Ufuk Sandık: Formula 1'de bilgisayarlar yarışıyor

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Formula 1de bilgisayarlar yarışıyor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 16, 2000 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

BİLGİSAYAR teknolojisi, otomobil yarışlarına taşındı. Formula 1 yarışlarında başarı, iyi otomobil, iyi sürücü, iyi motor, ekip ruhu, finansal kaynaklar gibi pek çok etkenin bir araya gelmesiyle sağlanıyor. Otomobilin içinde ve yüzeyinde neler olup bittiğini ölçümleme, analiz etme ve denetleme olanağına sahip olmak, saniyelik farklarla başarıya ulaşmayı sağlayabiliyor.

Bu yüzden Formula 1 ekipleri, bilgisayar teknolojisini otomobil yarışları dünyasına taşıyorlar. 1991 yılında Eddie Jordan tarafından kurulan İngiltere kökenli Jordan Grand Prix firması, Formula 1 yarışlarında HP teknolojisini kullanıyor. HP taşınabilir bilgisayarlar sayesinde otomobillerin performansı takip ediliyor.

Test sırasında ya da yarış günlerinde Jordan ekibine ait her otomobilde 150 algılayıcı bulunuyor. Yalnızca motorda 60 algılayıcı yer alıyor. Bu algılayıcılar, motor ısısından yağ basıncına ve seviyesine, vücut aerodinamiğinden süspansiyon performansına kadar her etkeni ölçüyor. 3 bini aşkın parametreye dayanan bu veriler, iki ekip tarafından da kullanılıyor. Jordan ekibi, tüm otomobil parametrelerinin teleölçüm ve ayarlama; Mugen Honda ise motorlara yönelik test, teleölçüm ve ayarlama işlemlerini yapıyor.

Bir Jordan Formula 1 otomobili, tur atarken iyi ayrı sistem kullanarak 150 algılayıcıdan Jordan garajına veri gönderiyor. Her yarışta otomobil başına yaklaşık 2 GB'ı bulan bu bilgiler, sunucu olarak üç OmniBook taşınabilir bilgisayar kullanan Mugen Honda tarafından doğrudan toplanıyor. Her otomobilde özel bir OmniBook bulunuyor. Veriler OmniBook'a aktarıldığında Mugen Honda'nın ilk hareketi, motorlara ilişkin istatiksel bilgiyi hemen ayıklamak ve otomobillerin parametrelerine ilişkin bilgiyi hızlı bir Ethernet yerel alan ağı üzerinden pistin kenarındaki Jordan ekibine iletmek oluyor. Jordan ekibince alınan veriler, mühendislere ulaştırılıyor. HP Kayak bilgisayardan oluşan bir sistem, bu verilere erişiyor ve motor dışındaki parametreler hakkında benzeri bir analiz gerçekleştiriyor.

Yarış başlamadan önceki dakikalarda ise standart otomobil parametreleriyle yüklü bir OmniBook, ‘‘göbek’’ kablo aracılığıyla otomobile bağlanıyor. Geri sayım esnasında parametreler sürekli denetleniyor ve HP taşınabilir bilgisayar, normalin dışında bir durum tespit ederse otomobil yarışa başlayamıyor.

Veri toplama işlemi, antrenman ve yarış günlerinde yapılıyor. Antrenman günlerinde en iyi turlara ilişkin veriler toplanıp analiz için geniş alan ağı üzerinden İngiltere'deki Jordan Grand Prix merkezine aktarılıyor. Toplanan bilgiler, merkezdeki ekibe otomobil performansını iyileştirme olanağı veriyor.

Micra'ya yeni yüz

ŞEHİR içi trafikte getirdiği rahatlık ve parketme kolaylığı nedeniyle kant aracı olarak nitelendirilen Nissan Micra 2001 yılı için yenilendi. Nissan Micra, yeni dizaynı, yeni motoru ve zengin renk seçenekleri ile Nissan Otomotiv A.Ş. tarafından satışa sunuldu.

B segmentinde yer alan, içi büyük dışı küçük Micra'nın 1.3 litrelik motoronun kapasitesi artırılarak 1.4 litreye çıkartıldı. Micra'da bulunun 1.4 litrelik motor, 82 beygir güç üretiyor. Böylece aracın gücü ve esnekliği ile torku yüzde 5 oranında artırıldı. Motor hacminin büyümesine rağmen yakıt tasarrufu da artırılan Micra çevre dostu olması ile de dikkat çekiyor.

Daha ince ve modern hatlara sahip Nissan Micra, yeni haliyle daha yayvan ve daha geniş görünüyor. Manevra yeteneği zaten güçlü olan Micra, yenilenmiş biçimiyle şimdi çok daha kolay ve rahat park ediliyor. Kıvraklığı nedeniyle Micra, yoğun kent trafiği içinde rahat bir sürüş sağlıyor.

Nissan Micra'nın diğer yenilikleri ise şöyle:

İç mekan düzenlemesi, büyük hacimli otomobillerde rastlanan türden yapıldı. Yeni Nissan Micra'ya harita, şişe ve kutu gibi çeşitli boyutlarda eşya konulabilecek özel bölmeler eklendi.

İç döşemeler yenilenerek çağdaş bir tasarım uygulandı.

Ön ve arka farlar yenilendi.

Tamponlar, plaka oturma yeri, arka silecekler ve arkadaki yüksek stop lambası yenilendi.

Yeni Micra'da kromaj ön ızgara kullanıldı.

Ön panel ve direksiyon simidi yenilendi.

Yeni Subaru Impreza Türkiye'de

SUBARU'nun efsane modeli Impreza, tamamen yenilenen görünümü ile satışa sunuldu. Kullanıcılara 2.0 Turbo Sedan, 2.0 Turbo Sports Wagon ve 1.6 sedan olmak üzere üç alternatifle sunulacak Impreza serisi, bütün Subaru modelleri gibi Fuji Heavy Ind.'nin yüksek teknolojisiyle üretiliyor.

Sürekli dört tekerlekten çekiş, aktif sürüş-aktif güvenlik sloganlarıyla tanınan Subaru, üç yıl üst üstte ‘‘Dünya Ralli Şampiyonası Markalar Şampiyonu’’ olan Impreza serisini, tüketici beklentileri doğrultusunda, 2000'li yılların dizaynıyla yeniledi. Yarış pistlerinde edindiği ileri teknoloji birikimini Imperaza serisiyle binek otomobile aktaran Subaru, Impreza 2.0 Turbo WRX ve 2.0 Turbo WRX Sports Wagon seçeneklerinde 244 beygir gücünün yanı sıra yüksek torku ile yüksek performans sunuyor. Impreza 1.6 sedan ise güvenlik, konfor ve performansın keyfini 1.600 cc. bir araçta kullanıcılarına yaşatıyor.

Yatay boxer motoru, sürekli dört tekerlekten çekiş sistemi gibi bütün modellerde standart olan aktif güvenlik öğelerinin yanı sıra sensörlü sürücü+yolcu ön-yan havayastıkları, ABS, aktif gergili emniyet kemerleri gibi pasif güvenlik öğeleri de, yeni Impreza modellerinde kullanıcılara sunuluyor.

Ford Otosan'a kalite ödülü

ALMANYA'nın Köln kentinde düzenlenen ve 19 Ford Fabrikası'nın katıldığı 2000 yılı CDQA (Customer Driven Quality Award) Müşteri Odaklı Kalite Ödülü Yarışması'nın birincilik ödülünü, geçen yıl ki başarısını tekrarlayan Ford Otosan kazandı. Birden fazla ekiple katılınabilen ve toplam 30 ekibin yer aldığı yarışmada, Ford Otosan ayrıca, 5 ekip ile en fazla temsil edilen kuruluş oldu.

1999 yılında ‘‘Araç Montaj’’ dalında birincilik kazanan Ford Otosan İnönü Fabrikası, bu yıl ‘‘Motor ve Aktarma Organları’’ dalında yarışarak ödül aldı. Tüm Ford fabrikaları arasında gerçekleştirilen ve ekiplerin çözüm getirdikleri müşteri odakl sorunları İngilizce olarak jüriye sundukları yarışmada, CDQA ödülünü son iki yıl üstüste kazanan Ford Otosan'ın ayrıca İstanbul Fabrikası'ndan 2 ekii de ilk 5'te yer aldı.

Ford'un üst düzey yöneticilerinden oluşan jüri, sunuşları değerlendirirken şu kriterleri gözönünde bulundurdu; sorunun müşteri açısından önemi, takım çalışmasının başarı ile uygulanması, kullanılan istatiksel yöntemler ve sorun çözme teknikleri, çözümlerin yaratıcılığı, basitliği ve etkinliği, sorunları önleyici faaliyetler, çözümün verilerle kanıtlanması ve müşteriye yansıyan yararları ile çözümün sürekliliği...

Shell'den ‘‘bonus’’ benzin

SHELL ve Garanti Bankası, imzaladıkları anlaşma ile ortak müşterilerini ödüllendirmeye yönelik bir dizi işbirliğine adım attılar. Bu anlaşmanın öngördüğü ilk aşamada, uluslararası bir kredi kartı olan Bonus Card (Mastercard) sahipleri, Shell servis istasyonları ile Shell Shop ve Select Cafe'lerde harcama yaparken ‘‘bonus’’ kazanabilecek ve tüm diğer mağazalardan yaptıkları alışverişlerden kazanmış oldukları ‘‘bonus’’lar da dahil olmak üzere, birikmiş ‘‘bonus’’larını akaryakıt ve diğer ürünleri satın alırken kullanabilecekler. Shell, Garanti Bankası tarafından kullanıma sunularak 300 binin üzerinde kullanıcıya ulaşan Bonus Card'ın 24'üncü üyesi oldu. Kasım ayında başlayacak olan uygulama, öncelikle İstanbul'da geçerli olacak. Kısa bir dönem içerisinde ise Türkiye'nin diğer bölgelerine de uzanacak.

Lupo ve Polo'ya

güvenlik testi

ALMAN Volkswagen'in Polo ve Lupo modelleri, bağımsız bir kuruluş olan Avrupa Yeni Otomobil Değerleme Programı (Euro NCAP) tarafından gerçekleştirilen çarpışma testinden dört yıldız aldı. NCAP tarafından yapılan bu testte, araçlar hem ön hem de yan darbe testlerine tabi tutuluyor. Araç güvenliğini beş yıldız üzerinden değerlendiren NCAP, bugüne kadar hiçbir modele beş yıldız vermedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!