Güncelleme Tarihi:
Anadolu Ajansı (AA) Editör Masası'na konuk olan Yıldırım, gündemdeki konulara iliÅŸkin deÄŸerlendirmelerde bulundu.   Â
Yıldırım, inÅŸası devam eden üçüncü havalimanının dünyanın en büyüğü olacağını ve devlet-özel sektör iÅŸbirliÄŸinde yapıldığını anımsattı.   Â
Proje için tüm etapların tamamlanması halinde 10 milyar 247 milyon avroluk harcama yapacaklarını bildiren Yıldırım, havalimanının 90 milyon kapasitelik birinci bölümünün 2018'in Åžubat ayında açılacağını söyledi. Açılışla birlikte Atatürk Havalimanında yaÅŸanan sıkıntıların tamamen giderileceÄŸini anlatan Yıldırım, ÅŸunları kaydetti:    Â
"Yeni havalimanını devreye aldığımızda artık Atatürk Havalimanında tarifeli taşımacılık olmayacak. Tamamen oraya kaydırılacak. Orayla ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Orası tarifeli sefer yapılan, bugünkü yoğunlukta bir havalimanı olmayacak, çeşitli fonksiyonlar yeni yere verilecek. Ona yönelik çalışmalarımız devam ediyor. 'City airport' dedikleri, küçük ölçekli, genel ölçekli uçuşlarda, eğitim uçuşlarında, havacılıkla ilgili etkinliklerde kullanılacak, şehrin nefes alacağı, akciğeri olacağı bir bölge haline dönüştürülecek ama orada günlük bazda yoğun bir havacılık faaliyeti olmayacak."
Ä°stanbul'a inÅŸa edilen yeni havalimanı tamamlandığında 165 köprüsü, yıllık 150 milyon yolcu kapasitesi, 6 pisti ve 12 taksi yolu bulunacağını dile getiren Yıldırım, tesisin aynı zamanda 500 uçak, 70 bin araçlık açık ve kapalı otoparkıyla baÅŸlı başına bir ÅŸehir olacağını vurguladı.   Â
Binali Yıldırım, şöyle devam etti:   Â
"Havacılıkta 2003'ten beri dünya istatistiklerini altüst eden bir geliÅŸme yaÅŸadık. Türkiye'nin dünya havacılığından aldığı pay yüzde 0,45'ti. Åžu anda yüzde 2'ye yaklaÅŸtı. Türkiye'nin göstergeleri genellikle dünya büyüklüklerinin yüzde 1'inin altındadır. En fazla yüzde 1'dir her alanda. Ama Türkiye havacılıkta yüzde 2'ye yaklaÅŸtı. Dünyada bir havacılık baÅŸarı hikayesi yazdık. Hem havalimanlarını yeniledik, hem havacılıkta iç hatlarda, dış hatlarda sayıları çok arttırdık. Dünyada ortalama yüzde 5'lik büyüme olurken, Türkiye üst üste yüzde 10'un üzerinde, hatta yüzde 15'e varan bir büyüme saÄŸladı. Örnek vermek gerekirse, 2003'te Türkiye'de havacılık sektöründe toplam 50-60 bin kiÅŸi civarında çalışan vardı, ÅŸu anda Atatürk Havalimanında o kadar var."   Â
"HAYALCÄ° DÄ°YENLER BÄ°R KEZ DAHA YANILDILAR" Â Â Â
Türkiye'nin havacılık sektöründe "sıçrama yaptığını" vurgulayan Bakan Yıldırım, havayolunun halkın yoluna dönüştürüldüğünü, yolcu sayısının artırıldığını, 243 noktayla dünyanın en fazla noktasına uçuş yapan havayolu şirketinin Türkiye'de bulunduğunu kaydetti.
Yıldırım, "Avrupa'da bu sene üçüncü oldu Atatürk Havalimanı. Londra, Paris, Ä°stanbul. Halbuki bizim göreve baÅŸladığımızda Atatürk Havalimanı 14. sıradaydı. Transit merkezi oldu Türkiye'nin. Afrika'dan Uzak DoÄŸu'ya, Avrupa'ya, kuzeyden güneye, batıdan doÄŸuya, batıdan doÄŸuya seyahat edenlerin durak yeri, deÄŸiÅŸim noktası Ä°stanbul oldu. Ä°stanbul havacılığın merkezi haline geliyor. Biz de bunu görünce 'tam zamanıdır, dünyanın en büyük havalimanını yapalım' dedik. Ä°stihza edenler, 'hayalci' diyenler bir kez daha yanıldılar elhamdülillah. Havacılık bir ülkede geliÅŸirse, o zaman ülke sınıf atlıyor, Süper Lig'e çıkıyor. Üçüncü ligde oynayan ÅŸehirle Süper Lig'de oynayan ÅŸehir aynı mı?" diye konuÅŸtu.   Â
"BU MAKSATLI, ARKA TARAFINDA AZMETTÄ°RENLER VAR" Â Â Â
Havacılığın baÅŸka getirileri bulunduÄŸuna da dikkat çeken Yıldırım, havacılığın zamanın etkin kullanımının yanı sıra ekonomik ve turistik faaliyetleri artırdığını, ülkenin sosyal olarak kaynaÅŸmasına katkı saÄŸladığını, "ömründe bir sefer uçaÄŸa binmeyi hayal eden insanlara bu imkanı sunarak vatandaşın öz güvenini arttırdığını" söyledi.Â
Uçak seyahatine eriÅŸilebilirliÄŸin bir imtiyaz olmaktan çıktığını vurgulayan Yıldırım, "Büyük projeler herkesin dikkatini çektiÄŸi için, Gezi olaylarında hükümetten talepler koymuÅŸlardı. Listenin başında 'havaalanı inÅŸaatını durdurun'. Niye, size ne zararı var? Tabii, bu maksatlı, bunun arka tarafında azmettirenler var, onların fikri deÄŸil. Türkiye bu büyük projeyi gerçekleÅŸtirerek bir adım öne çıkmasın, hep arkadan takip etsin. Olay belli yani" deÄŸerlendirmelerinde bulundu.   Â
"5-10 GÃœN İÇERÄ°SÄ°NDE KÖPRÃœNÃœN SÄ°LUETÄ° ORTAYA ÇIKACAK"   Â
Bakan Yıldırım, Ä°stanbul BoÄŸazı'na inÅŸa edilen Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün ne zaman tamamlanacağının sorulması üzerine, köprünün tamamlanma aÅŸamasına geldiÄŸini, birleÅŸmeye 150 metreye yakın mesafenin kaldığını bildirdi.   Â
 Yıldırım, "Önümüzdeki 5-10 gün içerisinde köprü tabliyesiyle, askı halatlarıyla köprü silüeti ortaya çıkacak. Köprünün tamamen bitmesi mayıs ayında... Her ÅŸeyi ile kaplaması ile ışıklandırması ile tamamlanmış olacak. Ancak baÄŸlantı yolları, kavÅŸak çıkışları ile hepsini beraber açmak istiyoruz. Dolayısıyla bu yılın aÄŸustosu gibi tamamen açılışa hazır hale gelecek üçüncü köprü ve yolları. Ä°lk etapta 95 kilometre ana aks, bütün kavÅŸak giriÅŸ çıkışları ve kollarıyla beraber 215 metrelik bir yol ağından bahsediyoruz" diye konuÅŸtu.   Â
Üçüncü köprünün 59 metrelik geniÅŸliÄŸiyle dünyanın en geniÅŸ tabliyesine, 8'i karayolu, 2'si demiryolu olmak üzere 10 ÅŸeride sahip olduÄŸunu belirten Yıldırım, "Kuleler arası açıklığı en fazla köprü olma özelliÄŸi var. Kulelerinin yüksekliÄŸi deniz seviyesinden 322 metreyle dünyada en uzun kule yüksekliÄŸine sahip köprü olma özelliÄŸine sahip. Dünyada en hızlı yapılan, en kısa sürede tamamlanan köprü" ifadelerini kullandı.   Â
"Ä°STANBUL'DA KISMÄ° RAHATLAMA MUTLAKA GÖRÃœLECEK AMA YETMEZ"    Â
Üçüncü köprünün Anadolu ve Avrupa yakalarında devamı olan Kuzey Marmara otoyollarından birinin 187 kilometre uzunluÄŸunda olduÄŸunu ve PaÅŸaköy'den baÅŸlayarak TEM'e baÄŸlandığını, TEM'den de Gebze-Ä°zmit geçiÅŸiyle Ä°zmir'e veya TEM'den Anadolu'ya gittiÄŸini anlattı. PaÅŸaköy'den Akyazı'ya kadar olan bölüm, Avrupa yakasında da havalimanının bittiÄŸi yer olan Odayeri'nden Kınalı'ya yaklaşık 150 kilometrelik yolun da YÄ°D ile yapılması için çıkılan ihalelerin ertelendiÄŸini anımsatan Yıldırım, bu ihalenin 4 Mayıs'ta tekrarlanacağını bildirdi. Ä°hale sürecinin uzamasının nedenlerini anlatan Yıldırım, güzergahta kamulaÅŸtırma maliyetinin azaltılması, araziye zarar verilmemesi için ufak tefek deÄŸiÅŸiklikler yapıldığını, ilgilenenlerin hazırlık süresi istediÄŸini aktardı. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün hizmete girmesinin trafik sorununa olumlu yönde etki edeceÄŸine dikkat çeken Yıldırım, bir numaralı sorunu trafik olan Ä°stanbul'da bugün bir noktadan bir noktaya 2 saati aÅŸan bir seyahat süresi bulunduÄŸunu, bu durumun eziyete dönüştüğünü söyledi. Köprünün hizmete açılmasıyla kamyon, otobüs ve tırların ikinci köprüyü kullanamayacağını anımsatan Yıldırım, ÅŸu anda gece saatlerinde kullanabildikleri ikinci köprüde gündüz saatlerinde kilometrelerce kuyruk oluÅŸturarak bir ÅŸeridi kullanılamaz hale getirdiklerine dikkati çekti. Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü:   Â
"O da trafiÄŸi tıkıyor. Böylece hem bu gereksiz yol iÅŸgalleri, hem de köprü üzerindeki ağır vasıta trafiÄŸi alınmış olacak. Birinci köprü, ikinci köprü, Marmaray... Yıl sonuna doÄŸru Avrasya Tüneli devreye girecek. Deniz taşımacılığı da var karşıdan karşıya. Otobüs taşımacılığı da var. Özel halk otobüsleri, minibüsler var. Kısmi rahatlama mutlaka görülecek ama yetmez. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde Ä°stanbul'da mutlaka ve mutlaka raylı sistem miktarını 600 kilometrenin üzerinde çıkarmak lazım."   Â
Ä°stanbul'daki trafiÄŸin rahatlamasına yönelik bakanlığının da Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesinin de raylı sistem projelerinin bulunduÄŸunu anlatan Yıldırım, "Ä°stanbul'un trafik sorunu bizim sorunumuz deÄŸil, belediye halletsin" demediklerini ve maliyeti yüksek projeleri hayata geçirdiklerini anımsattı. Bunu sadece Ä°stanbul'da deÄŸil, Ä°zmir'de de yaptıklarını belirten Yıldırım, yerel yönetimlerin yetersiz kaldığı noktalarda devreye girdiklerini dile getirdi.    Â
Â