Şeyhmus ÇAKAN- Ramazan İMRAĞ
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 04, 2004 01:25
Murat Yüce'nin öldürülmesi üzerine UND'nin, "Irak'taki ABD'lilere mal taşımayı durdurduk" kararı, derneğin üyeleri tarafından benimsendi. Ro-Der'in, 'Biz ABD askerine mal taşırız" kararı için üyeleri, "Allah'a emanet gidiyoruz, mecburuz" dedi.
IRAK'ta ilk kez bir Türk rehinenin öldürülmesi bu ülkeye taşımacılık yapan firmaların güvenliğine ilişkin endişeleri artırdı. Bu durum karşısında Irak'taki ABD birliklere mal taşımama kararı alan UND'nin (Uluslararası Nakliyeciler Derneği) üyeleri dünden itibaren ihracat dışında başka bir mal taşımamaya başladı. UND'nin aldığı bu kararı erken bulan Ro-Der'in (Ro-Ro Gemi İşletmecileri ve Kombine Taşımacılar Derneği) üyeleri ise, "Can ve mal güvenliğine ilişkin endişelerimiz var ama iş yapmaya mecburuz" diyerek taşımaya yapmaya ara vermedi.
YÜZDE 2'DEN VAZGEÇTİK
UND'nin önceki gün aldığı kararın tüm üyelerini bağladığını belirten İcra Kurulu Başkanı Cahit Soysal, "Irak'a ayda 50-60 bin araç gidiyor. Askeri birlikler bunun içindeki payı yüzde 2'dir. Onu da taşımayacağız. Söz konusu olan insan hayat" derken, bu derneğe bağlı olan Irak'a taşımacılık yapan firmalar da Amerikan mallarını taşımayı bıraktı. UND üyelerinden Gaziantep merkezli Atak Gümrük Nakliyat'ın sahibi Hamit Ekerer, "Kendi arabama da, şoförüme de Amerikalılar'ın malını taşıtmam çünkü can güvenliği yok" derken, "Geçen yıl 9'uncu ayda bir şöforümüz Musul'da yaralandığından bu yana zaten askeri birliklerin malını taşımıyoruz" diye konuştu. Irak'a mal taşıyan araçlar arasında çifte standart olduğundan yakınan Ekerer, şunları söyledi:
"İhraç malı taşıyan bizim araçlarımız sırada 15 gün beklerken Amerikan mallarını taşıyanlar transit geçiyor. Askeri birliklerin malını taşıyan araçlar için verilen koruma da sözde koruma, herhangi bir olay olsa bizden önce onlar kaçıyor. En güzeli gitmemek ama Irak pazarını da kimse kaybetmek istemiyor, zorunlu olarak gidiyoruz."
Mardin merkezli Aslankaya İnşaat ve Taahhüt Firması'nın sahibi Tahir
Aslan ise, sadece Kuzey Irak'a ihracat malları taşıdıklarını belirterek, şunları söyledi: "Askeri birliklere taşımacılık hiç yapmadım, yapmayı da düşünmem. Araçlarımız uzun süre orada bağlı kalıyor ama başka türlü de bu iş olmaz, güvenlik yok. 100 değil, 150 verseler Amerikan malı, BM malı taşımam."
GEÇİM KAPIMIZ BURASI
Ro-Der Başkanı Saffet Ulusoy'un, "50 bine yakın kamyon ve şoför var çalışan. Bunların geçim kaynağı, Irak kapısıdır. Şu anda bine yakın frigofrig kamyonumuz Irak-Kuveyt arasında çalışıyor" diyerek tepki gösterdiği UND kararı, bu derneğin üyelerini de bağlamadı. Mersin ve İskenderun Limanı'ndan yükledikleri malları Irak'a taşıyan Ro-Der üyesi firmalardan İdil Trans'ın yetkilisi Zekeriya Bakırcı, dün 5 araba yola çıkardıklarını belirtirken "Allah'a emanet ederek gönderiyoruz, biz de bu işi yapmaya mecburuz" diye konuştu. Halen Amerikan birliklerine mal taşıdıklarını söyleyen Bakırcı, şu bilgileri verdi: "Tüccar malına bir şey demiyorlar ama Amerikan yüklerine karşı Irak'ta bir tepki var. Mal onlara aitse Amerikalılar koruma sağlıyor ama buna tam güvenli değil. Askeri birliklerin mallarını taşırken sadece transit geçiş avantajı var. Bazı şoförlerimiz gitmek istemiyor ama çalışmak zorunda olduğu için Bağdat'a iş bekleyen çok insan var.
Habur'dan geçiş günde 2 bin kamyondan 1400'e düştü
IRAK'ta direnişçiler tarafından rehin alınan Türk işçisi Murat Yüce’nin öldürülmesi, Habur Sınır Kapısı'nda her gün geçen kamyon sayısının 2 binden 1400 düşmesine neden oldu. Bir çok şoför, Irak'a gitmekten vazgeçerken, gidenler de ‘Ekmek parası için gitmek zorundayız.
Kefen sırtımızda Irak'a gidiyoruz’ dedi. Habur'da araç kuyruğu 5 kilometreyi bulurken, bu yığılmanın normal olduğunu belirten yetkililer, bir Türk rehinenin Irak’ta öldürülmesinin görüntülerinin televizyonlarda yayınlanmasının ardından araçların gidişinde azalma olduğunu söyledi. Habur Sınır kapısından Irak’a geçmek için bekleyen Türk şoförler, can güvenliklerinin bulunmadığını belirterek, ‘Irak’ın güneyine gitmeyeceğiz.
Kürt bölgesinde bu tür sorunlarla karşılaşmıyoruz’ dedi.
İstanbul'dan Irak'a bir TIR 2.500 dolara gidiyor
FİYATLAR ARASINDA FARK YOK:
Irak'a askeri birlikler için yapılan taşımacılık ile ticari amaçlı taşımalar arasında bir fiyat farkı yok. Ücretler mesafeye göre belirleniyor. Halen Avrupa'dan yüklenen bir mal Bağdat'a 5 bin 100-5 bin 200
Euro'ya gidiyor. Türkiye'den yapılan taşımalarda ise fiyat dolara dönüyor ve fiyatlar 1000-1500 dolar arasında oluyor. İstanbul'dan yapılan nakliyelerde ise fiyat 2 bin 500 dolar.
ŞOFÖR PRİMLERİ YÜKSELDİ:
Firmaların şoförleri maaş artı prim esasına göre çalışıyor. Özel bir sigortası bulunmayan şoförler SSK güvencesinde aldığı asgari ücretin yanı sıra Irak'a yaptığı iş karşılığında şu anda 400-500 dolar prim alıyor.
ABD MALLARINA GEÇİŞ ÖNCELİĞİ:
Irak'a yapılan nakliyelerde ABD malı taşıyan araçlara transit geçiş önceliği veriliyor. Bu 100 dolar civarında tutan geçiş işlemlerinden kurtulmanın yanı sıra sıra da bekleme süresini de kısaltıyor. Irak'a ihraç malları götüren araçların sırada bekleme süresi yoğunluğa göre 15 günü buluyor.
KUZEY IRAK'A GİDİLİYOR:
Firmaların çoğu Kuzey Irak'ı tercih ediyor. Musul'un ötesine, Bağdat'a mal göndermek zor. Türk TIR'ları gidecek yükleri Zaho'da Iraklılar'a teslim edip dönüyor. Normalde bir hafta olması gereken gidiş-dönüş süreleri 25 günlere kadar uzuyor.
El-Cezire'ye çıkıp 'çekildik' dedim
İKİ şoförü Irak'ta rehin bulunan UND üyesi firmalardan Öztur Nakliyat'ın ortağı ve Genel Müdür'ü Ömer Öztur, "Artık Irak'a Amerikan malı taşımıyoruz, bunu çıkıp El-Cezire Televizyonu'ndan da duyurdum, yeter ki şoförlerimizi serbest bıraksınlar" diye konuştu. Şoförleri Sait Onurlu ve Abdurrahman Demir'den
haber alamadıklarını söyleyen Öztur, "UND aldığı kararda çok haklı. BM mallarında ya da diğer ihraç ürünlerinde bir sorun yaşanmıyor ama ABD malı taşıyan araçlar konvoy eşliğinde gittiği için hedef oluyor. Şu anda gıda ürünleri taşıyoruz ama Bağdat'a gitmeyiz" dedi.
Gül: Polemik yapmayın
DIŞİŞLERİ Bakanı Abdullah Gül, Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nin (UND), Irak’ta ABD şirketlerine ait malları taşımama kararı ile birlikte oluşan farklı görüşleri şöyle yorumladı: ‘İnsanların hayatları, canları söz konusu iken, bu işleri böyle polemik konusu yapmak çok yanlış bir şey. Herkes büyük bir sorumluluk içerisinde hareket etmeli. Birkaç vatandaşımızın hayatı tehlikede. Hepimizin görevi bu vatandaşlarımızı kazasız ve belasız kurtarmaktır. Bütün gücümüzle buna uğraşıyoruz. Buradan başka polemikler çıkarmak doğru değildir."
Irak’a ihracat 1milyar doları buldu
BU yılın ilk altı ayında Irak'a yapılan yaklaşık 1 milyar dolarlık ihracatın, yüzde 80'i Habur sınır kapısı üzerinden Irak’a geçen TIR’lar aracılığıyla gerçekleştirildi. Yıl sonuna kadar en az 1.5 milyar doları bulması beklenen ihracatın UND'nin kararından dolayı etkilenmesi mümkün görünmüyor. UND'nin aldığı karar sadece askeri birlikleri kapsıyor.