Oluşturulma Tarihi: Mart 11, 2001 00:00
Perakedencilik sektöründe ucuzluk marketlerinin sayısı her geçen gün artıyor.
Koç Holding'e bağlı Migros uzun yıllardır bünyesinde olan Şok'ları yaygınlaştırırken, Fiba Holding de Endi ile bu alanda iddialı olduğunugösterdi. Perakende sektörüne Carrefour ile giren Sabancı Grubu, yine bu gruba bağlı Dia'yı Türkiye'ye getirmekte zaman kaybetmedi. KombasanGrubu da geçen yıl açmaya başladığı Kommart ile önüne büyük hedefler koydu.
Benzer yollara gitmeyen diğer perakende zincirler ise ''ucuzluk günleri'', ''indirimli ürünler'' gibi uygulamalarla tüketicinin ilgisini canlı tutmayı amaçlıyor.
Migros yetkilisi, 1995 yılında tüketicinin kaliteli ürüne en ucuz fiyattan ulaşmasını sağlamak amacıyla Şok'lar ile yeni bir alışveriş formatını hayata geçirildiğini, bu yeni market tipinde en belirleyici unsurun da ''ucuzluk'' olmasının sağlandığını belirtti.
Bugün 19 ilde 291 Şok mağazası bulunduğunu açıklayan yetkili, Migros'un mevcut altyapısından yararlanan Şok marketlerinin çeşitli alanlarda sağladığı tasarrufu müşteriye indirim olarak yansıttığını, ayrıca kendi adını taşıyan ürünlerle tüketicisine diğer markaların yanında alternatif ucuzluk sağladığını bildirdi.
Bakkallara rakip Gima Genel Müdürü Dengiz Pınar, Endi market sayısının 2000 yılı itibariyle 91'e ulaştığını ve 2001 yılında da 100 civarında market ilehizmet vermeye devam edeceklerini söyledi.
Pınar, ucuzluk marketlerinin tüketiciye avantajları konusunda şöylededi:
''Az çeşit ve sade mağaza dizaynı ile sağladığı maliyet avantajını tüketiciye ucuz ürünler sunarak yansıtma prensibine dayalı olan ucuzluk marketlerinin, bakkalların ve süpermarketlerin pazar payını azaltarak Türkiye'de büyük aşama kaydetmesini bekliyoruz. Bu anlayışlayola çıkan şirketimiz, aynı malı büyük market zincirlerinden yüzde 5-6daha ucuza tüketiciye sunmaktadır.
Güvenilir üreticilere yaptırdığı kaliteli Endi markalı ürünlerin toplam satıştaki payını artırmak Endi'nin diğer bir hedefidir.''
Sabancı Grubu da, Dia marketleri sayısını bu yıl ikiye katlamayı planlıyor. Sabancı Grubu'ndan bir yetkili, geçen yıl 39 olan Dia marketlerinin bu yıl 80'ini geçeceğini bildirdi.
Kombassan yeni yatırımlara devam ediyor Kommart Genel Müdürü Mustafa Özer de, İstanbul, Antalya, Konya olmak üzere ülke genelinde 300 metrekare ile 1,000 metrekare arasında değişen 13 marketleri olduğunu ve bunların ortalama aylık 400-450 milyar ciro yaptığını belirtti.
Özer, ucuzluk marketlerinin daha da artması gerektiğini vurgularken, şunları kaydetti:
''2001 yılında Kommart'ları açmaya devam edeceğiz. Türkiye genelinde 50 yeni Kommart daha açılacak. 2001 yılında sektörel anlamdabazı sıkıntılar var. Şu anda ekonomide yaşanan sıkıntılar nedeniyle hedefimizi değiştirdik. Bizim hedefimiz, 150-200 adet markete ulaşmaktı.''
Mustafa Özer, 2001 yılı yatırım tutarlarının yaklaşık 7 milyon
dolar olduğunu bildirdi.
TANSAŞ'ın amacı halkın mrketi olmak Tansaş Yatırımcı İlişkiler ve Planlama Müdürü Tarkan Güyük, indirimmarket uygulamaları olmamalarına karşın tüketiciye en uygun fiyatları vermeye çalıştıklarını belirtti.
Büyük, geçen yılı 201 mağaza ve 140 bin metrekare net satış alanı ile kapattıklarını aktararak, şunları söyledi:
''Çok yeni bir market zinciri olmakla birlikte Ege bölgesi dışında da tüketicinin sahip çıktığı bir market zinciri olduk. Bizim amacımız,halkın marketi olmak. Halka ne istiyorsa onu sunmak, doğru tüketiciye doğru ürünle gitmek, kaliteyi en uygun fiyatla vermeyi amaçlıyoruz. Burada, Tansaş markalı ürünlerin de büyük önemi var. Tansaş markalı ürünlerimizi daha da yaygınlaştırmak için çalışmalar yapıyoruz.''
Organize olmuş perakendeciliğin Avrupa'da yüzdkiye'de ise yüzde 33'ler seviyesinde olduğuna işaret eden ve bu nedenle Tansaş'ın kaynaklarını bu alandaki yatırımlara ayırdığını anlatan Güyük, ''2001 yılında olabilecek gelişmeleri çok yakından takip ediyoruz. Türkiye için zor bir yıl. Yatırımların çok dikkatli yapılması gerekiyor'' dedi.
(aa)