Güncelleme Tarihi:
UNO tarafı anılan üründeki görsel ve ambalajın kendi ürünlerinden taklit edildiği, yanıltıcı bir durumun ortaya çıkmasına neden olan durumun ‘markaya tecavüz’ olduğu öne sürüldü. UNO’nun avukatı durumun tespiti ile birlikte anılan ambalajlara el konulmasını istedi. Dava 2012 yılında İstanbul Anadolu 1. Fikrî ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi’nde görülmeye başlandı.
İTİBARA ZARAR İDDİASI
Davalı Doygun tarafı ise, kendilerine yöneltilen suçlamanın ve dava dilekçesindeki iddiaların temelsiz olduğunu savundu. Savunmada, Doygun’un son yıllarda pazar payının arttığı söz konusu davanın da ticari itibarlarına zarar vermek için açıldığı kaydedildi. Savunma dilekçesinde, tost ekmeğinin ambalajında benzerlik ve taklit olmadığı bu nedenle davanın reddi istendi. Mahkeme tarafları dinledikten ve delillerini aldıktan sonra dosyayı bilirkişi heyetine teslim etti. Bilirkişiler raporlarını 10 Mart 2014 günü tamamladı. Raporda, UNO’nun gıda sektöründen tanınan bir marka olduğuna işaret edilerek, Doygun’un tost ekmeği için kullanılan ambalajın tasarımının UNO’nun tasarımına benzediği kaydedildi. Raporda, ‘Bu durum tüketici nezdinde karıştırılabilir’ denildi.
'AMBALAJLAR TOPLATILSIN’
Mahkeme gerekçeli kararını geçtiğimiz yıl 15 Mayıs’ta açıkladı. Kararda, marka hakkına tecavüz ve haksız rekabet oluştuğuna işaret ederek Doygun’un davaya konu ürününde kullandığı ambalajlara el konulmasına; karar kesinleştiğinde ise söz konusu ürünlerin imhasına karar verdi. Doygun Gıda’nın avukatı kararı temyiz etti.
Dosyaya bakan Yargıtay 11. Hukuk Dairesi verilen kararı onadı. Yargıtay’ın onama kararı ise geçtiğimiz 12 Mayıs’ta kesinleşti.
İmhası gereken bir ürün kalmadı
DOYGUN Gıda’nın avukatı Selçuk Donat konu ile ilgili Hürriyet Dünyası’nın sorusu üzerine yaptığı açıklamada “Uygulanabilirliği olmayan bir karar. Çünkü dava açıldığı süreçte biz gerekli tedbirleri aldık. Hem ambalajda kullanılan tost görselinde hem de renkte bir değişiklik yaptık. Dolayısı ile ortada toplatılıp imhası gereken bir malzeme yok ortada” dedi. Avukat Donat, her iki markanın ambalajlı ekmek pazarının önemli oyuncuları olduğuna işaret ederek, dava başvuru gerekçesini ise ‘pazarda pay artırma’ ile ilgili olabileceği yorumunda bulundu.
Rapor geldi hatadan döndüler
UNO’nun avukatı Mehmet Hilmi Eratlı ise konu ile ilgili yaptığı değerlendirmede, “Dava lehimize sonuçlandı. Bilirkişi raporunda, üründeki benzerlik nedeni yle, tüketicilerin karıştırabileceğine işaret etti. Bilirkişi raporunun dosyaya sunulması sonrası Doygun Gıda hatasından döndü. Davaya konu ambalajlar toplatıldı. Bizim, bu karardan sonra tazminat davası açma hakkımız var. Ancak bu kararı şirket yönetimi verebilir” dedi. Av. Eratlı müvekkili UNO’nun pazarın en büyük oyuncusu olduğuna işaret ederek bu alandaki payının yüzde 80 seviyesinde olduğunu sözlerine aktardı.
Babaları Ülker’i kurdu
Asım Berksan ve Sabri Ülker kardeşler Ülker Gıda Sanayi’nin temelini 1944 yılı sonunda Eminönü’ndeki Nohutçu Han’daki küçük bir imalathanede attı. Ülker’lerin esas soyadı Berksan. Ancak, marka öne çıkınca aile soyadlarını 1953’de Ülker olarak değiştirdi. 1979 yılına gelindiğinde ise Asım Ülker çocukları Selçuk ve Ö. Faruk ile birlikte soyadlarını yeniden Berksan olarak değiştirdi. 1987 yılına gelindiğinde ise Asım Berksan Ülker’deki hissesini kardeşi Sabri’ye devretti. Çocukları ile birlikte Kar Şirketler Topluluğu’nu kuran Asım Berksan 2001 yılında vefat etti. Doygun Gıda ise halen Kar Şirketler Topluluğu bünyesinde. Ülker tarafı ise 2008 yılında UNO’ya ortak oldu. Ülker uzun bir süre UNO’nun kurucusu Hasip Gençer ile yola devam etti. İki yıl önce ise Gençer elindeki yüzde 40 hisseyi ekmek sektörünün dünyadaki deneyimli ismi Federico Caruncho’ya devretti.