Güncelleme Tarihi:
ING Bank Türkiye Genel Müdürü Pınar Abay, hedeflerinin mevduatın tabana en fazla yayılmasıyla öne çıkmak olduğunu belirterek, “Nitekim ‘Turuncu Hesap’ bizi bu hedefimize doğru taşıdı ve taşıyacak. Bu hesapla küçük hesap sahiplerine sektörün 1 puan üzerinde faiz verdiğimizi ortaya koymuş olduk. ‘Turuncu Hesap’ başlangıçta bir çeyrek dönemde bize 31 milyon lira zarar ettirse de biz bu uygulamada ısrarcı olduk. Müşterimiz bu hesabın arkasında ‘hile’ olmadığını gördü” dedi. Pınar Abay, son bir yılda ING’nin merkezinden gelen 750 milyon lirayla birlikte sermayelerinin 3 milyar lirayı bulduğunu vurguladı. Abay, bu durumun ING’nin Türkiye’ye ne kadar uzun vadeli baktığını ortaya koyduğunu ifade etti.
Bir ayda 320 şube gezdi
Pınar Abay, Oyakbank’ın satın alınması döneminde ING Bank’a danışmanlık yaptığını anımsatarak, şunları söyledi: “Genel Müdürlük görevine başlar başlamaz ilk işim sahaya çıkmak, şubeleri gezmeye başlamak oldu. Birinci ayın sonunda 320 şubeyi gezmiş oldum. Bu tur bana çok faydalı oldu. Kimi gün şubelerde gişede görevli arkadaşların yanında oturdum. Böylece hem en uçtaki personelin, hem de bankamıza gelen müşterilerimizin bizden ne beklediğini daha iyi anladım. Kendimize, ‘Türkiye’nin en çok çalışılan kurumu’ olma hedefi koyduk. Biz ING Bank Türkiye olarak, Türkiye’nin geleceğine katma değer sağlayan finansman desteğini vermeyi hedefliyoruz.”
Tabana en yaygın bankayız
Mevduatın tabana yaygınlığı ve ihracatçılara verdikleri destekte ilk sıraya yerleşmek istediklerini ifade eden Pınar Abay, şöyle konuştu: “Arkadaşlarımıza hedefi koydum. Bu yıl 20 bin ihracatçıyı birebir ziyaret edecekler. Onların 10 binini ING Bank müşterisi yapmak istiyoruz. Mevduatın tabana yaygınlığı yolunda ‘Turuncu Hesap’ın bize çok büyük katkısı oldu. ‘Turuncu Hesap’, mevduat sayısını 2.5 kat artırdı. Müşteri başına bakiye 14 bin liraya çıktı. 1 milyon lira ve üzerinde hesabı olanların sektördeki ortalama oranı yüzde 45’ken, bizde yüzde 6 düzeyindedir. İşte bu, bizim tam da istediğimiz bir durum. Biz 250 bin lira, hatta 100 bin liranın altındaki hesaplarla daha çok ilgiliyiz. 1000 lirayla bile bankamıza gelen küçük hesap sahibi, ING Bank’ta piyasanın 1 puan üstünde faiz alacağını görsün istedik. Çünkü, ING Bank dünyada da bunu yapıyor. ‘Orange Saving’i dünyada diğer ülkelerde de uyguluyor.”
Para çekse de faiz sürüyor
‘Turuncu Hesap’ sayısının bugün 400 bine ulaştığını kaydeden Pınar Abay, şunları anlattı: “Bu hesapta müşterimiz istediğinde parasının bir miktarını her an çekebiliyor. Yani, vadesiz hesapmış gibi davranabiliyor. Arada para çekmek, müşteriye verdiğimiz faizi bozmuyor. Faiz, kalan para için aynen sürüyor. Hem verdiğimiz 1 puan fazla, hem de vadesiz gibi kullanılan hesaba faizi aynen sürdürmek bize bir maliyet yüklüyor. Nitekim, ‘Turuncu Hesap’, geçen yılın ikinci çeyreğinde 31 milyon lira zarar etmemize yol açtı. Bu, planlanmış zarardı. Sonra ‘Turuncu Hesap’ın faydasını gördük, 2011’i iyi bir kârla geride bıraktık. Başlangıçta zarar edince ‘Turuncu Hesap’ı aynen sürdürmeyeceğimizi düşünenler, ‘Bu işin arkasında birşey mi var’ diye soranlar oldu. Geçen sürede müşterimiz bunun arkasında ‘hile’ olmadığını gördü. Böylece vade uzadı, bize avantaj sağladı. Kârlılık da oradan geldi.”
Ben istedim, 500 milyon geldi
ING Bank’ın merkezinden 3.5 yılda 3.5 milyar dolarlık fonlama desteği aldıklarını kaydeden Pınar Abay, şu değerlendirmeyi yaptı: “Başlangıçtan 2011 sonuna kadar 940 milyon liralık nakit sermaye desteği aldık. Ben göreve geldikten donra 500 milyon liralık sermaye desteği istedim. Bu desteğin 250 milyon lirası şubat ayında kasamıza girdi. Aslında ING Bank’ın merkezinden Türkiye’ye bir yılda 750 milyon lira sermaye desteği gönderilmiş oldu. Şu anda sermayemiz 3 milyar lira düzeyinde. Atılan bu adımlar, ING Bank’ın Türkiye’de uzun vadeli kalıcı olduğunu gösteriyor. Merkezimiz Türkiye’deki büyüme iştahımızı destekliyor.”
Tabloları gösterdik BDDK da ikna oldu
PINAR Abay, “Uygulamadaki ‘Turuncu Hesap’ konusunda Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) bankanıza uyarıda bulunmuştu. BDDK’nın bu hesaba bakışı nedir?” sorusunu şöyle yanıtladı: “BDDK’ya bankamızın tablolarını gösterdik. Türkiye için iyi birşey yaptığımızı gördüler. Hem başlangıçtaki planlanmış zarar sonrasında kâra da geçtiğimizi gördüler. Hem bizim uygu-lamamız, otoritenin, hükümetin hedeflediği vade uzamasını da sağlıyor.”
Mevduat vadesi sektördeki ortalamayı ikiye katladı
PINAR Abay, küçük hesap sahiplerinin ING Bank’a yönelmesinin kendilerine sağlam fonlama kaynağı oluşturduğunu ifade ederek, şunları söyledi: “Bir kere bizde mevduatın vadesi uzadı. Sektörümüzde ortalama vade 40-45 günlerdeyken bizde bu süre en az iki katına çıktı. Vadenin uzaması bize avantaj sağlamaya başladı. Müşteri bizi giderek ‘mevduat bankası’ olarak algılar hale geldi. Biz burada boşluk görüp onu doldurmayı planladık. Küçük mevduat sahiplerine onları önemsediğimizi, paraları az da olsa daha fazla faiz alabilecekleri bir bankanın varlığını gösterdik. Yani, en basit deyimiyle mevduat toplayıp, onu krediye dönüştürme olan asli işimizi yapıyoruz. Vadenin uzaması, tüketici kredilerine en düşük faizi uygulama şansını da bize verdi.”
Müşteriye yalan söylemek yok, ‘işletim ücreti’ kesmiyoruz
ING Bank Türkiye Genel Müdürü Pınar Abay, ‘Turuncu Hesap’la müşteriye yalan söylemediklerinin çok iyi anlaşıldığını vurgulayarak, şöyle konuştu: “Hesap sahiplerine kendilerinden ‘işletim ücreti’ almayacağımızı söylüyoruz. Başlangıçta bunun kısa süre sonra değişeceğini düşünüyorlardı. Böyle olmadığını gördüler. ‘Turuncu Hesap’ın ilk üç ayında müşterimize herhangi bir ürünümüzü satma girişiminde de bulunmuyoruz. Dünyada da uygulamamız böyle. Sonrasında isterse müşterimiz ürünlerimizi kullanmaya başlıyor. Müşterimiz bize güvenip kendiliğinden ürünlerimizi kullanmaya başlayınca, maliyetimiz düşüyor, artıya geçiyoruz.”
Mahkeme ‘Turuncu’yu bizden alırsa yeni isimler hazır
PINAR Abay, “Denizbank’la ‘Turuncu Hesap’ adı yüzünden mahkemelik oldunuz. Son durum nedir?” sorusuna, “Şu anda mahkeme sürüyor. Ne karar çıkacağını bilmiyoruz. Biz ‘Turuncu Hesap’ adını ING Bank’ın dünyadaki ‘Orange Saving’ uygulamasından birebir çevirdik. Mahkeme kullanmamızı yasaklarsa 24 saatte isim değiştiririz. Burada önemli olan isim değil, uygulamanın kendisi. Müşterilerimiz bunu hemen görür. Zaten birkaç ismi hazırda bekletiyoruz” yanıtı verdi.
Bizde hesabı olandan kart ücreti almıyoruz
PINAR Abay, 800 bin dolayında kredi kartı müşterilerinin bulunduğunu vurgulayarak, “Bu sayı bizim açımızdan düşük. Dolayısıyla, bankamızda hesabı olan müşterilerimizden kart aidatı veya ücreti adı altında bir kesinti yapmıyoruz, ödeme istemiyoruz. Bunun için de ileri sürdüğümüz bir miktar kısıtlamamız yok” dedi.
Güvenlik kadromuzu çıkardık, hizmeti dışarıdan alıyoruz
PINAR Abay, “Sosyal medyada 500 kişinin işine son verdiğiniz yolunda mesajlar var” hatırlatması üzerine, “Kendi güvenlik görevlisi kadromuzu tasfiye ettik ve dışardan hizmet almaya başladık. Kadromuzdaki güvenlik görevlileri de bize hizmet veren şirketin elemanı oldu” diye konuştu.