Güncelleme Tarihi:
KÂR amacı gütmeyen müzelerdeki bozulma tehlikesiyle karşı karşıya kalan sanat eserlerinin restorasyonu için fon sağlayan Bank of America Merrill Lynch Sanatı Koruma Projesi, Rezan Has Müzesi’nde yer alan Urartu Takıları Koleksiyonu’na destek verdi. Bank of America Merrill Lynch’in Urartu Takıları Koleksiyonu için yaklaşık 140 bin lira fon ayırdı. 74 adet Urartu kemeri ve yaklaşık 1000 adet küpe, halhal, saç tokası, taç, kolye, madalya, broş gibi parçadan oluşan Urartu Takıları Koleksiyonu’ndaki eserlerin üçte birinin restorasyonunun tamamlandığını söyleyen Kadir Has Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı Can Has, “Restorasyon ve konservasyon çalışmaları 2013 yılında sona erdiğinde, Urartu Takılarının Gizemi adlı bir sergiyle taçlandırmak istiyoruz. Yurtdışındaki müzelerden de talep alıyoruz” dedi.
2010’da tamamlandı
2009 yılında Rezan Has Müzesi’nde düzenledikleri ‘Sessiz Tanıklar’ adlı serginin sanatseverler tarafından büyük ilgi gördüğünü belirten Can Has, Urartu Takıları Koleksiyonu’nun müzede yer alış hikayesini şöyle anlattı: “Müzemizde Anadolu kültürünü tanıtmak için bir koleksiyon yapmak istiyorduk ve Urartu dönemi ön plana çıktı. Şu anda Van ilinin bulunduğu bölgede, Tuşpa adıyla zor coğrafya şartları altında 250 yıl süren Urartu Medeniyeti’nin sanatçılarının bugüne kadar elimize ulaşan eserlerini toplamak istedik. Müzemizin dokusuna da uygun olduğu için ilgimizi çekti. Eserlerin bir kısmını bağış yoluyla, bir kısmını da satın alarak topladık. 2010 yılında koleksiyonu tamamladık.”
Çalışmalar devam edecek
M.Ö 8-7 yüzyıla ait Urartu Takıları Koleksiyonu için 2011 yılında Bank of America Sanatı Koruma Projesi’ne müracaat ettiklerini ifade eden Can Has, şunları söyledi: “Bank of America Merrill Lynch, kişilerin servetini koruyan bir kurumken, bu proje ile sanatı da koruyan bir kurum haline geldi. Türkiye’de yaptıkları araştırmalar ve görüşmelerden sonra Rezan Has Müzesi’nde karar kıldılar. Restorasyon, temizleme, kırıkların yapıştırılması ve tümlenmesi, çatlakların onarımı ve rötuşlama ile birlikte dayanıklılığı artırma ve korumaya yönelik işlemleri kapsıyor. Bu eserleri herkesin görmesi gerekiyor. Çünkü geçmişine sahip olamayanlar geleceklerine de sahip olamıyorlar. Önümüzdeki yıllarda Bank of America Merrill Lynch ile çalışmaların devam etmesini de istiyoruz.”
19 ülkeden 20 eser arasında
Bank of America Merrill Lynch Sanatı Koruma Projesi kapsamında 19 ülkeden 20 eserin korunmaya alındığını dile getiren Can Has, “2012 yılında Leonardo Da Vinci’nin Milano’daki Castello Sforzesco kalesinde bulunan en erken dönem el yazmaları, Guggenheim Müzesi’ndeki Picasso’nun Ütü Yapan Kadın tablosu, Madrid’deki Thyssen Müzesi’nde bugüne kadar tuval üzerine yapılmış en büyük boyutlu resim olarak tanınan bir Tintoretto tablosu program kapsamına alınan eserleden bazılarıdır” diye konuştu.
Sergilerle koleksiyoner ruhu aşılanırsa sanata ilgi artar
TÜRKİYE’nin önde gelen koleksiyonerlerinden biri olan Can Has, 1980 yılında koleksiyona başladığını belirterek, şu anda yaklaşık 150 tabloya sahip olduğunu söyledi. Koleksiyona başladığı yıldan bu yana sanat eserlerinin ne kadar değer kazandığını gördüğünü vurgulayan Can Has, klasik eserleri tercih ettiğini, çağdaş sanatta da 1975-85 yıllarına ait eserlere yöneldiğini belirtti. Can Has, koleksiyona başlamak isteyenlere şu tavsiyelerde bulundu: “Eser alırken gözünüzü eğitmeniz gerekiyor. Tablosonu satın alacakları sanatçının iyi bir eserlerini seçmeleri gerekir. 4 duvar arasında seyretmek yerine, herkese açılması gerekiyor. Bu şekilde sergilerle koleksiyoner ruhunu aşılarsak, genç kuşağın da ilgisi artar ve koleksiyoner sayısı yükselir. Satın alma gücü dışında ilgiyi artırmak da önemli.”
Çağdaş sanatta bazı eser fiyatları yüksek seyrediyor
CAN Has, Türkiye’de sanat piyasasının 1980’li yıllarda hareket kazandığını, işadamlarının ve sanayicilerin yurtdışına açıldıklarında koleksiyon merakını gördüklerini belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı: “O yıllardan itibaren koleksiyonerlerin sayısı da artmaya başladı. O yıllarda koleksiyon sayısı bir elin parmaklarını geçmiyordu. Şimdi birçok iş adamının önemli koleksiyonları oldu ve bu heyecanla müzelerde kurulmaya başlandı. Çağdaş sanatta bazı sanatçıların eserlerinin fiyatlarını yüksek buluyorum. Ancak Burhan Doğançay, Erol Akyavaş gibi isimlerin eserlerinin milyon liraları bulan açılış fiyatlarıyla satışa sunulması son derece mantıklı. Bunlar çok önemli eserler ve sanat piyasasının değerini yükseltiyor. Klasik sanatta da arz azaldığı için tabloların fiyatları oldukça yukarı çıkıyor.”