Güncelleme Tarihi:
Haftalık Ekonomist Dergisi’nin haberine göre Çinli Arman Halal Food Industry Group’un sahibi Radil Abla, 3 bin mağazalık perakende zincirini yeniden yapılandırması için Koç’u Çin’e davet etti. Radil Abla’nın kendisine danışmanlık teklif ettiğini söyleyen Koç, ocak başında Çin’e gideceğini ve yapıyı görüp karar vereceğini söyledi. Bunun dışında bir çok uluslararası şirketten teklif alan Koç, Uyum Gıda Genel Müdürlük görevini yılbaşında bırakacak.
5 YIL GÖREVDE KALDI
Sait Koç, Uyum Gıda’yı 5 yıl içinde ciroda üç kat, mağaza ve istihdam sayısında da iki kat büyüttü. Göreve geldiğinde 26 mağazası, 900 çalışanı ve 120 milyon TL cirosu olan Uyum Gıda, 2010 yılında halka arz edildikten sonra, market sayısını 55’e, cirosunu 360 milyon TL’ye, istihdamını ise 2 bin kişiye çıkardı.
KİPA’YA GÜVENEMEDİK
Sait Koç, Uyum’un uzun süre Kipa’ya satışı konuşulurken, bir anda Makro Market tarafından satın alınmasını “Büyük olmanın hantallığı ve karar mekanizmalarının yavaşlığı bir yana, sonlara doğru güven problemi yaşandı” şeklinde açıkladı. Kipa’nın, süreci çok uzattığına dikkat çeken Koç, şunları söyledi: “Kendi ellerinin güçlü olması için her toplantıda yeni bir müzakere başlattılar. Üzerinde konuşulmuş bitmiş konular yeniden masaya getirilince olmadı. Mesele fiyat değildi. Karar çıkmıyordu bir türlü ve esnek olamıyorlardı. Geçmişte tanışıklık olmaması da sürecin olumsuza dönmesine neden oldu. Onlarla görüşmeyi durdurduk. Makro ile görüştüğümüzü öğrenince arayıp, ısrarla devam etmek istediklerini söylediler ama artık çok geçti.”
Konsolidasyon olur, yeni markalar da çıkar
TÜRKİYE’de perakende pazarının herkese çok sıcak geldiğini belirten Sait Koç, konsolidasyonların devam edeceğini vurgulayarak, şöyle konuştu: “Bunun nedenlerinden biri de büyük oyuncuların henüz belli olmaması. Şu anda Türkiye’de perakende sektöründe geleceğe adını yazdıran 3-5 şirket var. Biri BİM. Diğerleri ise Makro ve Metro. A101 ile Şok ilerde olmayı garanti etmiş gibiler. Onun dışında başka işletme sayamıyoruz. Carrefoursa’nın ne olacağı, Migros’u kimin alacağı belli değil. Bunlar dışında kalanlar kendi aralarında konsolidasyon yapabilirler. Birtakım fonlar aracılığıyla, bir takım sermaye gruplarının direkt bu işe yatırım yapması mümkün. Bunlar dışında yeni markalar da çıkabilir. Şu an perakende işi yapmayan, güçlü holdingler de bu işe girebilir.”
Kentsel dönüşümde perakende fırsatı
BİM, Şok, DiaSa tipi discount marketçiliğin büyüme sürecinin yavaşlayacağını söyleyen Sait Koç, “Bunun Türkiye’de ulaşacağı rakam 15 milyar dolardır. Asıl gelişme süpermarket tarafında olacak. Yani 10 bin metrekarelik büyük marketlere artık tüketici gitmek istemiyor. Bu sektörde optimum büyüklük artık 1.000-1.500 metrekare arasında. Tüketiciye yakın bu büyüklükteki lokasyonları bulmak da o kadar kolay değil. Kentsel dönüşüm projelerine dikkat edilmeli. Bu dönüşümlerde perakende dünyası için fırsatlar var. O dönüşümlere girebilenler kazanır. Biz Uyum’da bunu başardık” diye konuştu.