingli fiyatlarla ithal edildiği belirlendi. Damping belirlemesi için 1 Ocak-30 Haziran 2005 arası soruşturma dönemi olarak kabul edilirken, zarar belirlenmesinde 1 Ocak 2002-30 Haziran 2005 arasındaki veriler esas alındı. Soruşturma çerçevesinde, damping marjları, ÇHC
için CIF ihraç fiyatının yüzde 214,5'i ve miktar bazında 5,46 dolar/kg, Vietnam için CIF ihraç fiyatının yüzde 158,6'sı ve miktar bazında 4,93 dolar/Kg ve Hindistan için CIF ihraç fiyatının yüzde 96,5'i ve miktar bazında 3,95 dolar /Kg olarak belirlendi.
Verilere göre, 2002 yılında 875 bin 600 Kg olan v kayışı ithalatı, 2003 yılında 1 milyon 36 bin 228 Kg, 2004 yılında 1 milyon 104 bin 859 Kg'a çıktı. Soruşturma döneminde ise 537 bin 169 Kg v kayışı ithal edildi. Soruşturma açılan 3 ülkeden v kayışı ithalatı, 2002 ile 2004 yılları arasında sırasıyla 506 bin 841 Kg, 700 bin 231 Kg ve 746 bin 690 Kg, soruşturma döneminde ise 371 bin 93 Kg oldu. 2002 yılı ile soruşturma dönemi arasında dampingli ithalatın toplam
ithalat içindeki payı yüzde 57,88'den yüzde 69,08'e yükseldi. Değer olarak dampingli ithalat 2002 yılında 1 milyon 455 bin 603 dolar iken, 2003 yılında 2 milyon 144 bin 449 dolara ve 2004 yılında 3 milyon 10 bin 549 dolara çıktı. Soruşturma döneminde 1,5 milyon dolarlık ithalat yapıldı. Dampingli ithalatın pazar payı 2002 yılında yüzde 37,09'dan soruşturma döneminde yüzde 49,35'e çıktı. Aynı dönemde soruşturma konusu ülkelerin her biri pazar payını artırırken yerli üretim dalının pazar payı endeksinin 100'den 79'a düştü.
Yerli üretim dalının zarar inceleme dönemine ait ekonomik göstergelerinin incelenmesi sonucunda; üretim, yurt içi satışlar, pazar payı, yurt içi satış fiyatları, stoklar, istihdam, kapasite kullanım oranı ile karlılık, nakit akışı, özkaynakların karlılığı ve yatırım hasılatı gibi mali göstergelerinde ciddi bozulmalar olduğu belirlendi. Özellikle soruşturma dönemi olan 2005 Ocak-Haziran döneminde satışlardaki ciddi daralma nedeniyle üretimdeki önemli düşüşe rağmen stoklar eritilemedi, kapasite kullanım oranı düştü, yurt içi satış fiyatlarında dampingli ithalatın fiyat baskısı nedeniyle düşüşler yaşandı. 2002 ile soruşturma dönemi arasındaki dönemde yerli üretimin satış fiyatları reel olarak yüzde 56 düştü.
Yerli üretim dalında görülen zarar ile dampingli ithalatın eş zamanlı olması nedeniyle, dampingli ithalat ile yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasında illiyet bağı olduğu sonucuna varıldı.Soruşturma sonucunda, v kayışının Çin'den ithalatında kg başına 5,04 dolar, Hindistan'dan ithalatında 3,5 dolar, Vietnam'dan ithalatında da 4,55 dolar dampinge karşı vergi uygulanmasına karar verildi. Gümrük idareleri, bu ürünlerin ithalatında, dampinge karşı vergiyi tahsil edecekler.