Güncelleme Tarihi:
Tasarıyla, Rekabet Kurulu’nun TOBB’un göstereceği bir aday dışındaki 6 üyesinin bakanlıklar tarafından atanacağına dikkat çeken TÜSİAD, “Bu durum kurulun bağımsızlığı açısından büyük sorun yaratacak” görüşünü savundu. Soruşturmaların sonlandırılması için getirilen ‘taahhüt’ düzenlemesinin de suistimale açık olduğunu ve risk taşıdığını bildirdi.
BAĞIMSIZLIK SORUNU YARATIR
TÜSİAD’ın seçimler sonrasına bırakılan tasarıyla ilgili Meclis Başkanlığı, Sanayi, Ticaret, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlıkları ile Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Başkanlığı’na gönderdiği görüş raporunda bazı eleştirilere yer verildi. TÜSİAD’ın düzenlemeye ilişkin çekinceleri şöyle: “Mevcut kanunda Bakanlar Kurulu’nca atanan kurul üye sayısı dört iken diğer üç üye TOBB, Yargıtay ve Danıştay adayları arasından atanmaktadır. Tasarıyla TOBB’un göstereceği aday hariç 7 üyenin 6’sının bakanlıklar tarafından atanacak. Düzenlemenin, görev ve yetkileri değerlendirildiğinde kurulun bağımsızlığı açısından büyük sorun taşıdığı değerlendirilmektedir. Tasarıya göre kurul hakim durumunu kötüye kullandığı tespitini yaptığı teşebbüsü, parçalara ayırma hakkına sahip olacak. Kurulun rekabet ihlalini gerekçe göstererek bir teşebbüsü parçalara ayırması mümkün hale gelebilecektir.
PİŞMANLIKTAN FARKI KALMAZ
Tasarıda uzlaşma kurumunun işletilmesi için teşebbüslerin ihlalin varlığını kabul etmesi şartının aranması, kurumu var olan pişmanlık kurumundan farklı kılmayacak. Üyelerinin tümünün değişmesi yerine kademeli olarak yeni üyelerin katılımı kurum hafızasının ve istikrarının korunmasını sağlar. Kanunun mevcut halindeki ‘kurul üyelerinin üçte biri iki yılda bir yenilenir’ hükmünün muhafaza edilmesi önerilmektedir. Haklarında henüz kesinleşmiş yargı kararı olmadan kurul üyelerinin görevden uzaklaştırılmalarının hukuk devleti ilkesini zedelediği görülmektedir.”
Telif ücreti zarar verir
REKABET Kurulu üyelerinin bağımsız olmasının esas olduğu kaydeden açıklama şöyle: “Oysa kurul üyelerinin yayınlar yapması, dersler ve konferanslar karşılığında telif ücreti almasının uygun olmadığını düşünüyoruz. Tasarıyla getirilen taahhüt düzenlemesi suiistimale açık olmakla birlikte, bu durum somut ve objektif kriterlerle sınırlandırılmalıdır. Hangi soruşturmada hangi aşamaya kadar taahhüt verilebileceğine, taahhütlerin üçüncü kişilerin görüşlerine açılıp açılmayacağına, ağır ihlallere karışan teşebbüsün taahhüt verip veremeyeceği soruları cevapsız kalıyor. Taahhüdle ilgili yönetmelikle düzenleme yapılmalı.”