Güncelleme Tarihi:
OTOMOBİL ithalatı, 20'nci yüzyılı rekorla kapattı. 1999 yılında otomobil ithalatı, son 7 yılın en yüksek seviyesine ulaştı.
Yıl içinde aylık olarak ithalatın pazar payı sürekli arttı ve ocak ayında yüzde 35 olan bu pay, bazı aylarda yüzde 53 gibi yüksek değerlere ulaştı ve aralık sonunda yüzde 45 olarak gerçekleşti. Yani geçen yıl satılan her 100 otomobilden 55'i yerli, 45'i ise ithal oldu.
1999 yılında, 1998 yılına oranla otomobil ithalatı yüzde 18 arttı ve 11 bin 536 adetten 131 bin 215 adete yükseldi. 1998 yılına göre ithalat artış gösterirken, yerli otomobil satışları yüzde 23 azaldı.
YÜZDE 370 ARTIŞ
İthal otomobillerin toplam pazardan aldığı pay, son 7 yıl içinde yarı yarıya yükseldi. 1993 yılında yüzde 23, 1994'de yüzde 12, 1995'de yüzde 10, 1996'da yüzde 24 olan olan ithalatın payı, 1997 ve 1998'de yüzde 35'e kadar yükselmişti.
Özellikle Almanya'dan yapılan ithalatın artışı, Alman Markı'nın yıl içinde enflasyonun yaklaşık 23 puan altında değer kazanmasından kaynaklandı. Bu durum Alman ürünlerinin büyük oranda ucuzlamasına neden oldu. AB ülkelerinden yapılan ithalat 1999 yılında yüzde 13 artarken, Doğu Bloku ülkelerinden yapılan ithalat yüzde 370 gibi yüksek bir oranda artış gösterdi. Uzak Doğu ülkelerinden yapılan ithalat ise yüzde 9 oranında geriledi.
12 silindir 12’nci yaşını kutluyor
DÜNYADA, kendi sınıfında 12 silindirli tek otomobil olan BMW 750i 12'nci yaşını kutluyor. BMW'nin V12 motoru, aynı zamanda Almanya'da İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra üretilen ilk 12 silindirli motor olma özelliğini de taşıyor. BMW'nin önceleri uçak motorlarında kazandığın deneyim, motor ve otomobil motoru teknolojisinde de sürüyor.
Bundan 12 yıl önce üretime giren BMW V12, hem lüks bir büyük salon otomobilin güç gereksinimini karşılamak, hem de yüksek performans sağlayacak bir sportif esneklik elde etmek amaçlarıyla planlandı. Bu kategorideki bir motor için son derece kompakt bir yapısı olan V12, 5379 cc hacminde ve silindir başına iki subaplı. Tamamı alaşım olan blok, dijital motor teknolojisiyle donatılmış yakıt ve ateşleme sistemi sayesinde, 1995 yılına kadar 300 beygir üretirken, geliştirilerek sonradan 326 beygir üretir hale getirildi.
Rolls-Royce'da 1998'de üretimine başlanan Silver Seraph için BMW V12'yi seçti. Öte yandan V12, otomobil yarışlarında da kendini gösterdi. McLaren BMW F1, bu motorun ‘‘süper’’ versiyonuyla 600 beygir güçüt ulaşarak, kendini yarış motoru olarak da kanıtladı. Dünyanın en önemli dayanıklılık yarışı olan Le Mans 24 Saat'i 1995 ve 1999'da birincilikle bitirdi.
Goodyear'dan iki kış lastiği
KIŞ aylarıyla birlikte sürücülerin kar nedeniyle karşılaştıkları problemler, kış lastikleriyle ortadan kalkıyor. Goodyear, kış şartlarının zorluklarını hissettirmeyecek, düşük hava sıcaklıklarında karşılaşılan performans kayıplarını en aza indiren kış lastikleri geliştiriyor.
Goodyear'ın geliştirdiği özel kauçuk bileşimi olan Eagle Ultra Grip GW2, yönlü sırt deseninin sağladığı maksimum su boşaltma özelliğiyle sulu kar ortamında da üstün performans gösteriyor. Sürüş yönünün dikine yerleştirilmiş dalgalı kanalcıklarıyla, kış aylarının ağır koşullarında üstün çekiş gücü, fren ve yana kaymalara karşı üstün tutunma özelliğiyle güven veriyor. Ultra Grip 400 ise yönlü ve geniş ‘‘V’’ şekilli radyal kanallarıyla maksimum su boşaltma özelliğine sahip diğer bir Goodyear kar lastiği... Çivilenebilme özelliği de olan Ultra Grip 400, deseninde bulunan 110 adet çivi deliği en uygun biçimde dağıtıldığı için buzlu zeminde üstün çekiş ve yana kaymalara karşı güvenli sürüş sağlıyor.
Audi tesislerine kalite onayı
AUDİ'nin Ingolstadt, Neckarsulm ve Györ (Macaristan) üretim tesisleri, Alman Otomotiv Endüstrisi (VDA) tarafından VDA 6.1 standardı ile onaylandı. Audi bu standart ile ilk kez Almanya ve Macaristan'daki üretim tesislerinin hepsini kapsayan bir onay aldı. VDA 6.1 standardı, otomotiv ve otomotiv yan sanayinde kalite sistemlerinin denetlenmesinde kullanılıyor. Audi AG Üretimden Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Jurgen Gebhardt, VDA 6.1 sertifikası almalarına ilişkin olarak duyduğu memnuniyeti ifade ederek ‘‘Bu sertifikalar ürünlerimizin ve üretim yöntemimizin kalitesini onaylıyor’’ dedi. Ingolstadt'daki iki pilot proje ‘‘Montaj Parçaları’’ ve ‘‘Plastik Üretimi’’ Aralık 1998'de VDA 6.1'e uygunluk açısından onaylanmıştı. Mart 1999'da ise alet üretim atölyesi bu tesisleri VDA Standardı 6.4'e uygunluk bakımından onayladı.
Opel Astra Avrupa'nın en çok satan otomobili
OPEL Astra 1999 yılında Avrupa'nın en çok satan otomobili oldu. Toplam 692 bin adetlik satış rakamı ile 1999 yılında Avrupa'da yüzde 3.93 pazar payı elde ederek liderliğe yükselen Opel Astra'nın Station Wagon modeli de Avrupa'da en çok satılan staion wagon özelliğini tam 7 yıldır elinde bulunduruyor. Astra Türkiye'de de kendi segmentindeki ithal otomobiller içinde birinci sırada yer alıyor. Astra, T segmentindeki genel sıralamada yerli üretim Renault Megane'ın 13 bin 663 adetlik satış rakamının ardından 12 bin 848 adetlik satış rakamı ve yüzde 16.31 pazar payı ile ikinci sırada yer alıyor. Tasarımı teknolojisi, kalitesi, konforu ve iç mekan dizaynı ile tüketicinin büyük beğenisini kazanan Opel Astra, tamamen galvanizli gövdesiyle paslanma ve delinmeye karşı 12 yıl garantili olarak sunuluyor. Opel bunu vurgulamak için Astra’nın tanıtımını su altında gerçekleştirmişti.
Baylas Otomotiv’e Fransa'dan ödül
1999 yılında 3 bin 441 adet araç satışı yapan Citroen Türkiye distribütörü Baylas Otomotiv, bir rekor kırdı. Baylas, satışlarındaki istikrarlı artış ve yürüttüğü yeniden yapılanma çalışmaları sonucu, geçtiğimiz yıl 76 ülke arasında Citroen'in ‘‘Trophee Magellan’’ ödülünü aldı.
Baylas Otomotiv Genel Müdürü Derya Kartoz, yeniden yapılanma ve Magellan kriterleri doğrultusunda sürdürülen çalışmanın kısa sürede meyvesini verdiğini söyledi. Türkiye'deki otomobil ve hafif ticari araç pazarındaki daralmaya rağmen Citroen Baylas Otomotiv, 1999 ocak-aralık döneminde bir önceki yıla göre binek araçta yüzde 82.1, ticari araçta ise yüzde 161.6 oranında artış sağladı.
KISALAR.............
TAŞIT Araçları Yan Sanayi Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanlığı'na Ahmet Bayraktar tekrar seçildi. TAYSAD Yönetim Kurulu'nun yaptığı görev dağılımı sonucunda, Abdullah Kanca, Murat Müminoğlu ve Lütfi Ensari, Yönetim Kurulu Başkan Vekili görevine getirildiler. Diğer Yönetim Kurulu üyeliklerine de Hüsnü Yeşiltaş, Esad Dolgun, Yunus Çiftçi, Ömer İltan Bilgin, Gürcan Karakaş, Tamer Taşkın, Mustafa Alaca seçildiler.
BORUSAN Oto Motosiklet Merkezi, dünyada satış rekorları kıran BMW R 1100 GS motosikletleri, şimdiden motosiklet tutkunlarının bir numaralı tercihi olmaya aday BMW R 1150 GS ile takasa alan bir kampanya başlattı. Anlaşmalı bankalardan DM veya TL olarak taşıt alım kredisi de kullanabilecek olan müşteriler belirtilen peşinatı yatırdıktan sonra R 1100 GS motosikletini Borusan'a teslim edecek. BMW R 1150 GS motosikletler ise başvuru sırasına göre verilecek.
* SEAT Yol Yardım 1 Ocak 2000'de fiili olarak hizmete girdi. Seat sahiplerine Türkiye'nin neresinde olursa olsun yılda 365 gün, günde 24 saat kesintisiz hizmet veren çağdaş bir satış sonrası hizmet paketi olan Seat Yol Yardımı'na 0 800 211 04 30 ve 0 212 335 04 35 nolu telefonlardan ulaşılıyor. Garanti kapsamına giren tüm Seat'lar Seat Yol Yardım hizmetlerinden ücretsiz olarak yararlanabiliyorlar.