Güncelleme Tarihi:
Otomobilde aslan payını devlet alıyor. Otomobile ödenen her 100 liranın 50 lirası vergi adıyla devlete gidiyor. Türkiye'de sıfır araçlar, vergi, fon ve diğer masrafların eklenmesiyle tüketicinin cebini yakan fiyatlara ulaşıyor.
A.A.'nın araştırmasına göre, fabrikadan çıkan ya da ithal edilen aracın fiyatına, katma değer vergisi (KDV), taşıt alım vergisi, ek taşıt alım vergisi, çevre fonu, eğitime katkı payı, plaka, ruhsat, sigorta gibi masraflar ekleniyor.
Otomobil fiyatını artıran önemli vergilerden biri olan KDV, 1600 cc. motor hacmine kadar olan modellerde yüzde 25 olarak uygulanırken, 1600 cc.'yi geçenlerde ise yüzde 40'a yükseliyor.
Ayrıca, bu yılbaşından itibaren yüzde 60 artırılan taşıt alım vergileri oto fiyatlarını yükselten önemli bir kalemi oluşturuyor. Otomobillerin ağırlıklarına göre 533 milyon 808 bin liradan, 2 milyar 139 milyon 440 bin liraya kadar ulaşan bu vergide, hadler 1. derecede lüks otomobiller için 3 kat, 2. derece lüks otomobiller için 1.5 kat olarak uygulanıyor.
Türkiye'nin en ucuz otomobilleri arasında yer alan Tofaş'ın Şahin 1.4 i.e HD modelinin 4 milyar 141 milyon 393 bin lira olan çıplak fiyatı, 1 milyar 35 milyon 348 bin 250 liralık KDV eklendiğinde, 5 milyar 176 milyon 741 bin 250 liraya yükseliyor.
Araç, 533 milyon 800 bin liralık taşıt alım vergisi, 496 milyon 967bin 160 liralık ek taşıt alım vergisi, 133 milyon 450 bin liralık çevre fonu, 33 milyon liralık eğitime katkı payının yanı sıra, 180 milyon liralık plaka, ruhsat ve sigorta bedeli ile 31 milyon 960 bin liralık yıllık verginin ilk diliminin eklenmesiyle, tüketiciye, 6 milyar 585 milyon 918 bin liraya ulaşıyor.
Böylece, bir Şahin 1.4 i.e HD müşterisinin cebinden bu yükün karşılığı olarak 2 milyar 444 milyon bin lira çıkmış oluyor.
ARAZİ ARAÇLARI
Türkiye'de özellikle yüksek gelir grubunda büyük ilgi gören 4 çekerli lüks arazi araçları, gerek büyük motor hacimleri, gerekse yüksek ağırlıkları nedeniyle, artıştan en fazla etkilenen grubu oluşturuyor.
Değerlendirmeye alınan 5 kapılı, 2.5 litrelik dizel motorlu Hyundai Galloper'in 11 milyar 17 milyon 600 bin liralık fiyatı, tüm vergiler, fonlar ve masraflar eklendikten sonra yüzde 148.12 artarak, 27 milyar 337 milyon liraya yükseliyor.
Sadece KDV'si 4 milyar 407 milyon lira, taşıt alım vergisi de 6 milyar 418 milyon lira tutan bu aracın üzerindeki mali yük, aracın çıplak fiyatını da geçerek 16 milyar 319 milyon bin liraya ulaşıyor.
VW'den geleceğin Transporter'ı
Volkswagen, 2001 yılının ilk konseptini Detroit'te düzenlenen otomobil fuarında tanıttı. Microbus adı verilen ilginç konsept, geleceğe bakış niteliğini taşıyor. California'da Volkswagen dizayn stüdyolarında tasarlanan araç, özellikle Amerika pazarı için geliştirilmiş. Bu araç üretimi 1950'lerde başlayan Transporter'a bağlı olarak tasarlanmış. Tamamıyla en son teknolojilerin kullanıldığı araçta 20 inçlik jantlar ve xenon farlar göze çarpıyor. Microbus adlı konsept aracın konforu da dış tasarımı kadar ilginç. Yüksek konfor sunan araçta, televizyon sistemleri, 3 sıra koltuk bulunuyor.
Mercedes 2001'e 3 yeni modelle girdi
Mercedes-Benz, Detroit Auto Show'da sergilediği 3 yeni modelle 2001 yılına başladı. Mercedes'in Detroit'teki ilk yeniliği C serisi T modeli (station tipi) Mart 2001'de Avrupa'da satışa sunulacak.Limuzin ve Sportcoupe modellerinden sonra T modeli ile C serisi tamamlanıyor. Işıklandırılmış düğmelerle donatılan çok işlevli direksiyon, karanlığı/aydınlığı algılayan far otomatiği, elektrikli ön ve arka camlar elektrikli koltuk ayarı, speedtronic işlevli (hızı önde seyreden araca göre ayarlayan) tempomat (hız sabitleyici) yeni T modelinin geniş kapsamlı standart donanımında dikkati çeken bazı öğeleri oluşturuyor. Yolcu güvenliği ise yine standart donanımın kapsamında olan, darbe şiddetine göre kademeli olarak açılan (adaptif) ön havayastıkları, emniyet kemeri güç sınırlandırıcıları, ön kapılarda havayastıkları, yan pencerelerin üst kısımlarında havayastıkları, aracın savrulmasını önleyen ESP ve brake assist sistemleri ile artırılıyor. Mercedes'in ilk kez sergilediği diğer iki yeni model ise C 32 AMG ve SLK 32 AMG. 345 beygir gücündeki aynı V6-Kompresör motoruyla donatılan her iki aracın da ortak özelliği sürüş dinamizmi. Bu dinamizmi sağlayan Speedshift işlevli yeni otomatik şanzıman, beş ileri otomatik vitesin ve düz şanzımanın avantajlarını biraraya getiriyor. C 32 AMG ve SLK 32 AMG'nin 0'dan 100 km'ye hızlanma süreleri 5.2 saniye. Yüksek motor gücüne rağmen yakıt tüketimi sadece 11.5 litre. 100 km hızda fren mesafesi 36 metrenin altında.
Jaguar tarihinin rekorunu kırdı
Jaguar 2000 yılında 90 bin adet otomobil satışı ile tarihinin rekorunu kırdı. Jaguar'ın satışları 1999 yılına göre yüzde 20 artış gösterdi. Jaguar'ın satış rekoru kırmasında S-Type modelinin büyük bir payı bulunuyor.
Detroit Otomobil Fuarı'nda, bu rekor kıran gelişmeyi duyuran Jaguar'ın İdari Direktörü Jonathan Browning, ‘‘2000 yılı, Jaguar'ın ürün yönelimli dönüşümünde bir başka dönüm noktası oldu. Bugün, tüm otomobil ima latçıları içinde Jaguar'ı hızla büyüyen bir üretici haline getiren inanılmaz satış momentumu yaratan yüksek kaliteli çekici ürün yelpazesinin üretimini yapmamızdır’’ dedi. Jaguar, bu yıl sonunda piyasaya sunacağı X-Type kompakt spor sedan modeliyle 100 bin adetlik satış çıtasını aşmayı planlıyor.
KISALAR...
MAZDA'nın atılım yılı... İlk binek otomobili üreten Japon markası ünvanına sahip Mazda, 2001 yılını atılım yılı olarak duyurdu. 2001 yılı gümrük indirimlerini, tüketici lehine yansıtma kararı alan Mazda, yeni vergi farklarını da üstlenerek, Avrupalı rakiplerine kıyasla fiyatlarını düşürdü.
AUDİ 2000 yılında tarihi bir rekora imza attı. Tüm dünyadaki Audi satışları 1999 yılına göre yüzde 3 oranında yükselerek, 650 bin adete ulaştı. Audi'nin satışlarındaki ihracat payı ise 2000 yılında yüzde 59.4'ten yüzde 63'e çıktı. Audi'nin Türkiye satışları da 2000 yılında yükselerek 2 bin 12 adete ulaştı.
BMW'nin 4 silindirli yeni jenerasyon motorları İngiltere'deki motor fabrikasında üretilmeye başlandı. İngiltere'nin Birmingham şehri yakınlarında bulunan 170 bin metrekare büyüklüğündeki üretim tesislerine 1 milyarlık yatırım yapıldı. Fabrikada tam kapasiteyle üretime geçilmesiyle 1500 kişiye iş olanağı sağlanmış olacak.
Chrysler'in üstü açık konsepti 353 bg gücünde
Daimler-Chrysler, 2000 Detroit Uluslararası Otomobil Fuarı'nda tüm dünyada büyük bir beğeniyle karşılanan yeni 4 kişilik üstü açık konsept otomobili Hemi C'yi lanse etti. Chrysler Hemi C, çağdaş tasarım, lüks ve zerafeti, efsanevi Hemi motorla buluşturuyor.
Chrysler 300M'in convertible versiyonu olarak tanımlanabilecek Chrysler Hemi C, 57 model Chrysler 300 C'den esinlenerek tamamıyla Amerikalı bir V8 lüks performans otomobili olarak yaratılmış. Chrysler Hemi C'nin 5.7 litrelik V8 motoru, 353 beygir güç üretiyor. Güçlü V8 Hemi motorda, sekiz silindirden dördünün uzun yolda ve sürat kesmelerde otomatik olarak devreden çıkması sayesinde yakıt verimliliği iyileştirilmiş. Chrysler Hemi C, motor özelliklerinin yanı sıra tasarımı ve üstü açık bir otomobilden beklenmeyecek kadar geniş ve konforlu iç hacmiyle de üstü açık otomobil kullanmaktan hoşlananların beğenisini toplayacak.