OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 08, 2005 00:00
Elektronik, elektrik ve makine mühendisi üç kardeşin 1986'da kurduğu Karel (Kardeşler Elektronik), 'şef sekreterli telefon'un yerine ürettiği 'mini santral'la başladığı üretim serüveninde 44 milyon dolarlık ciroya kadar ulaştı. Karel, şimdi uluslararası devlerle dışarda da rekabet ediyor.TÜRK insanının uzun süre gündeminde kalan ve daha çok 'siyasette kurtarıcı' rolüne soyunan mühendisler, son yıllarda asıl işlerinde daha büyük başarılara imza atıyor. Karel (Kardeşler Elektronik) Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin hikayesi de böyle bir başarıya işaret ediyor. Çünkü biri elektronik, biri elektrik, diğeri de makine mühendisi olan Yaman, Sinan ve Serdar Tunaoğlu'nun 1986'da ortak kurdukları Karel, iki fabrikalı ve 44 milyon dolar (2004) cirolu bir dev oldu. Şirketin kaldıraç gücü Türkiye'de ilk kez üreterek geliştirdiği küçük telefon santralı olmuş ve şu anda alanında pazar payı yüzde 70'e dayanmış. Karel'de Sinan; yönetim kurulu başkanlığı, Yaman; teknik murahhas üyelik ve Serdar da genel müdürlük koltuklarında oturuyorlar.AĞABEYE KATILDILAR: Başkan Sinan Tunaoğlu şöyle başlıyor anlatmaya: "Üniversiteden sonra 1984'te elektronik kontrol cihazları üretimiyle ilgilenmeye başlamıştım. İlk kurduğum şirket, Mikrotek'te 35 metrekarelik bir yerde bu tür aletler imal ederek başladım. Daha sonra telefon sistemleriyle ilgilenmeye başladık, önce Serdar katıldı ardından da Yaman ABD'den geldi ve birlikte 1986 Aralık ayında Karel'i kurduk. Ağırlığımızı da telefon ve telekomünikasyona kaydırdık. Bu yönde daha büyük fırsatlar görüyorduk. Araştırma Geliştirme tarafımız güçlüydü ve bir taraftan da satış kanallarını geliştirmenin yollarını arıyorduk. Kendimizi piyasada 1990'ların başında hissettirmeye başladık. Artık elektronik telefon santralına odaklanmıştık."ŞEF SEKRETERE SON: Karel'in ürün olarak odaklandığı konu küçük telefon santrallarıydı. Çünkü büyük şirketler büyük elektronik santrallar kullanıyor ama küçük şirketler (4-8 aboneli) hálá eski 'şef sekreterli telefon' sistemiyle devam ediyordu. Sinan Tunaoğlu, şöyle devam ediyor anlatmaya: "O zamanlar şef sekreterler vardı ve küçük ofisler sadece bunları kullanıyordu. Çünkü küçük tip elektronik santral yapan kimse yoktu. Sadece Türkiye'de değil dünyada da pek yoktu. Böyle bir ihtiyaç ya da alışkanlık oluşmamıştı. Biz burada boşluk gördük ve bu küçük santrallar bizim kaldıracımız oldu. 8 hatlı 8-10 aboneli santrallar yapmaya başladık. Hedef şef sekreter sisteminin yerini küçük santrallarla almaktı. Ürünümüzün her şeyini kendimiz yaptık."ÜRÜN ÇIKTI, ALAN YOK: Yaman Tunaoğlu, başlangıçta ürünü satamadıklarını söylüyor ve bu durumu şöyle özetliyor: "Başlangıçta umduğumuz gibi olmadı. Ayda sadece 3-4 cihaz satabiliyorduk. Bu santralları yapıp satmak için çıktığımızda, küçük şirketler telefon santralının ne olduğunu bile bilmiyorlardı. Biz bunu anlatmakta çok zorlanıyorduk. O zamana göre aşırı teknolojik buldukları için de hoşlanmıyorlardı. Kısacası biz yeni bir ürün çıkarmıştık ama hayal kırıklığı yaşıyorduk. İlk küçük santralımızı ürettikten ancak 6 ay sonra 1985'te satabildik. Elimizde çanta kapı kapı dolaşıyorduk satabilmek için."35 metrekareden fabrikalara geçişKAREL'in küçük elektronik santral hayali pazarda yerini bulunca işler hızla büyümeye başlar. 35 metrekarelik yerden önce 200 metrekarelik bir yere geçilir. Ardından daha büyük bir yere geçilir ve 1 yıl sonra da Ankara'da bina kiralanır; üretim orada yapılmaya başlanır. Ve Sincan organize sanayide büyük bir fabrika kurma araştırması başlar. 1993'te 5 bin 500 metrekarelik fabrika açılır. İlk etapta yüzde 20 kapasiteyle fabrika üretime başlar ama işlerin çok hızlı büyüyeceği tahmin edilir ve yanında bir o kadar daha ikinci bir büyük alan da satın alınır. Şimdi 20 bin metrekare kapalı alanda üretim yapan Karel bir taraftan ürün satar bir taraftan da kazandığını üretim, araştırma geliştirme ve satış kanallarına yatırır. Bu arada elektronikte (Arçelik) yan sanayi konumunda 'kart üretimi' de başlar. Bir de plastik injeksiyon kalıp fabrikası kurar Karel. Çünkü ürünlerinin içini de dışını da kendi bünyesinde yapmak ister artık. Özellikle de ihracat pazarlarında iddialı olmak için bu yapılanma zaruret olarak görülür. Bayilerle daha derin ilişki satışı çözdüSERDAR Tunaoğlu, küçük elektronik santral satışında karşılaştıkları satış sorununu şöyle anlatıyor: "Türkiye için inovatif bir üründü ve ciddi bir sistem değişikliği anlamına geliyordu. Ancak kullanılmaya başladıkça ciddi talep gelmeye başladı. Biz sistemimizi önerecek ve anlatacak en etkili kitlenin bayiler olduğunu düşündük ve onlara odaklandık. Çünkü müşteri hangisini kursak diye onlarasoruyordu. Bayilerle yeni ilişkiler geliştirdik ardından ürünümüze ilgi artmaya başladı. Baştaki tüketici güvensizliğini böyle aştık. Ayrıca, tüketiciye 'şef sekreter sistemine' göre daha avantajlı bazı özellikler de ekledik. Mesela otomotik arama özelliği geliştirdik, hatların meşgul olduğu bir dönemde bu önemli kolaylıktı. Elektrik kesilse de çalışma özelliğini ekledik. Böylece santralı müşteriye daha da sevdirdik. Ayrıca, satış kanalıyla ve araştırma geliştirmeye sürekli yatırım yaptık."600 kişiyle 44 milyon dolar ciro yapıyoruzSİNAN Tunaoğlu Karel'in bugün geldiği noktanın boyutlarını şöyle özetliyor: "2004 ciromuz 44 milyon dolara yaklaştı. Çalışan sayımız da 600 civarında. İki fabrikamız var; bir tanesi Sincan'da elektronik, diğer Tuzla Organize'de kalıp fabrikası. Ülke genelinde bölge müdürlüklerimiz var. Serbest bölge teknoparkta şubemiz var. Ciromuzun yüzde 25-30'unu ihracattan yapıyoruz. Bizim uzmanlaştığımz ürünlerde pazar payımız yüzde 70. Türkiye'deki bu yüksek oran nedeniyle Gartner raporlarında Ortadoğu ve Afrika bölgesinde pazar lideriyiz. Tahminimize göre şu anda Türkiye genelinde 425 bin adet santralımız çalışıyor. Yakında yeni yatırımlarımıza kaynak yaratmak için halka arz da yapacağız. Türkiye'de dünyanın en büyük telefon santralı üreticileriyle rekabet ediyoruz. Dışarda da 20 civarında ülkeye ihracat yapıyoruz. Hindistan da dahil olmak üzere."Karel ne yapıyorKAREL, çeşitli kapasitelerde telefon sistemleri ve bu sistemlerle birlikte kullanılabilen özel telefon setleri, sesli yanıt sistemleri, bilgisayar arabirimleri ve GSM terminalleri üretiyor. Telsiz haberleşme arabirimlerinin tasarımını, üretim ve pazarlamasını da yapıyor. Ayrıca; Türk Telekom için üretilen projeler, elektrikli ev ürünleri için kontrol kartları tasarım ve üretimi, plastik enjeksiyon kalıp üretimi de bulunuyor.Esnafın başkanları Şakira'ya hayranİSTANBUL Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği (İSTESOB)'ne bağlı tüm Oda başkanlarını kapsayan ankete göre başkanlar yabancı sanatçılar arasında en çok Şakira'yı beğeniyor. İSTESOB'un yayın organı Eurobirlik Dergisi'nde yayınlanan anket sonuçlarına göre başkanların en çok beğendiği yerli sanatçı da Ebru Gündeş. Fenerbahçeli Tuncay Şanlı futbolcular arasında başkanların gönlüne taht kuran en önemli isim.
Fenerbahçe de en beğenilen takım. Fenerbahçe'yi
BeÅŸiktaÅŸ ve
Galatasaray takip ediyor. Ä°stanbullu baÅŸkanların en beÄŸenerek seyrettiÄŸi TV dizisi ise 'Kurtlar Vadisi'. Bu diziyi Ekmek Teknesi, Aliye ve Avrupa Yakası izliyor. BaÅŸkanların müzik tercihine gelince; 'ağır takılıyorlar' ve Türk Sanat MüziÄŸi dinliyorlar. BaÅŸbakan, KOBÄ°'ler için bilgi sitesi kurduruyorBAÅžBAKAN Recep Tayyip ErdoÄŸan, KOBÄ° Bilgi Sitesine iliÅŸkin bir genelge yayımladı. Küçük ve Orta Boy Ä°ÅŸletmelerin (KOBÄ°), kurulum ve iÅŸletme faaliyetlerine iliÅŸkin olarak ihtiyaç duyacakları tüm bilgilere hızlı ve etkin bir ÅŸekilde ulaÅŸabilmesi amacıyla "KOBÄ° Bilgi Sitesi" kurulacak. Genelgeye göre, yatırım ortamının iyileÅŸtirilmesi reform programı çerçevesinde, KOBİ’lerin ihtiyaç duyacakları bilgilere yönelik internet ortamında tek elden organize edilecek bir site kurulacak. Bu çerçevede, KOBÄ° Teknik Komitesi tarafından "KOBÄ° Bilgi Sitesi Projesi" geliÅŸtirildi. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın sorumluluÄŸunda yürütülecek olan proje kapsamında, Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸi (TOBB) bünyesinde "kobi.tobb.org.tr" eriÅŸim adresli bir internet sitesi oluÅŸturulacak. Kamu kurum ve kuruluÅŸları ile mesleki kuruluÅŸlar internet adresleri ile birlikte, KOBİ’lerin kendilerinden alacakları izin, belge ve destekler için yapılması gereken iÅŸlemleri anlaşılabilir bir ÅŸekilde TOBB bünyesinde açılacak sitede kendilerine ayrılan bölümlere kaydedecekler. Aynı bilgiler kurum ve kuruluÅŸların kendi internet sitelerinde de yer alacak ve daima güncel tutulacak.UÅŸak, günde 40 bin battaniye üretiyorUÅžAK Ticaret ve Sanayi Odası (UTSO) BaÅŸkanı Halil AÄŸaoÄŸlu; UÅŸak'taki 60 battaneyi fabrikasında 10 bin kiÅŸinin çalıştığını belirterek, "Günde 40 bin battaniye üretiyoruz. Türkiye üretiminin yüzde 95'ini, dünya üretiminin ise yüzde 5'ini karşılıyoruz" dedi. BaÅŸkan AÄŸaoÄŸlu, battaniye üretiminin, geliÅŸen deri iÅŸleme sektörü sayesinde UÅŸak'a geldiÄŸini, tabaklık deri iÅŸinden çıkan yünlerin önceleri halı ipliÄŸi, daha sonra da battaniye ipliÄŸi olarak kullanılmaya baÅŸlandığını söyledi. AÄŸaoÄŸlu şöyle konuÅŸtu: "Battaniye sektörü ilimizin ekonomisini ayakta tutuyor. Ãœretimin yüzde 80-85'ni ihraç ediyoruz. Ä°hracatın yıllık getirisi 160 milyon dolar. Ãœretimin yüzde 30'u Avrupa ülkelerine ihraç ediliyor. Yeni pazarlar bulmak için çalışıyoruz. Bu aÅŸamada sanayicilere ve odamıza büyük görev düşüyor. PeluÅŸ, scoht ve pamuklu battaniyede ürün kalitesini ve çeÅŸidini artırmak için yurt dışı fuarlara üyelerimizi teÅŸvik ediyoruz. Kalifiye eleman eksikliÄŸi, kurumsallaÅŸma önemli konularımız. Aile iÅŸletmeleri konumundaki UÅŸak sanayisini bu handikaptan kurtarmalıyız." Bursa'nın tekstil ihracatı çöküyorTEKSTÄ°L ve hazır giyim sanayiinin önde gelen merkezlerinden Bursa'dan yapılan ihracat, ocak ayında tekstilde yüzde 13, hazır giyim ve konfeksiyonda yüzde 25.9 oranında geriledi. Ocak ayında 93 milyon 393 bin dolar olarak gerçekleÅŸen tekstil ile hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı, geçen yılın aynı ayında 115 milyon 613 bin dolara ulaÅŸmıştı. UludaÄŸ Ä°hracatçı Birlikleri (UÄ°B) verilerine göre; ocak ayında yüzde 25.9'luk düşüşle 41 milyon 162 bin dolara gerileyen hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı, geçen yılın aynı ayında 55 milyon 576 bin doları bulmuÅŸtu. Ocak'ta yüzde 13 oranında gerileyerek 52 milyon 231 bin dolarda kalan tekstil ihracatı ise geçen yılın aynı ayında 60 milyon 36 bin dolara ulaÅŸmıştı. Bursa'da tekstil alanında 8 serbest bölgeyle 76 ülke ve özerk bölgeye ihracat gerçekleÅŸtiriliriyor. Hazır giyim ve konfeksiyonda ise 4 serbest bölgeyle 58 ülke ve özerk bölgeye ihracat yapılıyor. Â
button