Ufuk Sandık: Lüks otoların tarihçesi

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Lüks otoların tarihçesi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 03, 1999 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Ürettiği lüks otomobillerle tanınan BMW'nin ilk lüks salon modeli 1963 yılında geliştirilen BMW 326 ile başladı. Tasarımı ile BMW'nin büyük otomobil sınıfındaki zeminine hizmet eden bu dört kapılı otomobil, aynı zamanda döneminin en modern otomobillerindendi.

326'yı baz alan ve tanıtımı 1939 yılında, II. Dünya Savaşı'nın ilk günlerinde yapılmak zorunda kalınan BMW 335, sıralı 6 silindirli motoru ve yağ basıncıyla çalışan fren sistemi ile zamanın teknolojik anlamda en gelişmiş otomobiliydi. Ancak savaş nedeniyle müşteriler, otomobillerinin lastiklerini bile kendileri almak zorunda kalıyordu. BMW 335, aslında çok başarılı bir otomobil olmasına rağmen, savaş döneminin zorlukları nedeniyle sadece 415 adet üretilebildi.

Tanıtımı 1951 yılında yapılan BMW 501 modeli, genel olarak BMW 326'dan esinlenmesine rağmen daha modern, daha uzun ve daha geniş bir iç hacime sahipti. Bu otomobil, çok yuvarlak hatları nedeniyle kısa bir süre sonra halk arasında ‘‘Barok meleği’’ diye anılmaya başlandı. Büyük BMW otomobili konseptini başlatan bu modelin iki karakteristik özelliği vardı: Günümüz tasarımının aksine birbirine ters yönde açılan kapıları ve seyir halinde iken çıkardığı ıslık sesi. Bu ses kısa sürede bu modelin karakteristik özelliği haline geldiğinden 501, uzaktan bile ayırt edilebiliyordu. Bu modelin 2.0 litrelik versiyonu 1952-1953 yılları arasında 1700 adet sattı. Daha sonraki versiyon olan 72 beygirlik 502 ise, 1958 yılına kadar 8 bin adet satıldı.

501'den sonra geliştirilen 502, kısa zamanda salon otomobillerinin zirvesine yerleşti ve ‘‘Almanya'da savaş sonrası üretilen ilk 8 silindirli motora sahip otomobil’’ ünvanını elde etti. 1963 yılında BMW lüks otomobil üretimini durdurdu ve 5 yıl boyunca bu sınıfta otomobil üretmedi.

Daha fazla ekonomik başarıya ulaşabilmek ve yükseliş trendini sürdürmek isteyen BMW'nin, 8 silindirli üst sınıf otomobiller ve küçük otomobiller sınıfının arasında yeni bir sınıf oluşturması gerekiyordu. BMW, bu arayışla BMW 1500 modelini üretti. BMW 1500 modelini, 02 ve daha sonra 2500 modelleri izledi. 1962'den 1968'e kadar tanıtılan bu üç otomobil ile, 3,5 ve 7 serilerinin temelleri atılıyordu.

1974 yılında 205 km ile o zamanın en üst hız sınırına ulaşan BMW 3.3 L modeli, 1977'deki ilk 7 serisi çıkana kadar toplam 200 bin adet üretildi.

İlk 7 serisi, lüks bir salon otomobilden beklenenleri tam olarak veriyor, sahip olduğu motor gücü ve performansı ile de spor bir otomobil için bile alternatif oluşturuyordu. 1980 yılında, 7 serisi ailesinin en üst modeli BMW 745i oldu. BMW 7 serisi, 1986 yılına kadar 280 bin adet sattı. 1987 yılında motor seçenekleri artırıldı ve 12 silindirli 750i üretildi.

BMW'nin güncel 3'üncü nesil 7 serisi beş yıldan daha kısa bir sürede 230 bin adet sattı. BMW Sınıfının tek 12 silindirli otomobili olan 5.4 lt'lik BMW 750i, 6 silindirli 728i ve 8 silindirli 740i modellerini üretiyor.

Euro ile otomobil satışına başlandı

TÜRKİYE'de de Avrupa Birliği'nin resmi para birimi ‘‘Euro’’ ile otomobil satışına başlandı. Türkiye'de Euro ile otomobil satışının ilk örneğini Borusan Oto verdi. BMW'nin Türkiye distribütörü Borusan Oto, nisan ayından itibaren otomobil fiyatlarını Euro ile ilan etmeye başladı. Borusan Oto yetkilileri, BMW'nin Ocak 1999’dan itibaren otomobillerini Euro ile fatura ettiklerini belirterek, kendilerinin de nisan ayından bu yana günlük fiyat listelerini markın yanı sıra Euro ile de fiyatlandırdıklarını söylediler. 1 Ocak 1999 itibariyle Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde de kaydi olarak Euro kullanılmaya başlandı. 2002’den itibaren de, Euro sözleşmesini imzalayan ülkeler kendi para birimleri yerine Euro'yu kullanmaya başlayacaklar. Türkiye Merkez Bankası da Ocak’dan itibaren Euro'nun değişim kurlarını açıklamaya başlamıştı.

Otomobil bilgileri bilgisayar tuşlarında

TÜRİYE otomotiv pazarındaki tüm otomobillerin fiyatları, detaylı ürün bilgileri ve sektörle ilgili tüm haber ve duyuruların yer aldığı ‘‘otobilgi Web Sitesi’’ hizmete girdi. Otobilgi web sitesine, ‘‘www.otobilgi.com.tr’’ adresinden ulaşılabiliyor. Otobilgi Otomotiv Hizmetleri tarafından hazırlanan web sitesinde, sıfır kilometre ve ikinci el fiyatları, teknik özellikler, iki modeli yan yana karşılaştırma olanakları, banka kredileri, satış kampanyaları gibi bilgiler de bulunuyor.

ARABADERGİSİ.COM

Internet'teki bir başka yenilik ise sanal ortamda hazırlanan ilk otomobil dergisi... 16 Ocak'ta deneme yayınına başlayan Türkçe otomobil dergisine ‘‘Arabadergisi.com’’ adresiyle ulaşılabiliyor. Sadece İnternette yayınlanan bu dergide Türkiye'de satılan otomobillerin teknik bilgileri, fiyatları ve resimleri bulunuyor. Ayrıca otomobil dünyasından haberler, otomobille ilgili merak edilen terimlerin açıklandığı sözlük bölümü, Türkiye'den ve dünyadan yarış haberlerinin yer aldığı motorsporları bölümü ve teknoloji bölümü bulunuyor.

26 milyarlık ucuz Jaguar

JAGUAR'ın en ucuz modeli S Tipi Türkiye'de satışa sunuldu. Üst gelir grubuna hitap eden ve fiyatları 100 ile 170 bin dolar arasında değişen Jaguar'ın 69 bin dolarlık (yaklaşık 27 milyar lira) S modelinin büyük ilgi görmesi bekleniyor. Jaguar, bu yeni modeliyle daha geniş kitlelere ulaşmayı hedefliyor. Jaguar S Tipi'nin potansiyel müşterileri arasında kadın sürücüler, genç profesyoneller ve aileler bulunuyor.

S Tipi'nin özellikleri arasında, ahşap iç donanım, klasik çelik jantlar, otomatik farlar, deri döşeme, hafızalı sol ön koltuk, elektrik ve hafızalı direksiyon, hafızalı dış kapı aynaları bulunuyor.

Pirelli üretimini ikiye katlıyor

PİRELLİ, Türkiye'deki lastik üretim faaliyetini güçlendirmek için 255 milyon dolarlık yatırım programını harekete geçiriyor. Bu yatırım, şirket stratejisi çerçevesinde İzmit fabrikasının üretim kapasitesinin artırımını hedefliyor. Yatırım programı, geçtiğimiz günlerde Başbakanlık Hazine ve Müşteşarlığı Yabancı Sermaye Hazine Genel Müdürlüğü'nce onaylandı. Yatırımla birlikte Türk-Pirelli Lastikleri A.Ş.'nin günlük otomobil ve kamyon radyal lastik üretimi 15 bin 500 adetten 24 bin adede yükselerek, iki katına ulaşacak. Fabrikanın yıllık üretimi ise 8 milyon adete çıkacak.

Kornalar Avrupa standardında çalacak

TÜRKİYE henüz Avrupa Birliği'ne (AB) kabul edilmese de, üretilecek yeni motorlu araçların sesli uyarı cihazları için, AB Aksam Tipi Onayı Belgesi alma zorunluluğu getirildi. Tarım ve orman traktörleri ile 2,3 veya 4 tekerlekli motorsiklet ve araçların onaylarında ise eski yönetmelik uygulanacak. Resmi Gazete'de yayımlanan ‘Motorlu Araçların Sesli İkaz Cihazları ve Bunların Takılması İle İlgili Tip Onayı Yönetmelik’ öncesinde trafiğe çıkmış araçların sesli ikaz cihazları teknik düzenlemelerin kapsamı dışında ise yönetmelik uygulanmayacak. Yönetmeliğin, araçların yapım ve kullanım bakımından karayolu yapısına ve trafik güvenliğine uyma zorunluluğunu yerine getirmek üzere çıkarıldığı belirtiliyor.

Mazda 2000’e hazırlanıyor

MAZDA Hofu fabrikası 2000 yılında tam kapasiteye ulaşacak. Yeni 626 ve 323 Hatcback Astina modellerinin üretime başlamasıyla 400 bin adet üretim kapasitesine sahip fabrikada, kapasite kullanımı yüzde 70'e yükseldi. Yeni RV (Premacy) ve yeni SUV araçlarının üretimine başlanmasıyla Hofu fabrikasının kapasitesi yüzde 100'le yükselecek.

ELF'ten Marketim atağı. ELF, Türkiye'nin en geniş market zinciri Marketim ile yaptığı görüşmeler sonucunda, Türkiye'deki tüm istasyonlarındaki marketlerin ELF Marketim zinciri olarak hizmet vereceğini duyurdu.

NİSSAN, 1999 yılının Mart ayında 68 bin 889 araç satışı ile Avrupa'da satış rekoru kırdı. Böylece geçen yılın mart ayına göre yüzde 40 daha fazla satış yapmış oldu. Nissan'ın, yılın ilk üç ayındaki satışları ise 147 bin 600 oldu.

AUDİ'nin Türkiye Genel Distribütörü Doğuşmotor, yenilenen Audi A4 modelini satışa sundu. Tasarımında küçük değişiklikler yapılan A4'ün önde çekişli veya sürekli dört tekerden çeker olmak üzere biri dizel 4 motor seçeneği bulunuyor.

HANNOVER-Messe International İstanbul tarafındıan iki yılda bir düzenlenen AEF Automotive fuarlarının 3'üncüsü 10 Haziran tarihinde Beylikdüzü Tüyap fuar merkezinde gerçekleşecek.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!