Ufuk Sandık: Beşinci Vites

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Beşinci Vites
Oluşturulma Tarihi: Mart 05, 2001 00:00


UFuk SANDIK
Haberin Devamı

Çöpü doldur, gaza bas

Bu yıl 71’incisi düzenlenen Uluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, konsept otomobillerin gövde gösterisine sahne oldu.

Ünlü tasarım firması Rinspeed Cenevre Otomobil Fuarı'nda yeni konsept otomobili Advantige R1 One modelini tanıttı. Tek kişilik bu konsept otomobil Rinspeed ve kardeş firması Advantige tarafından geliştirilmiş. Otomobilin plastik karoseri alüminyumdan imal edilen monokok bir şasinin üzerine oturtulmuş. R1 One'ın tam ortasında tek kişilik bir koltuk bulunuyor. R1 One konseptinin en dikkat çeken özelliklerinden biri koltuk ve kokpitin hızlı virajlarda ters yöne doğru 30 derece yan yatması. Böylece sürücü sürekli yola paralel kalıyor. Sürücünün yavaş sürüşlerde ve park manevralarında etrafını daha iyi görebilmesi için koltuk elektromekanik bir sistemle otomatik olarak 30 cm. yükseliyor. 40 km. hızdan itibaren koltuk yine alçalmaya başlıyor. 75 km. hızdan itibaren en alçak pozisyona geliyor.

R1 One'da Rover'dan alınan 1.8 litre hacmindeki 120 beygirlik motor kullanılmış. R1 One, 100 km. hıza 6 saniyede ulaşıyor. Maksimum hızı ise 200 km.

Rinspeed çevre kirliliğini de düşünerek spor otomobilin biyolojik gazla çalışmasını sağlamış. Yani otomobil süper benzinin dışında çöp ve gazla çalıştırılabiliyor. Ancak çerveci özelliği konsept otomobilin performansını yüzde 5 oranında düşürüyor.

Oto tasarım yarışmasına Türkiye’den rekor katılım

Peugeot tarafından birincisi düzenlenen tasarım yarışmasına Türkiye'den rekor sayıda yarışmacı katıldı. Tasarım yarışması internet üzerinde yapıldı. 30 Eylül'de başlayan ve 15 Aralık 2000 tarihlerine kadar süren yarışmaya en yüksek katılımcı 370 kişiyle Fransa'dan gerçekleşti. Fransa'yı 139'la Rusya izlerken, Türkiye birçok ülkeyi geride bırakarak 104 kişiyle üçüncü oldu. Yarışma sonrasında 10 yarışmacının tasarımı finale kaldı. Daha sonra yapılan elemede Yugoslav Marko Lukovic, Moonster adı verilen dizaynı ile birinci oldu. Birinci olan konsept otomobil Frankfurt'ta yapılacak otomobil fuarında sergilenecek.

Hem otomobil hem pick-up

Peugeot'nun yeni konsept aracı Cameleo, fuarı ziyaret edenleri gerçekler ve hayaller arasında bir yolculuğa çıkarıyor. Peugeot'nun 307 modeli baz alınarak geliştirilen Cameleo, 307'nin gelecekte alacağı değişik formlar hakkında fikir veriyor. Cameleo bir binek otomobille pick-up'ı birleştiriyor.

Kanatlı Opel uçuşa hazır

Opel'in Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıtımı yaptığı süper spor konsepti Astra Coupe OPC X-Treme, Alman Tourenwagen Şampiyonası'nda yarışan Astra Coupe V8'in platformu üzerinde geliştirilmiş.

İki koltuklu spor konsept otomobilde DTM yarış modelinden alınan 4.0 lt. hacimli V8 motoru, arkadan itiş sistemini ve Transaxle şeklindeki 6 vitesli sıralı şanzıman kullanılmış. 444 beygir gücündeki motor, otomobili 300 kilometre maksimum hıza ulaştırıyor. Astra Coupe OPC X-Treme'de en çok dikkat çeken özellik kuşkusuz gaz basınçlı amortisörlere sahip olan kanat kapılar ve şişkin çamurluklar.

Pedalsız otomobil

Bertone tarafından geliştirilen ve Filo adı verilen konsept otomobil, fuarda büyük ilgi gördü. Filo, otomobil dünyasında devrim yaratacak özellikleriyle dikkat çekiyor. Filo'nun en büyük özelliği; gaz, debriyaj ve fren pedallarının olmaması. Ayrıca, yuvarlak simit şeklindeki direksiyonun uçaklarda bulunan direksiyonlara benzemesi. Gaz, debriyaj ve fren pedallarının görevini otomobilin direksiyonunda bulunan düğmeler gerçekleştiriyor. Sürücünün tüm dikkatini yola vermesini sağlayan ve onu özgürleştiren bu yenilik, yüksek teknolojiyi içinde bulunduran bir kontrol ünitesi ile sağlanıyor. SKF tarafından geliştirilen bu elektronik kontrol ünitesi, motora gönderdiği sinyallerle gaz, debriyaj ve fren pedallarının işlevini görüyor. Aynı zamanda tekerleklerle direksiyon arasında herhangi bir mekanik bağlantı bulunmuyor. Bunun yerine direksiyondan gelen sinyallerle elektrikli motorlar çalışıyor ve direksiyon sistemi devreye giriyor.

Nissan’dan yürüyen ofis

Nissan, yeni konsept modeli Chappo'yu birçok otomobil gibi dıştan içe değil, içten dışa tasarlamış. Yani otomobilin önce iç mekanı tasarlanmış, daha sonra ise karoserinin tasarımı iç mekanın özelliklerine uyarlanmış. Aracın sağ kapısı hem arkaya hem öne doğru açılabiliyor. Chappo'da üç adet koltuk bulunuyor. Arka koltuklardan sağ taraftaki sürücünün yanına kadar kaydırılabiliyor. Değişken ve ferah bir iç hacme sahip olan Chappo'daTV, DVD, internetin yanı sıra kokpite entegre edilmiş bir bilgisayar klavyesi ve bir ekran bulunuyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!