Ucuzluk böyle geldi

Güncelleme Tarihi:

Ucuzluk böyle geldi
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 04, 2004 00:00

Ekonomist Dergisi'nin araÅŸtırmasına göre, beyaz ve elektronik eÅŸya fiyatları 2003'te hızla geriledi. TV fiyatları yüzde 33'e varan oranlarda, beyaz eÅŸya fiyatları ise yüzde 18 düştü.Enflasyon düşerken sokaktaki insanın en büyük yakınması ‘‘hani biz bunu hissetmiyoruz’’ oluyor. Oysa çok önemli bir sektörde bu yakınmayı biraz olsun boÅŸa çıkaracak geliÅŸmeler yaÅŸandı.Haftalık ekonomi dergisi Ekonomist'in araÅŸtırmasına göre, beyaz ve elektronik eÅŸya sektöründe birçok ürün fiyatı 2002'ye göre önemli oranlarda geriledi. Arçelik'ten Beko'ya, Profilo'dan Panasonic ve Bosch'a kadar birçok ÅŸirketin deÄŸiÅŸik ürünlerinde hem döviz, hem de TL bazında yüzde 35'e kadar fiyat düşüşlerinin olduÄŸu ortaya çıktı. ÖrneÄŸin Panasonic'in Aralık 2002'de 1999 Euro olan 82 ekran TV fiyatı, Aralık 2003'te 1.299 dolara geriledi. Arçelik'in aynı dönem itibariyle 759 milyon lira olan 70 ekran TV fiyatı da 552 milyon liraya geriledi. Yerli TV'lerde fiyat düşüşü yüzde 33'ü aÅŸtı.Buzdolabı, fırın, çamaşır ve bulaşık makinesi ile TV'den oluÅŸan temel beyaz eÅŸya ürünlerindeki düşüşün de yüzde 18'leri bulduÄŸu görülüyor.Beyaz eÅŸya ürünleri arasında fiyatı en çok düşen ürünlerin başında buzdolabı geliyor. 2002 Aralık ayında fiyatı 912 milyon lira olan Profilo BD 4301 model akıllı No Frost buzdolabının 2003 Aralık ayındaki satış fiyatı yüzde 18.34 oranında bir düşüşle 745 milyon liraya indi.DÜŞÜŞÜN NEDENLERÄ°Ekonomist Dergisi'ne göre, fiyat düşüşünde iki neden öne çıktı. Bunlardan ilki 2003'teki kur artışının düşük gerçekleÅŸmesi, ikincisi ise enflasyonun hedeflenen ÅŸekilde düşük seyretmesi oldu. Ayrıca iç talepteki daralma da bunlara eklenince fiyatların gerilemesi bir bakıma ÅŸart oldu. Beyaz ve elektronik eÅŸya üreticileri, indirimleri ürün fiyatlarına yansıtarak, tüketicinin ürünlere ulaÅŸmasını kolaylaÅŸtırdı. Buna ek olarak 2003 içinde düzenlenen cazip ve vadeli kampanyalarda da pazarın hareketlenmesine neden oldu. KÜÇÜK TV UCUZLADIProfilo Telra Genel Müdür Yardımcısı Tevfik EllibeÅŸ, ÅŸu deÄŸerlendirmeyi yaptı: ‘‘Büyük ekranlı TV'lere yönelim var. Bu nedenle eski küçük TV'lerin yeni ve üstün teknolojik özellikli büyük TV'lerle deÄŸiÅŸtirilme dönemi yaÅŸanıyor. Bu durumda küçük ekranlı TV'lerin fiyatlarında düşüş oluyor.’’ATO ANKETÄ° KARAMSAR. Ä°ÅžLER Ä°YÄ° DEĞİLANKARA Ticaret Odası (ATO) Armada, Karum, Migros, Ostim, Gimat, Siteler, Anafartalar iÅŸmerkezleri ile Tunalıhilmi, Posta, Ä°zmir, Sanayi, Necatibey, Bahçelievler 7. Cadde, Kızılay, Ulus, Sıhhiye ve Rüzgarlı sokakta faaliyet gösteren 2 bin 209 esnaf ve tüccarın katılımıyla ‘‘2003'ten 2004'e Çarşının Nabzı Anketi’’ baÅŸlıklı bir anket gerçekleÅŸtirdi.ATO'dan anket sonuçlarına iliÅŸkin olarak yapılan açıklamaya göre, 2003 yılı deÄŸerlendirme ve 2004 yılı beklentilerine iliÅŸkin toplam 17 sorunun yöneltildiÄŸi ankette katılan esnaf ve tüccarların yüzde 45.6'sı Türkiye'nin krizden çıktığına, yüzde 55.5'i de ekonomide iÅŸlerin iyi gittiÄŸine inanmıyor.Esnaf ve tüccarların yüzde 30.9'u 2004 yılında ekonominin iyiye gideceÄŸini, yüzde 31.2'si daralacağını ve yüzde 37.9'u da aynı kalacağını düşünüyor. 2004'te ekonomiyi olumsuz etkileyecek en önemli olası sorun olarak esnaf ve tüccar, siyasi geliÅŸmelerin ekonomik dengeyi bozmasını öngörüyor.Beko: Maliyet düştü, fiyatlarımız indiBEKO Elektronik Genel Müdür Yardımcısı Erem Demircan, fiyat düşüşünü şöyle yorumladı: ‘‘TV fiyatlarındaki bu deÄŸiÅŸim, döviz fiyatlarındaki gerileme ve buna baÄŸlı olarak malzeme-üretim maliyeti düşüşünden kaynaklanıyor. Ayrıca 2003 yılında dünya tüketici elektroniÄŸi dalında yaÅŸanan talep daralması da fiyat indiriminde etkili oldu.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!