Güncelleme Tarihi:
Mobil cihazlar üzerinde araç kiralama hizmeti veren Uber, halka açık bir şirket olmadığı için bilanço açıklamak zorunda olmamasına rağmen 2016 finansal tablolarını Bloomberg'le paylaştı.
2016'da toplam 20 milyar dolarlık rezervasyon yapıldığını belirten şirket açıklamasında, geçen yıl Çin kaynaklı kayıplarının bir kısmını toparladığını belirtse de 6,5 milyar dolarlık net gelire karşılık (Çin hariç) zararı 2,8 milyar dolar seviyesinde oldu.
75 ülkede faaliyet gösteren Uber'in Çin piyasasındaki rekabette tutunmak için kaybettiği 1 milyar dolar da eklenince şirketin zararı 3,8 milyar dolar oldu. Ağustos'ta Çin piyasasından çıkan Uber'in aynı sektörde faaliyet gösteren Didi Chuxing'in yüzde 18 hissesini satın alması ise kayıplarını telafi olarak yorumlanıyor.
ÜÇ AYDA REZERVASYONLARDA YÜZDE 28 ARTIŞ
İlk çeyrek bilançosunu açıklamak istemeyen Uber'in 2016'nın son üç ayında aldığı rezervasyon yüzde 28 arttı. Sadece üçüncü çeyrekte gelir artışı yüzde 74 oranında gerçekleşti. Aynı dönemde kayıplar da yüzde 6,1 artarak 991 milyon dolara ulaştı.
2009'da kurulan teknoloji devinin verilerine göre sekiz yılda 8 milyar dolar buhar olurken, mevcut durumda 7 milyar dolarlık nakit ve 2,3 milyar dolarlık kullanılmamış kredisi bulunuyor.
Şirketten Bloomberg'e yapılan açıklamada geçen yılki kayıplara rağmen gelir büyümesinden memnun olunduğu belirtildi:
"Sağlık bir büyüme trendine sahip olduğumuz için şanslıyız. Bu, bize yönetim, muhasebe, şirket kültürü ve organizasyonda ihtiyacımız olan değişiklikleri yapmak için alan sağlayacak."
"NAKİT YAKMA MAKİNESİ"
Columbia Üniversitesi Profesörü Evan Rawley'e göre kayıplarla kıyaslandığında satış rakamlarının cesaret verici ancak şirketin hâlen hatırı sayılır bir kaybı var. Rawley "Bir çeyrekteki kaybolan nakit çok fazla" diyor.
"Uber hem iyi hem kötü anlamda türünün tek örneği bir şirket" diyen New York Üniversitesi Finans Profesörü Aswath Damodaran, Uber'i "Nakit yakma makinesi" olarak tanımlıyor.
SEKS SKANDALINDAN HIRSIZLIĞA UZANAN SUÇLAMALAR
Taşımacılık hizmetine yeni bir boyut kazandıran Uber, birçok ülkede "haksız kazanç sağlıyorlar" gerekçesiyle taksiciler tarafından protesto edilmesinin yanı sıra son aylarda da yönetimsel skandallarla başetmeye çalışıyor.
Eski bir Uber mühendisinin atandığı müdürü tarafından şirket yazışma kanalı üzerinden cinsel tacize uğradığını ve tek kişinin kendisi olmadığını açıklamasının ardından şirketin üst düzey yöneticileri hakkında soruşturma başlatılmıştı.
Alphabet çatısı altında sürücüsüz araç teknolojileri geliştiren Waymo da "sürücüsüz araç teknolojisinde çok büyük bir öneme sahip teknolojiyi çalmak" suçlamasıyla Uber'i şubat ayında mahkemeye vermişti.