Güncelleme Tarihi:
Zeytinyağında ihracatın market rafındaki ürünün yaklaşık yarı fiyatına yapıldığını ifade eden Ege İhracatçı Birlikleri Başkanı Ali Nedim Güreli, marketlerin yüksek raf kirası istemesi nedeniyle birçok şirketin pazara giremediğini ve bu nedenle zeytinyağı piyasasının 3-4 markanın hakimiyetine bırakıldığını öne sürmüştü.
Fiyatları düşürmek için bir çalışma yapan Ege İhracatçı Birlikleri, bu kapsamda marketlere 'raf kirası almayın, fiyatı yarıya düşürelim' önerisi götürdü. Ancak bu öneriye çok az sayıda market zinciri itibar etti.
Güreli, "ucuz zeytinyağı projesine katılıp fiyatlarda değişim gösterenler genel olarak yerli bazı zincir marketler oldu. Bunlarda önemli düşüşler gördük" dedi.
Üreticinin borsada 5 liraya sattığı yağı tüketicinin marketten 15 liraya aldığını ifade eden Güreli, "Bu durumda tüketicinin daha mantıklı seçimlerde bulunması gerekiyor. Pahalı ve bilindik markaların dışında tüketim kanallarına tam olarak giremese de onlarca yerel veya bölgesel marka tercih edilebilir. Bu markaların da standartlara uygun ve gayet kaliteli üretim yaptığının bilinmesi gerekiyor. İnternet yoluyla bu firmalara ulaşılabilir. Ayrıca zincir marketlerin kendi markalarıyla ürettikleri ve göreceli olarak daha düşük fiyatlara sattığı yağlar da mevcut" dedi.
Tağşiş zeytinyağı tarih oluyor
Zeytinyağındaki tağşiş (karışım) konusuna da değinen Güreli, "Tağşiş iki sebepten dolayı ciddi olarak geriledi. Birincisi Tarım Bakanlığı her türlü karışımı tespit edecek donanıma sahip bir çok laboratuvar kurdu ve ciddi yaptırımlar uygulamaya başladı. Bunun yanı sıra Aydın Ticaret Borsası gibi sivil toplum örgütleri de akredite laboratuvarlar kurdu. İkincisi de her ne kadar marketlerde bilindik markaların fiyatları düşmese de üretici satış fiyatları geriledi ve örneğin kolon sızması denilen yapay sızma tağşişi cazibesini yitirdi. Bütün bunlar neticesinde bu işi yapan bir çok işletme ticaret bıraktı veya iflas etti. Biz hep haksız rekabete karşı çıktık ve karşı çıkmaya devam edeceğiz" dedi.