Güncelleme Tarihi:
Yıldırım, açılış töreninde yaptığı konuşmada, deniz otoyollarının, Türkiye'ye için büyük bir şans olduğunu ifade ederek, Pendik-Köstence Ro-Ro hattının, tartışmasız, rakipsiz, çevreci, ekonomik ve her yönüyle üstün bir hat olduğunu UN Ro-Ro'yu bu kararından dolayı tebrik etmek istediğini söyledi.
Türkiye'nin dış taşımalarının büyük kısmının deniz yoluyla yapıldığını, ikinci sırada karayolunun geldiğini, demiryollarının yıllardır ihmal edildiği, unutulduğu için 3'üncü sıraya gerilediğini bildiren Yıldırım, “Şimdi artık demiryollarına da gereken yatırımı yapıyoruz. Demiryollarında yılda 125 kilometre hat yapar geldik. 2003 öncesine kadar bu rakam 18 kilometreydi. 8-9 katlık bir artış var. Yetmez. Daha da artırmamız gerekiyor. Önümüzdeki 25 yıl içerisinde demiryolları altyapısını 11 bin kilometreyi tamamen yenilemiş olacağız, yüzde 80'ini sinyalli hale getireceğiz ve yine yüzde 70'ini de elektrikli hale getireceğiz, daha çevreci... “ şeklinde konuştu.
Karbon salınımından bahsedildiğini dile getiren Yıldırım, “Şu anda küresel kriz var. Göz gözü görmüyor. Kimsenin karbon, çevre işine fazla ayıracak vakti, parası yok. Ama bu, yakın gelecekte ülkelerin başını ağrıtacak en önemli işlerden bir tanesi” dedi.
Bütün kirlenmenin yüzde 20'ye yakınının ulaşım sektöründen geldiğini, daha çevreci daha ekonomik taşıma yollarını teşvik edeceklerini belirten Yıldırım, taşımacılıkta bütünleşik sistemleri kullanmanın büyük önem arz ettiğini, Ro-Ro'nun bir kombine taşımacılık sistemi olduğunu, burada kara, demir ve deniz yollarının kullanıldığını, bu sistemlerin kullanılmasıyla hem kaynak tasarrufu yapıldığını hem çevrenin daha az kirlendiğini hem de daha ekonomik ve emniyetli taşımanın sağlandığını, böylece rekabet gücünün arttığını söyledi.
Yapmazsak bizi taşımacılık sektörünün dışına atarlar
Yıldırım, son Bakanlık Teşkilat Kanunu'nda düzenleme yaparken kombine taşımacılık ve tehlikeli yüklere ayrı bir önem verdiklerini, bununla ilgili bir genel müdürlük tesis ettiklerini dile getirerek, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Bundan böyle gerek tehlikeli yüklerin taşınmasıyla ilgili her türlü düzenleme denizyolunda, demiryollarında, karayolu taşımacılığında, uçakla taşımalarda bunların sıkı kuralları var. Biz bunları birdenbire hepsini uygulamıyoruz. Zamana yayarak sektörümüzü de sıkıntıya sokmadan ama mutlaka 2013'de, 2014'de, artık fazla zamanımız yok, bununla ilgili kuralları kademe kademe yürürlüğe koyacağız. Yapmazsak bizi taşımacılık sektörünün dışına atarlar. Başka hiç çaresi yok. Ertelemekle bu işin içinden çıkamayız.”
Kombine taşımacılığın Türkiye'de ihmal edilen alanlardan biri olduğunu vurgulayan Yıldırım, yurt içi taşımacılığın daha önce karayolu ağırlıklı olduğunu, şu anda lojistik merkezleri yaptıklarını, tren istasyonlarına, fabrikaların yanına ve limanların arka taraflarına bu merkezleri kurduklarını, böylece dengeli bir taşıma sistemi kurmaya çalıştıklarını söyledi.
ÖTV'siz yakıtla deniz taşımacılığını canlandırmayı amaçladıklarını, ancak yolcudaki canlanmanın daha dikkati çekici olduğunu kaydeden Yıldırım, “Yükte yüzde 50 artış var, fakat bizim beklediğimizden daha düşük. Neden? Alışkanlıklar, mevzuat direnci var. Bundan sonra kombine taşımacılığa, çevreci taşımacılığa, emniyetli, ekonomik taşımacılığa vurgu yapan her türlü projenin yanında olacağız” dedi.
Türkiye'nin yurt içindeki taşıma gücünü artıracaklarını, filoyu gençleştireceklerini, yurt dışında rekabet gücünü artıracak kombine taşımacılığa daha fazla önem vereceklerini ifade eden Yıldırım, Pendik-Köstence Ro-Ro hattının hayırlı uğurlu olması dileğinde bulundu.
Gümüşoğlu: Haftada 3 seferle yılda 30 bin araç taşıma kapasitesi sunuyoruz
UN Ro-Ro Üst Yöneticisi (CEO) Sedat Gümüşoğlu da Pendik-Köstence hattında haftada 3 seferle yılda 30 bin araç taşıma kapasitesi sunduklarını, diğer hatları gibi Köstence hattının da karayoluna göre maliyet avantajı sağlayacağı için hem ihracatçılara hem de uluslararası nakliye firmalarına önemli bir tasarruf sağlayacağını bildirdi.
Gümüşoğlu, şunları kaydetti:
“Bu da Türk ürünlerinin daha rekabetçi koşullarda yeni pazarlara ulaştırılması anlamına gelmektedir. Ro-ro taşımacılığın artması, Batı çıkış kapılarında karşılaştığımız kota ve belge sınırlamalarını da ortadan kaldıracaktır. Yıllardır sunduğumuz deniz otoyollarımızla taşımacılarımız için Türkiye'yi Avrupa'ya bağlıyoruz. Türkiye'yi Doğu Avrupa'ya bağladığımız yeni deniz otoyolumuz olan Köstence hattının da taşımacılarımıza rekabet avantajı sunacağına inanıyoruz.”
Verilen bilgiye göre, halihazırda İstanbul'daki Pendik ve Ambarlı ile Mersin'deki limanlarından İtalya'daki Trieste ve Fransa'daki Toulon Ro-Ro hatlarını düzenli olarak işleten UN Ro-Ro, Köstence hattı ile ilk kez Karadeniz'e açılıyor. Köstence hattının, Türkiye'den Romanya'ya ve Romanya üzerinden transit olarak Doğu ile Kuzey Avrupa'ya taşıma yapan firmaların yanı sıra bu bölgelerle ticaret yapan ihracatçılara alternatif bir güzergah sağlaması hedefleniyor.
Pendik-Köstence Ro-Ro hattını kullanan araçlar, Romanya transit geçişlerinde TOBB ve Deniz Ticaret Odası tarafından tahsis edilen ücretsiz transit geçiş belgelerinden yararlanabilecek. İlk etapta haftada gidiş-dönüş 3 sefer düzenlenecek olan Köstence hattının açılışı dolayısıyla uygulanan kampanya kapsamında, yıl sonuna kadar yapılacak seferlerde, Köstence hattını kullanan firmaların her 3 aracına bir bedava gidiş-dönüş bileti verilecek. Köstence hattındaki Ro-Ro gemilerine araçlarını teslim eden sürücüler ise, Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan Köstence Havalimanı'na uçak seferleri ile taşınacak.