Şaban ARSLAN / FLENSBURG
Oluşturulma Tarihi: Ocak 22, 2002 02:03
Türkiye'nin uluslararası deniz taşımacılığında öncü rol oynayan UND Ro-Ro İşletmeleri A.Ş., Avrupa ihracat yolu olan İstanbul-İtalya güzergahında çalışan Ro-Ro gemilerini, 500 milyon marka yeniledi.
6 yeni, 5 de eski gemisi bulunan UND, Ro-Ro taşımacılığında, dünyada 5'inci, Akdeniz'de ise birinci sırada bulunuyor. Hem daha fazla yük kapasiteli, hem de daha hızlı olan yeni Ro-Ro gemilerinin 6'ıncısı olan 'Birlik', Almanya'nın Flensburg kentinde, Devlet Bakanları Mehmet Keçeciler ve Ramazan Mirzaoğlu ile Uluştırma Bakanı Oktay Vural'ın da katıldığı törenle denize indirildi.
UND'nin yaptırdığı 6 gemi sayesinde batmaktan kurtulan FSG Tersanesi'nin sahibi Henning Oldendorff şükran duygusunu, Saffet Ulusoy'a
altın, kurmaylarına da gümüş kaplama baret hediye ederek dile getirdi. Alman bankalarından yüzde 4 faizle 500 milyon mark
kredi almayı başaran UND Ro-Ro İşletmeleri A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Saffet Ulusoy ve kurmayları, zaferlerini, baretleriyle asker selamı yaparak kutladılar. Flensburg Schiffbau Gesselchaft (FSG) tersanesinde, UND için yapılan 6'ncı geminin denize indirilmesi için tören düzenlendi. FSG’nin sahibi Henning Oldendorff, Türklerle tanışana kadar işlerini hep kağıt üzerinde yaptıklarını belirterek, ‘‘Sizleri tanıdıktan sonra, duygusallığın, sözünde durmanın, dürüst olmanın ne demek olduğunu daha iyi anladım’’ dedi.
UND Ro-Ro İşletmeleri A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Saffet Ulusoy da, Oldendorff'a şu çağrıyı yaptı: ‘‘Size şu ana kadar, 6 Ro-Ro gemisi yaptırarak 500 milyon mark kazandırdık. Bize aynısından iki gemi daha yapın ancak peşinat olarak, bizim eski iki gemimizi kabul edin. Piyasa fiyatları 12 milyon dolardır. Ben size bunları 10'ar milyon dolara veririm.’’
Oldendorff, Ulusoy'un bu teklifine, ‘‘Bunu arkadaşlarımızla görüşmemiz, gemileri görmemiz gerekir’’ karşılığını verdi.
Avrupa'ya ihracatın yüzde 71'i Ro-Ro'ylaBugün Türkiye'nin 13 Avrupa ülkesine ihraç ettiği malların yüzde 71'i, Ro-Ro gemileri ile taşınıyor. 1997'de Ro-Ro ile yurt dışına 43 bin çıkış oldu. Bu sayı 98'de 50 bin 598, 99'da 62 bin 631, 2000'de 73 bin 163, 2001'de de 72 bin 558 olarak gerçekleşti.
Ro-Ro taşımacılığı, kara taşımacılığıyla hemen hemen aynı maliyeti buluyor. Ancak nakliye şirketleri, yolu 2 bin 900 kilometre uzatıp amortismandan, zamandan ve emekten kazanmak için, Ro-Ro gemilerini tercih ediyor. Yılda 60 bin şoför, römorklarını Ro-Ro gemisine yükledikten sonra, uçakla Avrupa'ya uçuyor. Bu nedenle Ro-Ro, havayolu şirketlerine de önemli bir müşteri potansiyeli sağlıyor.
UND'nin Flensburg'da yaptırdığı 210 römork kapasiteli yeni Ro-Ro gemileri, eski gemilere oranla, 80 römork fazla taşıyor. Eski gemilerin 8 günde tamamladığı İstanbul-İtalya gidiş dönüş seferini, yeni gemiler 6 günde tamamlıyor. UND'nin elindeki, her biri 42 milyon
dolar olan yeni Ro-Ro gemilerinin adları şöyle: Ege, Adriyatik, Akdeniz, Karadeniz, Atılım ve Birlik, 5 de eski gemimiz var.