Güncelleme Tarihi:
BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi (Marmaray) Projesi konusunda bilgi vermek amacıyla DLH Genel Müdürlüğü Toplantı Salonu'nda basın toplantısı düzenleyen Yıldırım, projenin, demiryolu boÄŸaz tüp geçiÅŸi inÅŸaatı ve Gebze-HaydarpaÅŸa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileÅŸtirilmesi aÅŸamalarından oluÅŸtuÄŸunu söyledi.Â
Ä°stanbul BoÄŸazı'nın altından geçen bir demiryolu tüneli ile Asya ve Avrupa'nın birbirine baÄŸlanacağını ifade eden Yıldırım, şöyle konuÅŸtu:Â
''Hat, Yedikule'de yeraltına girmekte, Yenikapı ve Sirkeci yeraltı istasyonları ile devam edip boÄŸazın altından geçerek Ãœsküdar yeraltı istasyonuna baÄŸlanmakta ve SöğütlüçeÅŸme'de yüzeye çıkmaktadır. Sirkeci ve Ãœsküdar'da 2 ara istasyon yer alacak olup Yedikule, Yenikapı, Sirkeci ve Ãœsküdar'da olmak üzere toplam 4 yeni yeraltı istasyonu yapılacaktır. Bu hat, 13.5 kilometre uzunluÄŸa sahiptir.Â
Batırma tüp tünel, 2 ayrı tüp içerecektir ve deniz yatağına minimum 2 metrelik bir kaya koruması ile tamamen gömülecektir. Delme tüneller, en son inÅŸaat teknolojileri ve ekipmanı kullanılarak emniyet içinde ve süratle tamamlanacaktır.''Â
Banliyö hatlarının iyileÅŸtirilmesi konusunda da bilgi veren Yıldırım, ÅŸunları söyledi: ''Anadolu Yakası'nda Gebze'den SöğütlüçeÅŸme'ye kadar, Avrupa Yakası'nda da Yedikule'den Halkalı'ya kadar banliyö hatlarımızın iyileÅŸtirilmesi gerçekleÅŸtirilecektir. Bu hatların toplam uzunluÄŸu 63 kilometre olup mevcut 2 hattın sayısı 3'e çıkarılacaktır.Â
  Â
Proje ile Ä°stanbul metro sistemine, ÅŸehirlerarası trenlere ve Yenikapı-Atatürk Havalimanı hafif raylı sistemine entegrasyon ve yolcu aktarım seçenekleri saÄŸlanacaktır. Ä°stasyonlar, metro sisteminin gerektirdiÄŸi standartlarda çaÄŸdaÅŸ mimaride tasarlanmıştır.Â
  Â
Marmaray'la Avrupa Yakası'ndaki Halkalı, Anadolu Yakası'ndaki Gebze'ye kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir banliyö hattı sistemi ile baÄŸlanacaktır. Böylece, halkımıza rahat bir ulaşım olanağı sunulmuÅŸ olacaktır.Â
  Â
BoÄŸaz tüp geçiÅŸi ve Marmaray, 2 dakika aralıklarla iÅŸletilebilecek trenlerle saatte iki yönde 150 bin yolcu taşıma kapasitesine sahip olacaktır. Projeyle, mevcut köprülerdeki araç trafiÄŸi ve yolculuk süresi kısalacaktır. Ä°stanbul'un tarihi dokusunun bulunduÄŸu bölgedeki araç trafiÄŸinin olumsuz etkileri ve hava kirliliÄŸi azalacak, her gün yaklaşık 1 milyondan fazla kiÅŸinin yolculuk süresi kısalmış olacaktır.''Â
  Â
DEPREME DAYANIKLILIK
Â
Proje sonrasında, Gebze-Halkalı arasının 105 dakika, Bostancı-Bakırköy arasının 37 dakika, SöğütlüçeÅŸme-Yenikapı arasının 12 dakika ve Ãœsküdar-Sirkeci arasının 4 dakika olacağını belirten Yıldırım, Ä°stanbul'da yüzde 3.6 olan demiryolu taşımacılığı payının yüzde 27.7'ye yükseleceÄŸini bildirdi.Â
Ä°stanbul'un Kuzey Anadolu fay hattı üzerinde bulunduÄŸunu hatırlatan ve bu konuda çeÅŸitli araÅŸtırmalar yapıldığını ifade eden Yıldırım, ''Yapılan araÅŸtırmalarda, Ä°stanbul BoÄŸazı'nda yapılacak batırma tünel benzeri yeraltı yapılarının deprem durumunda çok güvenli oldukları görülmüştür. Dünyada buna benzer çok sayıda tünel, dayanıklılığını ispatlamış olup ÅŸiddetli depremlerden hasar almamıştır'' diye konuÅŸtu.    Â
 Â
Projeyle ilgili jeolojik, jeoteknik, jeofizik, hidrografik, meteorolojik sondaj ve araÅŸtırmaların yapıldığını da kaydeden Yıldırım, ''Bu araÅŸtırmalardan elde edilen veriler, inÅŸaat mühendisliÄŸinin en modern teknolojilerini kullanarak tünellerin tasarım ve yapımı için temel teÅŸkil edecektir. Dolayısıyla bu tip yapılar, bölgede beklenebilecek ÅŸiddetteki depremler dahil doÄŸa olaylarının tahmin edilen ÅŸiddet ve büyüklükteki potansiyel etkilerine dayanabilecek güçtedir'' dedi.   Â
  Â
Yıldırım, projedeki tünellerin, deniz yüzeyinden ortalama 60 metre derine indiÄŸini ve bunun da dünyadaki tünellere bakıldığında en yüksek rakam olduÄŸunu söyledi.Â
   Â
TEKLÄ°FLER EKÄ°M AYINDA ALINACAK
Â
Boğaz Tüp Geçişi'nin inşaat işi yüklenicilerinin ön yeterlilik işlemlerinin geçen yılın Aralık ayında sonuçlandırıldığını hatırlatan Yıldırım, projenin tüp geçiş bölümünün inşaat ihale sürecinin başlatıldığını belirtti. Yıldırım, yeterlilik alan yüklenicilerin ihaleye davet edildiğini tekliflerin bu yılın Ekim ayında alınacağını kaydetti.
Tekliflerin deÄŸerlendirilmesinin ardından tüp geçidin inÅŸaat çalışmalarına 2004 yılı ortalarında baÅŸlanacağını belirten Yıldırım, ihaleye Kajima-Nijimatsu-Mitsubishi-DoÄŸuÅŸ Konsorsiyumu, Hazama-Penta Ocean-Yüksel Ä°nÅŸaat Konsorsiyumu, Taisei Corporation-Kumagahi-Gama-Nurol Konsorsiyu ve Oboyashi firmasının gireceÄŸini bildirdi.Â
Yıldırım, tünellerin kazılmasının 2007 yılında bitirileceÄŸini, 2008 yılında ise iÅŸletmeye geçilmesinin planlandığını kaydetti.Â
Projenin boÄŸaz geçiÅŸi bölümünü Japonya Uluslararası Ä°ÅŸbirliÄŸi Bankası'nın (JBIC) finanse edeceÄŸini belirten Yıldırım, banliyö sistemi projesi için de Avrupa Yatırım Bankası ile görüşmelerin devam ettiÄŸini söyledi.Â
Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Yıldırım, bir soru üzerine, projenin maliyetinin yaklaşık 2.5 milyar dolar olduÄŸunu ifade etti.Â
Yıldırım, başka bir soruyu yanıtlarken de proje için iç kaynak kullanılmasının öngörülmediğini belirtti.