Güncelleme Tarihi:
Ağaoğlu, "Yönetmelik Hukuk Komisyonumuz tarafından satır, satır incelenecek ve diğer tüketici örgütlerinden de görüş alındıktan sonra gerek görüldüğü takdirde Danıştay nezdinde iptal davası açacağız" dedi.
BDDK yönetmeliğine ilişkin DHA’ya değerlendirme yapan Ağaoğlu, yönetmelik ile artık bankaların müşterilerinden faiz dışında 5 ana başlık altında 20 kalem ücret yansıtabileceklerine dikkat çekti ve birkaç ay önce taslağı yayınlanan ve tüketici örgütlerinin tepkisini çeken yönetmeliğin aynen yayınlandığını vurguladı.
Yayınlanan bu yönetmeliğin geriye işlemeyeceğini vurgulayan Ağaoğlu, dolayısıyla son on yıldır hesap işletim ücreti, dosya masrafı, yapılandırma ücreti ve kredi kartı aidatlarını geri almak üzere Tüketici Hakem Heyetlerine (THH) başvurularının süreceğini söyledi ve ekledi:
"Tüketici Yasası’nda başvuruların azami 6 ayda sonuçlandırılması öngörüldüğü halde, bazı Hakem Heyetlerinin bankalarla ilgili yoğun şikayetlerin oluşturduğu dosya yükü yüzünden, bir yıl sonrasına gün verdiği görülmektedir. Bu yeni düzenleme her hangi bir çözüm içermediğinden geçmiş dönemde bankalara hukuki aykırı bedel ödemiş olan tüketicilerin THH’lere başvuruları devam edecektir, yayınlanan yönetmelik tüketiciler kötü bir Bayram Sürprizi oldu."
"DOSYA MASRAFI YASALLAŞTI"
Yargıtay’ın bankaların faize ek olarak yasal ve zorunlu giderler dışında bedel almalarının haksız olduğuna dair kararına rağmen, bu günden sonra imzalanacak tüketici kredileri için dosya masrafının yeni yönetmelikle yasal çerçeveye oturtulduğunu da vurgulayan Ağaoğlu, "Kredi Tahsis Ücreti başlığı ile kullandırılacak kredinin yüzde 5’i ile sınırlandırıldı.
Böylelikle yüzbin lira kredi kullanan tüketiciden banka faiz ve zorunlu giderler dışında beşyüz lira ek bedel tahsil edebilecektir. Geçmiş dönemde tahsil edilmiş bulunan dosya ve yapılandırma bedellerinin iadesi talepleri ise sürecektir" dedi.
BANKA ÜCRETİ TÜFE’DEN YÜZDE 20 FAZLA ARTIRABİLECEK
Sözlerini, "Tüketicilerin en çok şikayetçi oldukları kredi kartı aidatı, hesap işletim ücreti ve kredi dosya masrafının alınabilmesine yasal zemin sağlandı" diye sürdüren Ağaoğlu, "Üstelik yıl içinde bu ücretleri tüketiciye bildirimde bulunarak TÜİK TÜFE oranının yüzde 20 fazlasına kadar da arttırma imkanı verilmektedir" dedi ve ekledi:
"Bu oranın üzerinde artışa giden bankanın tüketiciden onay alması veya tüketicinin hesabını kapatması gerekmektedir. Sadece kredi kullandırılması için açılmış bulunan ve kredi taksit ödemesinden başka işlem yapılmayan hesaplardan Hesap işletim Ücreti alınmamasına yönelik düzenleme aslında her hesaptan alınabileceğini belirtiyor."
"YASAL ÖDEMELER MUAF TUTULMADI"
Bu yönetmeliğin tüketicilerin mağduriyetine çözüm getirmediğinide savunan Ağaoğlu, maaş hesabı, kira ödemesi, öğrenci harcı, SGK destekleri, icra tahsilatı ve benzeri yasal zorunluluk nedeniyle yapılan banka işlemlerinden ücret alınmamasına yönelik bir madde bulunmadığından, bankaların ücret artırım bildiriminden itibaren 15 gün zarfında hesabını kapatmayan müşteriye zamlı tarife uygulanabilmesinin yolunun açıldığını söyledi.
Aynı bankanın tüm şubelerinin aslında tek bir tüzel kişiliğin unsurları olmasına rağmen hesap sahibinin kendi şubesi dışında başka bir şubeden para transferinde ücret alınmasına imkan verilmesinin de yersiz olduğunu iddia eden Ağaoğlu, "Oturduğu evin kirasını banka üzerinden ödemek zorunda olan kiracı başka şehirde yaşayan ev sahibinin bankasına kirasını öderken her ay ilave bedel ödemek mecburiyetinde bırakılmıştır" dedi.
BANKA MASRAFI DOLANDIRICILARINA DİKKAT
Son zamanlarda bazı kişilerin çağrı merkezi kurarak, çeşitli yollarla ulaştığı tüketicilere kredi kart aidatı ve dosya masraflarının iadesini sağlayacağını iddia ettiğini de anımsatan Ağaoğlu, bunların tüketicilere boş dilekçe örnekleri göndererek fahiş bedeller aldığına dikkat çekti.
Ağaoğlu, bu dilekçe örneklerinin www.tuketiciler.com.tr adresinden ve çeşitli tüketici derneklerinin internet sayfalarından ücretsiz indirilebildiğini ekledi.