Güncelleme Tarihi:
Oto satışı düştü, vergi geliri yüzde 32 azaldı
Otomobile olan talebin azalması, otomobil satışlarından elde edilen vergi gelirlerini de düşürdü. 2001 yılının ilk üç ayındaki vergi geliri, geçen yılın aynı dönemine göre yüde 32.4 azaldı.
2000 yılının ilk üç ayında Taşıt Alım Vergisi'nde tahakkuk tutarı 63 trilyon 869 milyar lira, tahsilat da 63 trilyon 506 milyar lira olarak gerçekleşmişti.Bu yıl aynı döneminde tahakkuk tutarı 43 trilyon 319 milyar lira, tahsilat ise 42 trilyon 899 milyar lira oldu.
Otomobil satışından elde edilen verginin düşmesinin yanı sıra Taşıt Pulu da denilen Motorlu Taşıtlar Vergisi gelirlerinde de bir azalma görülüyor. Motorlu Taşıtlar Vergisi gelirinde 2000 yılının ilk üç ayında 288 trilyon 14 milyar lira vergi tahakkuk ederken, tahsilat 80 trilyon 71 milyar lira olmuştu.
Bu yılın ocak-nisan döneminde ise tahakkuk tutarı 539 trilyon 789 milyar lira, tahsilat ise 184 trilyon 823 milyar lira oldu.
ASLAN PAYI
Otomobil satışından ‘‘aslan payını’’ alan devlet, satışların düşmesiyle birlikte hedeflediği vergi gelirini bu yıl elde edemeyecek. 2000 yılında otomobil satışlarının patlamasıyla birlikte rekor seviyede vergi geliri elde eden devletin, bu yılki vergi gelirlerinin düşük seviyede kalması bekleniyor.
Otomobil fiyatının yüzde 50'ye yakını devlete vergi olarak ödeniyor. Verginin içinde Taşıt Alım Vergisi, KDV, Ek Taşıt Alım Vergisi, Çevre Koruma Fonu, Bandrol gibi vergilerden oluşuyor.
SATIŞLAR
Otomobilde satışlar 2001 yılı Ocak-Mayıs aylarında 2000 yılına göre yüzde 69 azaldığı görülüyor. İlk beş ayda 22 bin 272 adeti yerli, 25 bin 784 adeti ithal olmak üzere toplam 48 bin 56 adet otomobil satıldı. Geçen yılın aynı döneminde 157 bin 25 adet otomobil satılmıştı.
İlk beş ayda 119 bin 405 adet motorlu taşıt aracı üretildi. Üretim 2000 yılına göre yüzde 22 oranında azaldı. 90 bin adet araç ihracatı gerçekleşti. İç pazarda talep daralmasına rağmen, üretimin kısıtlı olarak devam etmesi araç ihracatından kaynaklandı. Yalnız iç pazara yönelik toplam üretim ise 2000 yılına göre yüzde 66 azaldı.
2001 yılı ocak-mayıs döneminde otomobil üretimi de geçen yılın ilk beş ayına göre yüzde 26 azalarak 80 bin 891 adet olarak gerçekleşti. Buna karşın 67 bin 917 adet otomobil ihraç edildi. İç pazar için yapılan üretim ise ilk 5 ayda 13 bin adette kaldı.
Avrupa'da 3 üstü açık otodan biri Saab
Avrupa'da her üç ‘‘convertible’’ meraklısından birinin tercihi Saab oldu. Saab'ın 2000 yılı satışlarının yüzde 14'ü üstü açık modellerinden oluştu. Saab'ın Avrupa'daki ortalama pazar payı yüzde 30 olurken, İngiltere, İrlanda, Yunanistan, İsveç, Norveç, Belçika ve Hollanda'da üç açık otomobillerde Saab'ın pazar payı yüzde 50'yi geçti.
Saab'ın ilk üstü açık otomobili Saab Sonett 1, 1956 yılında üretildi. Cam elyaf takviyeli plastik gövde ve hafif alaşım şasi özelliklerine sahip Sonett 1 pist yarışları için düşünülmüştü. Efsanevi ralli sürücüsü Erik Carlsson, Saab Sonett 1 ile İsveç hız rekorunu kırmıştı. Ancak yarış kurallarındaki değişiklikler, yarış otomobili üretimi planlarını durdurdu ve toplam 6 adet Sonett 1 üretildi.
Saab, 1980'lerin başına kadar başka bir convertible üretmedi. 1983 yılında Saab 900'ün iki kapılı versiyonundan geliştirilen bir convertible otomotiv dünyasında şaşkınlık yarattı. 1984 yılının ilkbaharında seri üretimine geçilen convertible modeline ilgi büyük oldu. 1987 modeli üretimi bile başlamadan satıldı, 1989 modeli için ise, siparişler 1986 yılının sonbaharında verildi. Bu ilk kuşak Saab 900 Convertible otomobiller toplamı 47 bin adetten fazla üretildi.
Bugünkü 9-3 convertible modeli ilk kez 1998 yılında tanıtıldı. Saab 9-3 SE convertible sürüş keyfini, sportif özelliklerle ile birleştiriyor. Arka koltuklara iki yetişkin oturabiliyor. Bagaj bölmesinin kapasitesi 378 litre. Uzun cisimleri taşımak için bir kayak takımları bölümü bulunuyor. Hidrolik olarak çalıştırılan üç-katlı elyaf tavan, hava koşullarına karşı gerekli korumayı sağlayarak ekstra konfor sağlıyor.
Yılın kamyonu Man TG-A Türkiye'de
Avrupa'da 2001 yılının kamyonu seçilen Man TG-A serisi çekiciler, Manaş tarafından Türkiye'de satışa sunuldu. Her yıl karayolu taşımacılığındaki gelişmelere en iyi katkıda bulunan yeni kamyona verilen ödülü Man TG-A, Renault Midlum ve Volvo FL 29'un önüne geçerek kazandı.
TG-A araçlarında Man Tronic bilgisayar sistemi ile birçok araç fonksiyonu otomatik olarak kumanda ediliyor. Sürücü balata aşınmaları, motor yağ seviyesi, cam suyu seviyesi gibi araca ait bilgileri Man Tronic bilgisayar sisteminin göstergesinden yerinden kalkmadan görebiliyor. Yeni geliştirilen Man ComfortShift vites değiştirme sistemi aracın bir otomobil rahatlığında kullanılmasını sağlıyor. Opsiyonel olarak sunulan Man Tipmatic tam otomatik vites sistemi ise araç kullanımını oldukça basitleştiriyor. Tüm araçlarda disk frenlerin kullanılması ve elektronik fren sistemi frenleme mesafesini önemli ölçüde düşürüyor. Modern elektronik sistemi, sadece kamyon ve treyleri kontrol etmekle kalmayıp aynı zamanda daha fazla emniyet ve düşük operasyon giderlerine de katkıda sağlıyor.
İnternetten test sürüşü rezervasyonu
Ford Otosan yeni Mondeo için, on-line test sürüşü rezervasyonu uygulamasını başlattı. Ford Mondeo'yu yakından tanımak, güvenlik, konfor ve sürüş dinamiği özelliklerini yaşamak isteyenler, adresinden, bulundukları ilde kendilerine en yakın yetkili satıcıyı, tercih ettikleri gün ve saati seçerek, çok daha kolay rezervasyon yaptırabiliyorlar. Ford Otosan, Mondeo ile başlayan bu uygulamasını kısa bir süre içinde diğer modellerine de taşıyacak.
www.yenifordmondeo.com adresinden ulaşılan web sitesi, online test sürüşü rezervasyonu imkanının yanı sıra, alışılmış web sitesi kavramının dışına çıkarak, interaktif uygulamalarla tüketicinin, aracın özelliklerini yaşayarak tanımasını sağlıyor. Özellikle ‘‘Akıllı Güvenlik Sistemi’’ bölümünde, darbe anında Mondeo'nun alacağı güvenlik önlemleri, kullanıcının da içinde yer aldığı bir simülasyonla canlandırılıyor.
Renault'dan 10 saniyelik yarışma
Renault, sanata ve sinemaya eğilimi olan genç yeteneklere yönelik olarak ‘‘10 Saniyede Yaratıcılık’’ adı altında bir yarışma düzenliyor. Yarışmaya katılacak filmler, 3 milyar liraya varan ödüllerin sahibi olabilecekler. Yaratıcılık konusunun 10 saniyede işlenmesi dışında hiçbir sınırlama olmayan yarışmaya, sinemaya gönül veren herkes 16 Temmuz 2001 tarihine kadar katılabilecek. Dereceye giren isimler 3 Ağustos 2001 tarihinde açıklanacak. Yarışmaya katılacaklar kendi filmlerinin senaryosunu yazacak ve yönetecekler. 10 saniyelik filmlerde senaryo ya da tür sınırlaması bulunmuyor. Katılan filmlerin özgün olması ve daha önce hiçbir mecrada yayınlanmamış olması gerekiyor. Yarışma sonucunda birinci seçilen film 3 milyar lira, ikinci seçilen film 2 milyar lira, üçüncü seçilen film ise 1 milyar ödül kazanacak.
SOL ŞERİT
DRIVE yayın hayatına başlıyor. 1 Temmuz 2001 tarihinde çıkacak olan yeni otomobil bülteni Drive'ı Yeni Medya İletişim Sistemleri A.Ş. çıkarıyor. Genel Yayın Yönetmeni Babür Gürel ve Yazı İşleri Müdürü Okan Altan tarafından hazırlanan Drive'ın Grup Başkanı ise Ardan Zentürk.
SİF Otomotiv A.Ş. 45'inci doğum gününü kutladı. STFA ve Işıklar Holding'in ortak kuruluşu olan Sif Otomotiv, 1956 yılında Fevzi Akkaya ve Sezai Türkeş tarafından kuruldu. Sif, iş ve inşaat makinaları sektöründe faaliyet gösteriyor.
HYUNDAI servis günleri kampanyası başlattı. ‘‘Siz Kendinizi Yaza Hazırlayın, Biz de Aracınızı’’ sloganı ile hazırlanan servis günleri 7 Temmuz 2001 tarihine kadar devam edecek. Bu tarihler arasında aracını Hyundai yetkili servislerine getiren müşteriler ücretsiz check-up hizmetinin yanı sıra, işçilik ve yedek parçalarda yüzde 20 indirimden yararlanacaklar.
MERCEDES-Benz Türk, Suudi Arabistan'a 300 adetlik Mercedes-Benz Intouro modeli otobüs ihracatı gerçekleştirdi. Toplu taşımacılık şirketi Saptco'dan aldığı siparişin 57 adetlik son partisin geçtiğimiz günlerde sevkeden Mercedes Benz Türk, teslimatlara 2000 yılında başlamıştı. 2000'de 1490 adet otobüs ihracatı gerçekleştiren Mercedes, 2001’de bu rakamı aşmayı hedefliyor.