Güncelleme Tarihi:
Moskova’nın önemli fuar merkezlerinden, Tüm Rusya Fuar Merkezi’nde (VVC) yapılan organizasyonun açılışında konuşan TUSKON Başkan Vekili Ahmet Ciğer, “Moskova dönem başkanlığında ilk kez özel sektör ayağı KEİ çalışmalarına eklendi. Özel sektörün olmadığı işbirlikleri uzun süreli olmuyor. Rusya’nın yaklaşık 700 milyar dolar dış ticaret hacmi var. Ancak bunun sadece 30 milyar doları sadece Türkiye ile. KEİ ülkeleri kendi aralarında toplam ticaret hacimlerinin sadece yüzde 15-20’sini gerçekleştiriyor. Avrupa Birliği ülkeleri bu konuda çok başarılı. Fransa ve Almanya dış ticaret hacimlerinin yüzde 70’ini kendi aralarında yapıyor. KEİ’nin bu noktaya gelmesi için çalışacağız” dedi. Rusya ve Türkiye arasında vizelerin kaldırılmasını hatırlatan Ahmet Ciğer, bunun diğer Karadeniz ülkelerine de örnek olmasını istedi. Mobilya, otomobil yan sanayi, tekstil ve gıda sektöründe onlarca Türk firmasının fuarda yer aldığını kaydeden Ciğer, önümüzdeki dönemde çok daha geniş alanlarda daha büyük organizasyonlara imza atmak istediklerini ifade etti.
Küçük ve orta ölçekli işletmeler arasında iş birliği yapılacak KEİ Rusya Komite Başkanı Viktor Arhipov ise Rusya’nın dönem başkanlığında küçük ve orta ölçekli işletmeler arasında işbirliğini sağlayacak yeni bir açılım yapılmasından dolayı memnun olduklarını söyledi. İlk defa KEİ çalışmalarına ticari bir ayağın da eklendiğini ifade eden Arhipov, “Bunu TUSKON’la birlikte yapmaktan dolayı mutluyuz. İlk olmasına rağmen başarılı bir fuar organizasyonu gerçekleşti. Bunun önümüzdeki yıllar için örnek oluşturacağını düşünüyoruz” dedi.
TUSKON 450 üye ile katıldı
TUSKON üyesi işadamları derneği ATILIM’ın Tekstil Komite Başkanı Ahmet Feridun Altınöz Rusya’ya 4 ayrı organizasyon gerçekleştirdiklerini ve 450 üyelerini Rusya’ya taşıdıklarını söyledi. İş adamları dernekleri aracılığı ile veri paylaşımı yaptıklarını kaydeden Altınöz, “İkili iş görüşmeleri çok verimli. Türkiye’de yurt dışından gelen iş adamlarını sürekli ağırlıyoruz. Rusya başta olmak üzere Türki Cumhuriyetlere yoğun gezilerimiz oluyor. Bavul ticareti ile girdiğimiz Rusya hala avantajlı olmaya devam ediyor. Avrupa pazarında elde ettiğimiz tecrübeleri bu coğrafyada değerlendiriyoruz” ifadelerini kullandı.
Rusya’da otomobil sektörünün önü açık
TUSKON Otomotiv ve Oto Yedek Parçaları Komitesi Başkanı Hasan Atılgan da bünyelerinde 400’ün üzerinde sanayici ve üretici firma olduğunu, Rusya pazarının da kendileri için hedef bölgelerden biri olduğunu vurguladı. 140 milyon nüfusun bulunduğu Rusya’da 19 milyon araç parkı bulunduğunu, bunun da 7-8 milyonunun hurda sayılabilecek gruptan olduğunu ifade eden Atılgan, “Türkiye’de 15 milyon araç parkı var. Gelişmiş ülkelerde 1000 kişiye 500 araç düşüyor. Türkiye’de bu rakam 120, Rusya’da ise 60-70 civarında. Bu da Rusya’da otomobil sektöründe önemli bir boşluk olduğunu gösteriyor. Bu pazarın önümüzdeki dönemde hızla büyüyeceğini söyleyebiliriz. TUSKON bünyesindeki iş adamlarımızın da bu pazar içinde yer alması için çalışıyoruz. Rusya’da doğrudan yatırım yapmak isteyen firmalar var. Onları da Rusya’ya taşıyoruz” ifadesini kullandı.
DTÖ, Rusya pazarını kolaylaştıracak
Rusya’da Çarlar döneminde kalma bir fabrika satın alarak üretim yapan Denkateks ve Antalya Tekstil ortaklarından Cevat İnceoğlu da Rusya’nın bir kaç ay içinde Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) üyeliğinin tamamlanacağını ve Rusya pazarının artık Türkiye açısından çok daha cazip hale geleceğini söyledi. Türkiye’den getirdikleri yarı mamül ürünleri 2006’dan bu yana Rusya’da son işlemlerinin ardından pazara sunduklarını ifade eden İnceoğlu, “Rusya pazarında riskler ve zorluklar var. Bununla birlikte avantajlar da var. Tüketime çok açık bir pazar. Biz Rusya’nın geleceğinden ümitliyiz” dedi.
Türkürünleri beğeni kazanır
Canat Kuruyemişçilik yönetim kurulu başkanı Hüsnü Canat da Rusya pazarına bugüne kadar aracılarla mal verdiklerini, şimdi doğrudan pazara girmek istediklerini kaydetti. Ticarette asıl olanın güven olduğunu, TUSKON’un da kendileri için bir lokomotif ve güven kaynağı olduğunu ifade eden Canat, “Rusya’da marketlerde incelemelerde bulunduk. Gıda ürünlerinin bize göre kalitesi düşük ve çeşitleri az. Bizim kaliteli ürünlerimiz burada çok beğeni kazanacak” şeklinde konuştu.