Ufuk Sandık: Milli gelirdeki değişim otomobil talebini etkiliyor

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Milli gelirdeki değişim otomobil talebini etkiliyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 24, 2000 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

OTOMOBİL sektörü, Türkiye'de ekonominin nabzını tutuyor. Ekonomideki iniş ve çıkışlardan en fazla etkilenen sektörlerin başında otomobil geliyor. Gayri Safi Milli Hasıla (GSMH) değişimler otomobil pazarındaki talebi doğrudan etkiliyor. GSMH'deki düşüşle birlikte, otomobil satışları gerilerken, GSMH'deki artış otomobil satışlarını patlatıyor.

Otomobil pazarının ekonominin göstergesi olduğunu, GSMH ve otomobil satışları arasındaki bağlantı çarpıcı şekilde ortaya koyuyor.

BÜYÜME EKSİYE DÖNDÜ

Geçen yıl yaşanan ekonomik kriz ve depremin etkileri nedeniyle GSMH yüzde 6.4 gerilerken, otomobil satışları ise yüzde 10 düştü.

Benzer bir durum 1998 yılında da yaşandı. 1998'de GSMH'nin bir önceki yıla göre yarı yarıya düşerek yüzde 8.3'den 3.8'e geriledi. 1997'de yüzde 43.7 oranında artan otomobil satışları ise 1998 yılında eksi 8.4'e geriledi.

Geçen yılı küçülme ile kapatan Türkiye'de 2000 yılı tahminleri büyümeyi gösteriyor. Yapılan tahminlere göre 2000 yılında GSMH büyüme oranının yüzde 5-5.5 aralığında gerçekleşmesi bekleniyor. GSMH'deki büyüme hızının 2001-2002 yıllarında ise yüzde 5.-6 olacağı tahmin hedefleniyor.

GSMH'daki büyümenin doğrudan etkilediği otomobil sektöründe de talebin, buna bağlı olarak artması bekleniyor. 2000 yılının ilk üç ayındaki satış rakamları, otomobilde hedeflerin gerçekleşeceği sinyallerini veriyor.

GSMH ve otomobil satışları

Yıl Pazar değişimi GSMH(Yüzde)

1990 85.7 9.4

1991 - 1.6 0.3

1992 39.0 6.4

1993 38.4 8.1

1994 - 48.0 - 6.1

1995 - 5.5 8.0

1996 10.6 7.1

1997 43.7 8.3

1998 - 8.4 3.8

1999 - 10 - 6.4

Üstü açık ve şeffaf Ferrari 360 Spider

ÜNLÜ İtalyan tasarım firması Pininfarina'nın dizaynı olan Ferrari 360 Spider, 5 yıllık bir çalışmanın ürünü... En hızlı ve en güçlü spiderlardan biri olan bu otomobil 400 beygir gücünde. 3.6 litrelik V8 motor sayesinde Ferrari 360 Spider, 0 kilometreden 100 kilometreye 4.6 saniyede ulaşıyor. 360 Spider'ın gövde ve motor

aksamı otomobilin ağırlığını minimuma indirmek amacıyla bütünüyle alüminyumdan üretiliyor. 360 Spider'ın muhteşem motoronu gözler önüne sermeyi amaçlayan tasarımcılar, arka kaputun bir bölümünü saydam olarak dizayn etmişler. Tam otomatik tavan açıldığında tente, gövdeyle aynı renkte üretilmiş olan özel bölümün içine giriyor ve bütünüyle gizlenerek kusursuz bir estetik sağlıyor.

İhracatın lokomotifi Renault Megane Wagon

OYAK-Renault tarafından üretilen Megane Wagon, otomotiv ihracatının lokomotifi oldu. Otomobil ihracatında yılın ilk üç ayında yüzde 157 ile rekor artış elde edilmesinde en büyük pay, Avrupa'ya satılan 15 bin 700 adet Megane Wagon'a ait bulunuyor.

Otomotiv Sanayii Derneği'nin raporlarına göre, yılın ilk üç ayında Türkiye'den 21 bin 119 adet otomobil ihraç edildi, geçen yılın aynı döneminde ise bu rakam 8 bin 343 olarak gerçekleşmişti.

Oyak-Renault'un Megane Wagonlar da dahil olmak üzere yurtdışına 18 bin 793 adet otomobil satarak, toplam otomobil ihracatının yüzde 88'ini gerçekleştirdi. İkinci sırayı ise 2 bin 564 otomobil ihracı ve yüzde 12 pay ile Tofaş aldı.

Oyak Renault tarafından yapılan açıklamada, büyük beğeni gören Megane Wagon'a yönelik talebin karşılanabilmesi için fabrikada sürekli üretimin artırıldığı, 20'den fazla Avrupa ülkesinde satışa sunulan araca özellikle Almanya, Fransa,İtalya ve Hollanda gibi ülkelerden önemli talep geldiği dile getirildi.

Goodyear, dünyayı keşfe çağırıyor

GOODYEAR'ın hazırladığı ‘‘Biz keşfedelim, siz yaşayın’’ sloganıyla başlayan yeni reklam kampanyası, Avrupa'dan sonra Türkiye'de de yayına girdi. Goodyear Eagle NCT 5 performans lastiğinin tanıtıldığı yeni reklam kampanyasında lastiğin en önemli özelliği olan az yakıt tüketimi ve buna bağlı olarak çevreye sağlanan yarar, romantik görüntüler eşliğinde tüketicinin dikkatine sunuluyor.

Reklam filminde, yolculuklarında yeni yerler keşfeden genç bir çift rol alıyor. Gençler, yeni yerleri görmenin ve keşfetmenin zevkine, az yakıt tüketimi sağlayan Goodyear lastiklerini tercih ederek varıyorlar. Goodyear reklam kampanyasının metin yazarlığını Ron Sinclair, sanat direktörlüğünü Sean Thompson üstlendi. Türkiye'de yayınlanacak filmin yönetmenliğini ise ‘‘Swingers and Go’’ filmiyle tanınan Doug Liman yaptı.

Audi'den 120 milyon marklık yatırım

AUDİ'nin 120 milyon marka inşa ettiği yeni montaj atölyesi hizmete açıldı. Audi AG bundan böyle hem Audi'nin hem de farklı marka otomobillerin montaj işlemlerinin yapılacağı yeni bir ‘‘Montaj Atölyesi’’ açtı. Teknolojinin son ürünü makinelerle donatılan atölye, Almanya'nın Ingoldstadt kentinde bulunuyor. Toplam 27 bin metrekare alana kurulu dev atölyede komple otomobil monte edilebiliyor. Atölyede ilk olarak Audi A2'nin alüminyumdan oluşan yekpare yan panel çerçevesinin üretim süreçleri geliştirildi. Farklı otomobil gövde kalıpları için geliştirilmiş pres makinaları ve imalat montaj araçlarının bulunduğu atölyede, diğer otomobil firmalarına da hizmet veriliyor.

Audi atölyesi işçilerine mükemmel koşullarda bir çalışma ortamı sunuyor. Örneğin işçilerin rahat çalışabilmesi için atölyede algılanabilir gürültü seviyesi yarıya indirilmiş. Aşırı sıcak geçen yaz günlerinde ise soğutma özelliğine sahip tavanlar devreye giriyor.

BP Türkiye'den tanker sürücülerine eğitim

Formula 1 pistlerinden yollara

BRIDGESTONE'nun Formula 1 pistlerinde test ettiği deneyimler sonucu ortaya çıkan UNI-T AQ'nun ilk ürünü B330 lastiği Türkiye'de satışa sunuldu. UNI-T AQ teknolojisinin en önemli özelliği olan, lastiklerde zamanla oluşan performans azalmasını önleyici E.P. karışımının (Extended Performance Compound) kullanılması ile lastik ömrü boyunca ideal bir performans elde etmek mümkün olabiliyor. UNI-T AQ teknolojisi kullanılarak üretilen B330 lastiği, sağladığı güvenli ve dengeli sürüş özellikleri, mükemmel sürüş konforu ile dikkati çekiyor. B330 her türlü yol koşulunda ve özellikle ıslak zemindeki performansı sayesinde güvenlik arayan sürücüler için ideal bir çözüm sağlıyor.

Toyota'dan internette sanal alışveriş

JAPON otomotiv devi Toyota satışlarını internet üzerinden yapmak amacıyla harekete geçti. Toyota's Gazoo. com adresinde bir internet sitesi açan Toyota, site üzerinden satışlara başladı.

Kısa zamanda otomobil tutkunları arasında ünlü olan sitenin şu anda 500 bin üyesi bulunuyor. Siteye her gün 2 bin yeni üye kayıt oluyor. Site aracılığıyla yapılan ikinci el otomobil satışlarında ise patlama yaşanıyor. Eskiden satılmak için 90 gün bekleyen ikinci el otomobiller şimdi 10 günde satılıyor.

Otomobil satın almak isteyenler kolaylıkla siteye ulaşıp otomobiller hakkında ayrıntılı bilgiler alabiliyorlar ve gönüllerinde yatan modeli görerek seçebiliyorlar. Site aracılığıyla siparişlerini verebilen alıcılar sadece bir kaç dakika harcayıp otomobil sahibi olabiliyor.

Toyota internet üzerinden sadece otomobil satmakla kalmayacak, firma aynı zamanda internet ortamında buluştuğu müşterilerine kredi kartı pazarlayacak, dileyen müşterilerine ortak olduğu finans kurumları aracılığıyla kredi sağlayacak. Toyota'nın önümüzdeki dönemde temel hedefi 20 milyon Toyota müşterisinin verilerini bir araya toplamak ve müşterilerinin değişik alanlardaki ihtiyaçlarını karşılamak. Toyota ayrıca, yeni ürettiği modellere kişisel bilgisayar monte ederek, kablosuz ortamda çalışan bilgisayarlar aracılığıyla daha çağdaş otomobil modellerine sahip olmayı ve bu bilgisayarlar aracılığıyla müşterileriyle ilişkisini sürekli kılmayı hedefliyor.

Kablosuz ortamda bilgisayar kullanımını geliştirmek isteyen Toyota, KDDI isimli bir Japon telekomünikasyon şirketinin yüzde 13'ünü satın almaya hazırlanıyor. Toyota, bu şirket aracılığıyla kablosuz ortamda çalışan kişisel bilgisayarlar geliştirmeye çalışacak.

Toyota'nın internet sitesi Gazoo sadece otomobil satın almak isteyenlerin değil, otomobil üzerine chat yapmak ve bilgi sahibi olmak isteyenlerin de kullandığı bir site. Otomobil alacak parası olmayanlarda bu siteyi takip edip yeni otomobil tutkunları ile tanışıyorlar. Bu kişilerin kesesine ve isteklerine göre modeller üretildiğinde Web sitesi aracılığıyla bu kişiler uyarılıyor.

KISALAR........

ÇİFTKURTLAR, DaimlerChrysler'in popüler yıldızı Neon'u, satış ve satış sonrası hizmetleriyle, bakım-onarım-yedek parça güvencesiyle sunuyor. Amerikan otomotiv mühendisliğinin, sürüşü ve konfor farklılığının genç ve dinamik temsilcisi Neon, 61 ülkede 2 milyonun üzerinde satıldı.

MAZDA'nın ‘‘Yedek Parça ve Servisde Bahar İndirimi Günleri’’ devam ediyor. 24 Nisan'a kadar gerçekleşecek kampanyada periyodik bakım kapsamındaki yedek parçalarda ve servis ücretlerinde yüzde 20 indirim uygulanıyor. Aynı zamanda Mazda müşterilerini ‘‘Orijinal yedek parça tercihi konusunda bilinçlendirmeyi de hedefleyen kampanya büyük ilgi görüyor. Mazda, kullandığı orijinal yedek parçalara da 6 garanti veriyor.

IŞIK Dikmen Daewoo'da... Sanko Otomotiv ve Pazarlama Sanayi ve Tic. A.Ş. Genel Koordinatörlüğü'ne Işık Dikmen getirildi. Sanko'nun Daewoo Distribütörü olarak yapacağı pazarlama çalışmalarını yönetecek olan Işık Dikmen, Renault Mais, Toyotasa ve Hyundai'de üst düzey yöneici olarak uzun yıllar hizmet vermişti.

MANAŞ'tan Köy Hizmetleri'ne araç teslimatı. Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından açılan 200 adetlik ‘‘Kar bıçaklı ve damperli kamyon’’ ihalesini kazanan Manaş, anlaşma kapsamında ilk iki partide şubat sonu (20) ve mart sonu (40) adet olmak üzere toplam 60 aracın teslimatını gerçekleştirdi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!