Güncelleme Tarihi:
Otomotiv ihracatı, Türkiye'nin toplam ihracatında başı çeken Demir ve Demir Dışı Metaller ile Hazırgiyim ve Konfeksiyon sektörlerini zorlamaya başladı. 2000 yılı Ocak-Şubat aylarında, ihracatta rekor artışa imza atan otomotiv sektörünün ihracat sıralamasındaki yeri de değişti. Sektör sıralamasında Taşıt Araçları ve Yan Sanayii ihracatı üçüncü sıraya yükseldi. Otomotiv ihracatta, Tekstil ve Hammaddeleri sektörünü geride bıraktı. Toplam ihracat 2000 yılı Ocak-Şubat döneminde geçen yıla göre yüzde 4.9 oranında artarak 4.2 milyar dolara ulaşırken, Taşıt Araçları ve Yan Sanayii'nin ihracatı yüzde 45.2 artışla, 448 milyon dolara yükseldi.
1998 yılında sektör sıralamasında Hazırgiyim ve Konfeksiyon, Demir ve Demir Dışı Metaller ve de Tekstil ve Hammadde'den sonra dördüncü sırada yer alan Taşıt Araçları ve Yan Sanayii, 1999'da da yerini korumuştu.
1998 yılında 28 milyar dolar olan Türkiye'nin toplam ihracatı 1999 yılında yüzde 3.8 azalarak 26 bin dolar seviyesinde gerçekleşmişti. Taşıt Araçları ve Yan Sanayi ihracatı ise bu dönemde yüzde 36.2 oranında artarak 2.5 milyar dolara ulaşmıştı.
Yılın iki ayında ihracattaki en büyük artış otomobilde yaşandı. Otomobil ihracatı 1999'un aynı dönemine göre yüzde 342 artarak 138 milyon dolara çıktı. Geçen yılın ilk iki ayındaki otomobil ihracatı 31.2 milyon dolar olarak gerçekleşmişti.
Toplam ana sanayi ürünleri ihracatı otomobilde yaşanan hızlı artışın etkisiyle yüzde 136 artarak 202.8 milyon dolara çıktı. Otobüs ihracatı yüzde 2'lik artışla 35 milyon dolara, diğer ana sanayi ürünleri ihracatı da yüzde 46 artarak 29.8 milyon dolara ulaştı.
Yan sanayi ürünleri ihracatı da yüzde 12'lik artışla 192.6 milyon dolar oldu. Emniyet camı ihracatı yüzde 113 artarak 1.9 milyon dolara, akümülatör ihracatı yüzde 16 artarak 984.4 bin dolara yükselirken, iç ve dış lastik ihracatı yüzde 1'lik düşüşle 40.5 milyon dolara geriledi.
Sektörlere göre ihracat
Sektörler 1.998 1.999
1- Hazırgiyim ve konfeksiyon 8.144 7.564
2- Demir ve Demir Dışı Metaller 3.012 2.829
3- Tekstil ve Hammaddeleri 2.631 2.565
4- Taşıt Araçları ve Yan Sanayi 1.852 2.522
5- Elektrik-Elektronik 2.629 2.514
Ocak -Şubat
Sektörler 1999 2000
1-Hazırgiyim ve konfeksiyon 1.253 1.253
2-Demir ve Demir Dışı Metaller 379 511
3-Taşıt Araçları ve Yan Sanayi 308 448
4-Tekstil ve Hammaddeleri 405 405
5- Elektrik ve Elektronik 338 391
Scenic RX4: Hem wagon
hem sedan hem de 4x4
RENAULT, Scenic 4x4'le dört tekerlekten çekişli kompakt monospace sunarak ‘‘SUV’’ (Sport Utility Vehicle) pazarına giren ilk Avrupalı otomobil üreticisi oldu. Scenic RX4 modeli, farklı bir 4x4 hobi aracı görüntüsüne ek olarak arazi performansı sağlarken, aynı zamanda da bir yol otomobilinin konfor ve performansını da sunuyor. Renault, 4x4 Scenic'in tanıtımı ve test sürüşünü Fas'ın Marakesh kentinde gerçekleştirdi.
İlk önce Fransa'da ve ardından diğer Avrupa ülkelerinde satışa sunulacak Scenic RX4, daha sonra Uzakdoğu ve Güney Amerika'da pazara tanıtılacak. 4x4 Scenic modelinin haziran ayında Türkiye'de de satışa sunulması planlanıyor.
Renault Scenic Rx4, kompakt monospace ve SUV aileleri arasında yer alan yeni bir ürün olarak yol ve arazi kullanımlarını birleştiriyor. Scenic RX4, güncel Scenic'in sahiplerinin yanında hobi 4x4 araçları, hatcback ya da sedan müşterileri gibi çeşitli kitlelere hitap ediyor.
ABD'de doğan ve hızla gelişen SUV pazarı Avrupa'da da yaygınlaşıyor. Üreticiler farklı sürüş ve yolculuk olanakları arayan müşterileri cezbetmek için yeni tasarımlar geliştiriyorlar. Sürekli dört tekerlekten çekiş sistemiyle donatılmış olmakla beraber bu hobi 4x4 araçları yüzde 80 gibi oranda şehirde kullanılyor.
RX4 versiyonu, genel çizgilerini aldığı Scenic'in diğer versiyonlarıyla belirgin bir akrabalık taşıyor. Ancak 4x4 Scenic, diğer Scenic modeline göre 226 mm. daha uzun, 120 mm. daha yüksek. Arazide performansının artması için Scenic'in yerden yüksekliği de 90 mm. artırılmış.. Scenic'in iç mekan tasarımda sportif ve üst sınıf bir yaklaşım seçilmiş. Gösterge panelinin siyah üstü, hindistan cevizi tonlarının kullanıldığı diğer bölümlerle kontrast oluşturuyor. Halı ve döşeme kumaşının rengi bu Scenic modeline özel. Aynı zamanda özel dokulu deri döşeme de sunuluyor. Tasarımı ve konseptiyle farklı olan Scenic RX4 modelinde 2.0 litrelik benzinli ve 1.9 direkt enjeksiyonlu olmak üzere iki motor seçeneği bulunuyor.
Yeni 4x4 Range Rover'lar nisanda
LAND Rover Range Rover'ın yeni modelleri Range Rover 4.0 SE ve Range Rover 4.6 HSE Vogue nisan ayında Türkiye'de satışa sunulacak. 185 beygirlik güç üreten V8 motora sahip olan Range Rover 4.0 SE'nin standart donanımında; 10 hoparlörlü Hi Fi Professional müzik sistemi, deri kaplamalı direksiyon simidi, alüminyum alaşım jantlar bulunuyor. Range Rover 4.6 HSE Vogue'da ek olarak gövde renginde ön tamponlar ile aynalar, Digital Sound Processor içeren müzik sistemi ve ahşap-deri karışımı direksiyon simidi bulunuyor.
Citroen'den 12 yıl garanti
BAYLAS Otomotiv, Citroen binek otomobillerde 5 yıl olan paslanmazlık garantisini 12 yıla çıkarttı. Saxo 2 ile başlayan 12 yıl paslanmazlık garantisi ve 3 yıla boya garantisi şu anda Citroen'in tüm binek gamında uygulanıyor. Citroen araçlarda 6 tabaka koruma bulunuyor.
Birinci ve an altta yeralan tabaka galvazine sac, ikinci tabaka kataforez, üçüncü koruma tabaka koruma astarı, dördüncü tabaka birinci kat boya, beşinci tabaka ikinci kat boya ve son olarak altıncı tabaka ise vernikten oluşuyor.
Lada'nın ‘Kıral’ plazası
LADA 1999'da 6 bin 919 adet satış gerçekleştirerek gösterdiği başarıyı daha da ileriye götürmek ve müşterilerine en iyi hizmeti verebilmek amacıyla bayi örgütünü güçlendiriyor. Lada, ‘‘Maksimum Müşteri Tatmini’’ için 3 S Plaza sistemini tüm bayi örgütüne uygulamayı hedefliyor. Bu uygulamanın en önemli halkalarından biri Lada Plaza Kıral Otomotiv, Topkapı'da hizmete girdi.
Elf'in motor yağı
‘‘13 depoda 1 depo’’ sloganıyla piyasaya sunulan Elf Competition SX 5W30 motor yağı, yakıt tasarrufu ve çevre ile doğal kaynakları koruma altına almasıyla dikkat çekiyor. Yüzde 8'lere varan önemli bir oranda yakıt tasarrufu sağlayan Elf Competition SX 5W30, özellikle yeni model araçlarda uzun süre dayanan ve düşük yağ kaybı sağlayan bir motor yağı.
VW'den Türkiye'ye 100 üzerinden 96 puan
VOLKSWAGEN (VW) Grubu'nun ürettiği otomobilleree elekrik sistemleri imalatı yapan fabrikalar arasında Türkiye'deki VW Çerkezköy Elektrik Sistemleri kalite şampiyonu oldu.
VW Çerkezköy Elektrik Sistemleri fabrikasında üretilen kablo sistemleri kalite testinden 100 üzerinden 96 aldı. Bu not, Volkswagen grubu içerisinde elektrik sistemleri üretimi yapan Almanya (Berlin), Polonya (Gorzow) ve Slovakya (Nitra) fabrikalarının aldığı kalite notunun çok üzerinde olduğunu söyledi. VW Elektrik Sistemleri Yönetim Kurulu Başkanı Jörg Müller, Türkiye'de gerçekleştirilen üretimin sonuçlarından çok memnun olduklarını ve Türkiye'deki fabrikayı geliştirmeye devam edeceklerini söyledi. 1991 yılında 527 kişiyle üretime başlayan fabrikada bugün 1550 kişi çalışıyor. Fabrikanın geçen yılki cirosu ise 179 milyon dolar. Cüneyt UZUNOĞULLARI
Volkswagen ABD'yi de fethetti
VOLKSWAGEN, 1999 yılında Türkiye'de değil Amerika'da da yükselen bir grafik çizdi. Volkswagen'in yeni modelleri, Amerika'da Aralık 1999'da geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 33.2'lik artışla 23 bin 903 satış rakamına ulaşarak çeyrek yüzyıl içerisindeki en yüksek yıllık satış oranını yakalamış oldu.
1 metre otoyol 4.5 milyar lira
BİR metre otoyolunun maliyeti 2.2-4.5 milyar lira arasında değişiyor. Otoyol maliyeti, geçtiği arazinin düz, dalgalı ve dağlık olmasına, üzerindeki köprü, viyadük ve tünel gibi yapıların bulunmasına bağlı olarak 4-8 milyon dolar arasında değişiyor. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün verilerine göre, otoyolun bir kilometresi (1 dolar=560 bin 572 lira) arazi yapısına göre 2 trilyon 242 milyar-4 trilyon 484 milyar, bir metresi 2 milyar 242 milyon-4 milyar 484 milyon, bir santimetresi 22.4-44.8 milyon, 25 santimetre olarak kabul edilen bir karışı ise 560 milyon-1 milyar 120 milyon lira arasında değişen fiyata maloluyor. Daha kısa sürede, konforlu ve güvenli ulaşım olanağı sunan otoyollarda kaza oranı, diğer yollara göre kilometrede 4'te 1 oranında azalıyor.
Yeni Accent'e
20 bin ziyaretçi
HYUNDAİ Assan geçen ay üretimine başladığıyeni Accent modelinin tanıtımı için ‘‘Ekstra Karnaval’’ düzenledi. Hyundai'nin bu ilginç organizasyonu büyük ilgi gördü. Hediyelerin ve eğlencenin sınırsız olduğu karnavalı iki günde 20 bine yakın kişi ziyaret etti. Karnavala gelen ziyaretçiler arasında yapılacak çekilişle bir kişi yeni Accent otomobil, 10 kişi ise Avrupa Futbol Şampiyonası'na maç bileti kazanacak.
Castrol'dan Dostca dergi
CASTROL'un 1999 yılı başından bu yana yayınlanan Dostca dergisi, yeni binyıla farklı bir yüzle merhaba diyor. İçeriği ve sayfa sayısı geliştirilen Dostca, yeni yılda dört ayda bir yayınlanacak. Geçtiğimiz yıl yapılan okuyucu anketlerinden edinilen veriler doğrultusunda yenilenen dergi, Castrol çalışanlarından oluşan bir yayın kurulunun yanı sıra, konusunda uzman bir ekibin katkıları ile hazırlanıyor.