Ufuk Sandık: DaimlerChrysler yönetiminde Alman-ABD ekolü çatışması

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: DaimlerChrysler yönetiminde Alman-ABD ekolü çatışması
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 26, 1999 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Otomotiv sektörünün en büyük evliliğine imza atan Alman Daimler ile Amerikan Chrysler'de pürüzler yaşanmaya başladı. Amerikalılar'a göre Almanlar şirket yönetiminde fazlaca nüfuzlu. Alman yöneticiler ise Amerikalı meslektaşlarını tembel buluyor.

Daimler-Chrysler evliliğinin en büyük taraftarı evlilik anlaşması imzalanmadan ‘Bizim nikahımız gökyüzünde kıyılmış’ diyen şirketin Başkanı Jürgen Schrempp. Ancak her evlilikte olduğu gibi Daimler-Chrysler evliliği de güllük gülistanlık değil. Amerikan ve Alman anlayışı, şirket yönetiminde sorunlara yol açıyor.

Nikahtan sonra Almanlar, yönetimi ele geçirdi. Schrempp, yeni şirketin başkanı. Kendisiyle eşit haklara sahip olması gereken Eş Başkan Robert Eaton ise yönetimde fazla söz hakkına sahip değil. İki şirketin entegrasyonunu sağlamak üzere oluşturulan kurulda da üç Amerikalı ya karşı beş Alman bulunuyor.

Amerikalılar'ın ‘daha az iş, daha fazla para’ anlayışı Almanları sinirlendiriyor. Eaton'ın Schrempp'in dört katı maaş alması gibi Chrysler yöneticileri de Almanlar'a göre daha fazla kazanıyor. Ayrıca Amerikalılar'ın iş konusunda esneklik göstermemesi de Almanları rahatsız ediyor. Amerikalılar çoğunlukla cuma günü öğleden sonra tatil ilan edip, haftasonu da iki gün izin yapıyorlar. Daimler-Benz yöneticileri ise haftada sadece bir gün izin yapıyorlar.

Amerikalılar, Daimler'in merkezinin bulunduğu Stuttgart'a gittiklerinde cuma sabahı saat 07.00'de kalkan şirket uçağı ile ABD'ye geri dönüyorlar. ABD'ye vardıktan sonra da işe gitmek yerine eve gitmeyi tercih ediyorlar. ABD'ye gelen Daimler yöneticileri ise cuma akşamı 17.00'da kalkan uçakla Almanya'ya geri dönüyorlar. Bir gün yolda kayıp gittiğinden ancak haftasonu bir gün izin yapabiliyorlar.

Çalışma felsefesi gibi Daimler ile Chrysler arasında üretim konusunda da önemli bir görüş ayrılığı var. Chrysler, teknoloji ve kalite standartlarını yakalayarak göz alıcı tasarımlarla düşük fiyatla müşteriye ulaşmayı amaçlıyor. Mercedes-Benz ise ancak yüksek teknoloji ürünü ve kaliteli ve pahalı ürünlere damgasını vurabiliyor.

Daimler-Chrysler, yönetimde ortaya çıkan görüş ayrılıklarını ortadan kaldırmak ve başarı formülleri yaratmak üzere Evlilik-Sonrası-Entegrasyon Grubu oluşturdu. Bu grup, belirli aralıklarla Chrysler'in Auburn Hills'teki merkezinde bir araya gelerek bir zamanlar birbirlerinden gizledikleri sanayi sırlarını birbirlerine aktarıyorlar.

Şimdilik Mercedes'in Almanya'nın Sindelfingen kentindeki fabrikasında evlilik fazla bir değişiklik getirmemiş. Sadece tarihler artık Amerikalılar gibi atılıyor. Önce yıl, sonra ay, sonra gün. Mercedes'te montajcında çalışan Salih Öztürk, evliliğin kendilerini biraz huzursuz ettiğini gizlemiyor. Çünkü Amerikalılar, sipariş olmadığında, fabrika bile kapayabiliyorlar.

Hileli benzine dikkat!

Hileli benzin, benzininin benzen, hekzan, heptan gibi solvent türevi boya inceltici katkı maddeleri katılmasıyla elde edilen bir karışımdır. Hileli benzin kullanımı, araca zarar verir motor ömrünü ve performansını düşürür. Hileli benzin ile normal benzin arasındaki farkı anlamak ve hileli benzinin yolaçtığı zararlardan korunmak için şunlara dikkat edin:

Depoyu doldurduktan sonra aracınızı üç gün hiç kullanmasanız bile deponuz yarı yarıya azalır. Uçucu katkı maddeleri yüzünden yakıtınız hemen tükenir.

Motorun rölanti sesi sağlıksızdır. Aracınızı park ettikten sonra kontağı kapattığınız anda motor yine çalışmaya başlar.

Araç çekişten düşer, en küçük bir engelde bile avans vurmaya başlar. Motordaki vuruntuyu yükseltir.

Benzin her zamankinden daha kısa sürede tükenir.

Vites boşta iken ve rölantide çalışırken motor stop edebilir.

Oktan sayısı düşük olan katkı maddeleri motorun özellikle sıcak havalarda kısa sürede arızalanmasına neden olur.

Krank mili yatağının aşınmasına neden olur.

Pistonlar hızlı aşındığı için görevini yapamaz. Ayrıca piston dağlabilir.

Sübaplarda aşınma ve erime yapabilir.

Benzin aldığınız istasyonu değiştirmemeye özen gösterin.

İstasyonunuzu değiştirmek zorunda kalırsanız, seyahat esnasında mutlaka motorunuzun performansını kontrol ediniz.

Motorun yokuş çıkarken zorlanması gibi belirtilerk genellikle hileli benzin aldığınızın işaretidir.

Hileli benzin aldığınızı fark ettiğinizde ana şirkete başvurarak istasyonun kontrol edilmesini isteyin. Aracınızı kontrol ettirip, tespit yaptırın.

Yenilenen 406 Peugeot Ağustos'ta Türkiye'de

Ekim 1995'ten beri 730 bin adetten fazla üretilen Peugeot 406 yenilendi. Makyajlanan 406 ve diğer Peugeot modelleri Türkiye'de 1 Ağustos'tan itibaren 2000 modeli olarak satılmaya başlanacak.

Dış görünüş açısından orijinal kimliğine büyük ölçüde sadık kalan 406, yenilenen şeffaf farları, güçlü motor hacmi ile uyumlu daha uzun ve daha yüksek bir kaporta, aracın profilinde güvenlik ve sağlamlık hissi uyandıran krom çerçeveli tamponuyla dikkat çekiyor. Yeni 406'nın standart modelinin tüm vergiler dahil anahtar teslim satış fiyatı 9.9 milyar lira.

Bu arada mart ayından bu yana büyük ilgi gören 206'da 2000 model olarak satışa sunuluyor. ‘‘Dünyanın En Güzel Otomobili’’ ünvanına sahip 206'nın XR, XS, XT, modellerinin yanı sıra sabit panoramik cam tavan, elektrik kumandalı tavan siperliği ve bej rengi deri koltukları ile Roland Garros modeli de vitrine çıkıyor.

Mitsubishi pick-up Avrupa'da pazar lideri

Mitsubishi L200, 1999 yılının ilk üç ayında İngiltere pick-up pazarının zirvedeki ismi oldu. Yeni Mitsubishi L200, geçen yıl da Avrupa'da en çok satılan pick-up unvanını elde etmişti.

Mitsubishi L200 tek ve çift kabin pick up serisi, 1999 yılında yüzde 34.9 pazar payıyla İngiltere'de lider oldu. Yüzde 37.5 pazar payı ve 26 binden fazla satışla Mitsubishi L200, 1998 yılında Avrupa'nın en çok satılan pick up'ı olmuştu. Avrupa'daki toplam pick up satışı, 1997'deki rakama göre, yüzde 21.7'lik bir artışla 87 bin 303 adete ulaşmıştı.

Yeni BMW ve Land Rover piyasada

Yeni BMW 3 Serisi Coupe 320 Ci ve Land Rover'un Yeni Discovery modelleri Türkiye'de Borusan Otomotiv tarafından piyasaya sunuldu. Otomobillerin tüketiciye tanıtımı için geçtiğimiz hafta Ferhan Binaları'nda teşhiri yapıldı. 2000 cc motor hacminde ve 150 beygir gücündeki yeni BMW 320 Cİ'in satış fiyatı 92.500 mark, yeni Discovery'in dizel motora sahip Td5 modelinin fiyatı 117 bin mark, V8 motorlu benzinli modelinin fiyatı ise 130 bin mark olarak belirlendi.

Yeni BMW 3 Serisi Coupe'un standard donanımı içerisinde 8 airbag, CBC (Viraj fren kontrol sistemi), ABS, immobilizier, park mesafe kotrolü, ısıtmalı cam yımaka fıskiyeleri, yağmur sensörü, far yıkama, radyo/kasetçalar, otomatik ve mikrofiltreli klima, araç bilgisayarı, uzaktan kumandalı alarm, derinlik ve eğim ayarlı hidrolik direksiyon, GSM telefon ve CD hazırlığı ile İngilizce gösterge paketi bulunuyor. Tekholojisi tamamen yenilenen ve tasarı farklılaştırılan Yeni Discovery ise beş kapılı iki modeli ve iki motor seçeneği ile satışa sunuldu.

Ford Motor'dan rekor kár

ABD'nin önde gelen motorlu araç üreticisi Ford Motor'un, yılın ikinci üç aylık dönemde karı 2.48 milyar dolar ile rekor düzeye ulaştı. Kuzey Amerika'daki otomobil ve kamyon talebinin artması dolayısıyla şirketin kárlılığının, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 arttığı kaydedildi. Dünyanın ikinci büyük motorlu araç üreticisi durumundaki Ford Motor tarafından yapılan açıklamada, geçen yılın ikinci üç aylık döneminde 1.91 dolar olan hisse başına gelirin bu yılın aynı döneminde 2 dolara yükseldiği kaydedildi. Bundan önce üç aylık dönemlerdeki rekor, 2.42 milyar dolar ile 1997 yılının ikinci üç ayında gerçekleşmişti.

GM,3.5 milyon aracı geri çağırıyor

General Motors (GM) 3.5 milyondan fazla pik-up, spor otomobil ve kamyoneti, fren sistemlerindeki sorunu gidermek üzere geri çağırıyor. GM, müşterilerinin, tekerleklerde kilitlenmeyi engelleyen ve durma mesafesini kısaltan fren sisteminde (EBC4), algılayıcı dolayısıyla binlerce kaza olduğundan şikayetçi olmaları üzerine, taşıtları geri çağırıyor.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!