Urfa’dan ayaklandı

Güncelleme Tarihi:

Urfa’dan ayaklandı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 17, 2017 22:34

Flo markasıyla bilinen Ziylan Mağazacılık, büyümeyi Urfa’da gördü. Şirketin CEO’su Burak Övünç, ayakkabı üretimini Çin’den Türkiye’ye kaydırdıklarını belirterek, “Teşviklerden yararlanıp Urfa’ya ilk etapta 15 milyon lira yatırım yaptık. 50 milyon liraya çıkaracağız” dedi.

Haberin Devamı

HACI Ahmet Ziylan tarafından 1960’larda Gaziantep’te küçük bir ayakkabı atölyesi olarak temelleri atılan Ziylan Mağazacılık’ın bugün Türkiye’nin yanı sıra Kazakistan, Irak, Arnavutluk, Azerbaycan, Gürcistan, İran, Ürdün ve Suudi Arabistan gibi ülkelerin aralarında bulunduğu yakın coğrafyada 450’nin üzerinde Flo mağazası var. 2016 yılında Almanya’nın en önemli yatırım fon şirketlerinden biri olan Capiton AG ile birlikte Alman ayakkabı perakende devi Reno’yu satın alan Ziylan Mağazacılık, 500’ün üzerinde Reno mağazası ile Avrupa’nın en büyük ayakkabı perakende platformlarından birine de sahip oldu. Toplamda 1000 mağazalık bir büyüklüğe ulaşan Ziylan Mağazacılık’ın 2012 yılında satın aldığı Lumberjack markası da 2016 yılında İtalya’nın en hızlı büyüyen ayakkabı markası olmayı başardı. Ziylan Mağazacılık’ın CEO’su Burak Övünç’le yeni hedeflerini konuştuk.

Haberin Devamı

35 MİLYON ÇİFT SATTIK

Son dönemde yurtdışında da ataktasınız. Bu zor dönemde nasıl böyle ilerlediniz?

- 2010’lu yıllardan sonra şirketi esas büyüten şey bu ayakkabıcılık DNA’sının üzerine perakendeciliği koymak olmuş. Koleksiyonumuzda Flo mağazalarından içeriye giren her müşteri için uygun bir ayakkabı olması lazım.

Kaç koleksiyon çıkartıyorsunuz yılda?

- Biz, sezonda 10 binin üzerinde ayakkabı yapıyoruz. Flo mağazasına gittiğiniz zaman 5 bin tane ürün çeşitliliği görürsünüz. 2016’da 35 milyon çift ayakkabı sattık.

Pazardaki payınız ne kadar? Böyle bir rakam var mı?

- Payımız şu anda yüzde 20’ler seviyesinde. Kabaca, Türkiye’de satılan her 5 ayakkabıdan birini biz satıyoruz. Ve Pazar payımızı arttırmayı da devam ediyoruz. Yani geçen sene yüzde 17’ydi 20’ye çıkardık.

Perakende sektöründe çok zor bir yıl oldu. Siz neler yaşıyorsunuz? Bu anlamda 2016’yı nasıl geçirdiniz?

- 2016 malum hiç beklenmedik çok üzücü olaylar yaşanılan bir yıl oldu; biz bu olaylara rağmen çok kritik ve önemli bir yıl geçirdik, çok ciddi büyümelere imza attık. Toplamda büyümemiz yüzde 28 oldu 2016 yılında ve bunun yüzde 18’i birebir mağazalardan geldi. Yani geçen sene 100 sattığımız mağazada bu sene 118 sattık.

Haberin Devamı

Mağazaların karlılığında nasıl durum?

- Toplamda da karlılığımızı arttırdık. Yani, bizim için 2016 yılı başta da söylediğim gibi birçok beklenmedik olumsuz gelişmeye rağmen oldukça iyi geçti; hem mevcut mağazalar için iyi geçti hem de çok ciddi anlamda yatırımımızı da arttırdık. 100 yeni mağaza açtık.

50 MİLYON LİRA YATIRIM

Yatırım teşviklerinden yararlandınız ve Urfa’da fabrika kurdunuz. Ne kadarlık bir yatırım yapılmıştı? Orada personel bulmakta zorlandınız mı?

- Urfa’ya 15 milyon liralık bir yatırım yaptık. İlk aşaması bu. Bu yatırımı 50 milyon liraya kadar çıkartmayı hedefliyoruz. Buradaki en kriteri ayakkabı üretimi sermayeden ziyade emek dolu bir üretim, dolayısıyla istihdama çok ciddi katkısı var. Bu el işçiliğini yapmak için de tabi ki inanılmaz bir eğitim vermemiz gerekiyor. Çok ciddi bir ekibi İstanbul’dan Urfa’ya götürdük. İşi öğrettiler. Şu anda orada İstanbul’dan 10 kişi çalışıyor. Daha önce Çin’de yapılan işleri orada yapıyoruz. Mesela kadın botu çok önemlidir, kadın botunun kompe dediğimiz bir yeri vardır ve acayip zordur. Onu Çin’de yapılan kalitede şu anda Urfa’da yapabiliyoruz ve bundan çok mutluyuz.

Haberin Devamı

Artık Uzakdoğu yerine üretiminizi Türkiye’de mi yapacaksınız?

- Çin’de ofisimiz var ve bu ofisler devam ediyor çalışmaya. Ancak artık Çin’de üretim yapmıyoruz ama oradaki bilgi birikimini de buraya aktarıyoruz. Ve Urfa’dan çıkan kaliteden de, üretimden de, oradan çıkan istihdamdan da çok memnunuz. Zaten Urfa’daki projenin temel amacı şuydu; toplam 35 milyon çift satıyoruz, 3 milyonunu biz üretiyoruz. Esasında dışarıdan aldığımız ciddi bir rakam var. Biz orada liderlik yapmak amacıyla gittik. Urfa’nın iyi bir ayakkabı üretim bazı kurulabileceğine inanıyoruz. Bir de ayrıca tabi ki Urfa’da üretim dengesinde çok ciddi teşvikler var. Dolayısıyla biz oraya gittik ve herkese şunu göstermek istiyoruz; bakın biz geldik ve 1 senede bu çapta, bu kalitede ayakkabı üreten bir tesisimiz oldu ve hep beraber gidelim üs yapalım, size liderlik edelim, arsaları beraber bulalım, devletin de çok ciddi desteği var ayakkabı üssünü orada kuralım. Ve o kümelendirmeyi yaparsanız yan sanayi de oraya gitmeye başlar, hızla gelişme olur. Diğer üreticilerde oraya gelir. 

Haberin Devamı

SPOR AYAKKABI MAĞAZALARI AÇACAĞIZ

2017 için de yeni yatırımınız olacak mı?

- Geçen sene biz 80 milyon liralık bir yatırım yaptık. Bu seneki yatırım bütçemiz 120 milyon lira. Yani yatırımları bu sene daha da arttırarak yapmak istiyoruz.

Peki, mağaza sayısı ne kadar olacak? Yani 2017 içinde fabrikalar artacak mı?

- 450 Flo mağazamız var, kabaca bakarsanız yurt içinde 350 tane Flo var, 50 tane yurt dışında Flo var, 50 tane de Sport In Street dediğimiz bizim için çok kritik bir yatırım olan sneakers shop var, yani spor ayakkabı satan. Türkiye’de genç nüfusu düşündüğünüz zaman spor ayakkabı sadece spor yaparken giyilmiyor günlük hayatta da inanılmaz yoğun bir şekilde kullanılıyor. O genç nüfus başka bir alışveriş ortamı istiyor, o anlamda kurduğumuz bir sneakers shop 50 mağaza sayısına ulaştı. 2017 yılında büyümeye devam edeceğiz.

Haberin Devamı

 AYNI GEMİDEYİZ ORTA YOL BULUNMALI

Döviz kurlarındaki artış perakende sektörünü etkiledi. AVM kiralarıyla ilgili sıkıntılar oldu. Siz de büyük oyuncusunuz buradaki tavrınız nedir?

- Biz meseleye birkaç açıdan bakmaya çalışıyoruz. 2017’de yatırım yapma planımız, büyüme planımız var, mağazaları açarken AVM yatırımcıları bizim için çok önemli ortaklar. Caddelerdeki mülk sahiplerimiz de öyle. Şimdi bu büyümeleri yaparken AVM’lerin payını ne kadar önemli rol oynadıklarının payını teslim etmemiz lazım. Dolayısıyla perakendeciler ve AVM sahipleri yatırımcılarının gerçek anlamda aynı gemide. Orta yol bulunmalı.

Yurtdışındaki operasyonlarınız nasıl gidiyor?

- Şirketimiz globalleşme evresinde. Yurtdışına çıkarken hedefimiz markalarımızı dağıtacağımız platformları kurmak. Yakın coğrafya’da Flo’nun çok rekabetçi olduğunu düşünüyoruz. Amacımız girdiğimizi pazarlarda lider olmak ve o perakende platformunu oluşturmak.

RENO DA İLERİDE TÜRKİYE’DE ÜRETECEK

Reno ayakkabılarını nereden alıyor?

- Şu anda Çin’den. Ama ileride onların da Türkiye’de üretim yapmasını hedefliyoruz. Bizim Türkiye’de satın aldığımız rakam yaklaşık 30 milyon çift. Yani Türkiye’deki üretimin büyük bir bölümünü satın alıyoruz. Biz üretici olduğumuz için onları tanıyoruz. Urfa dışında Maraş’ta da kümelenme çabamız var. Antep ve Adana bölgeleri önemli. Bu Reno satın almasıyla birlikte tedarikçileri de geliştirmeye çalışıyoruz. Yurt dışı hedefinde 3’üncü bacak Lumberjack var.

Lumberjack markasını 6 kat büyüttük. Avrupa pazarında ise gücümüze güç katan Reno markasıyla 500’ün üzerinde mağazamız var, büyümeye devam edeceğiz. HR Group’un satışını yaptığı 25 milyon çiftlik ayakkabının, üç yıl içerisinde, 10 milyon çiftinin Türkiye’de üretilmesini hedefliyoruz. Lumberjack markamızla da ayakkabı satışı konusunda iddiamızı sürdüreceğiz. 2017 yılı sonunda Lumberjack’in bağlı olduğu Brand Park ile İtalya’nın yanı sıra Fransa, İspanya, Yunanistan ve diğer Avrupa ülkelerinde yaklaşık 2 milyon çift ayakkabı satışı gerçekleştirmeyi öngörüyoruz.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!